Thomas Børde (t. v.) i Hør og Mads Rugholm i Lizn. Foto: Stian Sønsteng

HØREPROPPER FRA DANSKE LIZN

Danske Lizn har utviklet ørepropper som skal gjøre det lettere å oppfatte tale. – Dette er ikke et høreapparat, og vi vil selge dem i elektrokanalene.

Det sier markedssjef Mads Rugholm i Lizn. Han understreker at de har lagt vekt på å utvikle et diskret design, og mener fargene antrasitt grå, rødt og kaffelatte vil appellere til de fleste.

– Proppene kan også brukes til å høre musikk eller gjennomføre telefonsamtaler, sier Rugholm til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på CES-messen i Las Vegas i begynnelsen av januar.

Øreproppene fra Lizn kan også brukes til å gjennomføre telefonsamtaler. Foto: Lizn.

Thomas Børde i Hør mener produktet er midt i blinken for dem, og sier de vil tilby Lizn-proppene både i klinikken og butikken til dem som har svekket hørsel, men ikke trenger et høreapparat.

– Mange sliter med å oppfatte tale i støyende omgivelser. Med disse proppene kan man lett delta i samtalene, uten å bli sliten i hodet av å konsentrere seg. Vi kaller dette hearables, sier Børde, og spiller på kategoribetegnelsen wearables.

Rugholm påpeker at firmanavnet Lizn, eller lytte, er synonymet til å høre, og mener Lizn og Hør passer godt sammen. Mer om dette lenger ned i artikkelen.

Proppene Rugholm viser på CES-messen i begynnelsen av januar kommer i handelen i løpet av året.

S-, T-, F- og G-lydene

– Dette er i utgangspunktet en trådløs ørepropp man kan bruke til å lytte til musikk eller gjennomføre telefonsamtaler. Den er derimot vesentlig mer diskré enn de øvrige produktene på markedet, og den har en funksjonalitet som gjør at når du kommer inn i en restaurant eller andre støyende omgivelser der det er vanskelig å oppfatte hva folk sier, demper den omgivelseslyden samtidig som den hever talelyden. Spesielt gjelder dette konsonantene, S-, T-, F- og G-lydene, og taleforsterkningen er retningsstyrt – i den retningen du peker nesen. Dette gjør at man kan slappe av og høre hva som blir sagt, i stedet for å bruke all mental energi på å følge med, sier Rugholm.

Jeg føler meg litt som en spion, siden jeg hører hva folk sier, vesentlig lenger unna enn det som er vanlig

Når vi møter ham i Las Vegas bruker han de nye proppene.

– Jeg føler meg litt som en spion, siden jeg hører hva folk sier, vesentlig lenger unna enn det som er vanlig, sier Rugholm.

Batteritiden er åtte timer når man kun bruker dem for å forsterke tale. Hvis man kopler til mobilen via blåtann, varer batteriet i halvannen til to timer.

– I ladeetuiet lader man dem 80 prosent på en halvtime, og det er tre-fire ladinger i etuiet.

Kabinpersonale

.

– Hvem er målgruppen?

.

– Dem mellom 45 og 70 år, som ikke har behov for et høreapparat, men som i spesielle situasjoner synes det er anstrengende å følge med i en samtale. Det kan være seg et familieselskap, ute på en bar, eller i en arbeidssituasjon der man kommuniserer i omgivelser med mye støy. Vi er blant annet i kontakt med flyselskapene, der kabinpersonellet som er kommet opp i en viss alder er fullstendig utslitt etter en vakt der lydnivået i kabinen holder rundt 80 desibel, sier Rugholm.

Han viser til to typer forskning som underbygger Lizns salgsargumenter.

De første øreproppene fra Lizn kommer i fargene antrasitt grå, rødt og kaffelatte. Foto: Lizn.

– Den ene sier tydelig at det å dempe omgivelsesstøyen og retningsstyrt øke talenivået er noe av det beste man kan gjøre hvis man har problemer med å forstå hva som blir sagt. Den andre viser at man allerede ved en liten svekkelse av hørselen, omkring 10-15 desibel som man kanskje ikke merker, får en redusert aktivitet i det området av hjernen som mottar signaler fra øret. Dette området er dessuten tett koplet til de kognitive evnene. Man har i mange år visst at det er en statistisk sammenheng mellom disse og redusert hørsel. Nå viser nyere forskning det samme. Hvis man kompenserer dette med et produkt som vårt, holder man aktiviteten i hjernen oppe, omtrent som man trener de øvrige musklene i kroppen. Denne forskningen er ennå ikke publisert, men har dannet grunnlaget for det vi arbeider med, sier Rugholm.

Han vil ikke kalle produktet for et høreapparat, men en ørepropp med hørefunksjonalitet.

Selges som lydprodukt

– Hvordan er det å selge og markedsføre dette produktet?

– Vi har selvfølgelig testet hvilket budskap vi skal bringe ut til folk, og dette er svært interessant. Hvis vi sier det er et høreprodukt som også har blåtann, er det kun 30-40 prosent som synes det er interessant. Hvis vi sier det er en hodetelefon, eller en ørepropp, som også gjør det lettere å forstå tale i støyende omgivelser, er det langt flere som fatter interesse. Et høreapparat er dessverre stigmatiserende, folk ønsker ikke å bli så gamle at de trenger dette, men i realiteten skjer en svekkelse av hørselen allerede ved 40-45 års-alderen.

Når fagbladet Elektronikkbransjen møter Rugholm, dras blikket mot de røde proppene i ørene hans.

Hvis vi sier det er en hodetelefon, eller en ørepropp, som også gjør det lettere å forstå tale i støyende omgivelser, er det langt flere som fatter interesse

– Merker du dette når du møter folk her på CES?

– Jeg er 66 år, midt i målgruppen, og kan forstå alt som blir sagt rundt meg. Hvis jeg ikke brukte øreproppene, ville jeg i en del samtaler måtte be folk gjenta det de sa. Nå forstår jeg alt du sier, selv om du snakker norsk, smiler danske Rugholm.

Han etablerte Lizn for fire år siden, sammen med Niels Farver og Michael Løvbjerg.

– Siden har vi fått inn flere investorer, slik at vi er kommet dit vi er i dag. Interessen fra blant annet større amerikanske aktører gjør vi også overveier å få inn globale investorer, sier Rugholm.

Slik illustrerer Lizn hvordan proppene i sosiale sammenhenger skal gjøre det lettere å følge med i samtalen. Foto: Lizn.

2.000 kroner paret

Enn så lenge har Lizn ingen produkter ute i handelen.

– Vi slipper de første øreproppene på markedet rundt sommeren, til rundt 2.000 kroner paret, men vi har selvfølgelig flere modeller i støpeskjeen, sier Rugholm.

– I hvilke kanaler vil dere selge Lizns produkter?

– Det er fortrinnsvis to kanaler som er interessante; elektrokjeder og apotek, men også flyplasser, nettbutikker og andre kanaler er aktuelle. Vi ønsker å markedsføre produktet i kanaler som ikke gir det preg av å være et medisinsk produkt, men et vanlig produkt for forbrukermarkedet. Slik sett er norske Hør midt i blinken for oss, siden de både har faglig kompetanse med egne audiografer, men samtidig selger vanlig forbrukerelektronikk. Denne type virksomheter ser vi også både i Storbritannia og Frankrike, sier Rugholm.

– Vil det være viktig at kundene i butikk får anledning til å prøve øreproppene før de kjøper dem?

– Dette er én av tingene vi arbeider med. Vi forteller en ny historie, en ny kategori, og vi må finne flere måter å nå ut med dette på.

Torben Madsen har designet Lizns første ørepropper. Foto: Lizn.

Flere aktører

Når vi møter Rugholm, er det fordi markedssjef Thomas Børde i Hør har invitert oss med til Lizn. Børde sier Lizns ørepropper passer perfekt i deres sortiment.

Hvis ikke kunden har behov for et høreapparat, vil vi anbefale andre produkter, som disse øreproppene

– Hos Hør har vi spesialister som utfører hørselstester, og i løpet av en time eller to utreder kundene. Hvis ikke kunden har behov for et høreapparat, vil vi anbefale andre produkter, som disse øreproppene. Har du et mildt til moderat hørselstap, vil disse proppene gjøre det mulig å kommunisere i situasjoner du kanskje bare får med seg deler av det som blir sagt. Som Mads sier er ikke dette et medisinsk utstyr, men et hjelpemiddel for en bedre hverdag. Det er mange som kan slite med å følge med i samtalen, for eksempel hvis det er mange som sitter rundt et bord og det er mye bakgrunnsstøy. I vår butikk og våre klinikker vil vi demonstrere og la kundene teste dette produktet. Prispunktet og målgruppen er veldig riktig i forhold til det vi gjør i Hør, sier Børde.

– Finnes det mange tilsvarende produkter i markedet?

– Det er kommet flere, med både én og to propper. Kan her nevne spennende nyheter fra Nuheara, Nura, Olive Union, Wear and Hear med fler. Det er en fordel at det er flere aktører som er med på å gjøre kundene oppmerksomme på at denne type produkter finnes, sier Børde.

– Hva skal Lizn gjøre for å vinne konkurransen i markedet?

Lizn har lagt vekt på at øreproppene med hørefunksjon skal være så diskré som mulig. Foto: Lizn.

– Det er plass til mange produsenter, og som Thomas sier er det en fordel at flere forteller den samme historien. Vi posisjonerer oss med å lage så diskré produkter som mulig. Skal man sitte i et selskap, ønsker man ikke at man har noen voluminøse propper som stikker ut. Vi fikk derfor den anerkjente danske designeren Torben Madsen til å utforme proppene, før vi ga våre ingeniører i utfordring å få plass til teknologien i disse. Ingeniørene våre har bakgrunn i den danske høreapparat-bransjen, så vi har derfor denne biten på plass. En av utfordringene er at det kun skal gå noen ganske få millisekunder fra mikrofonene fanger opp lyden til den gjengis. Hvis dette skjer for langsomt, vil man høre ting som et ekko. Teknologisk ligger vi derfor foran de andre, sier Rugholm.

Ladeetuiet lader proppene 80 prosent i løpet av en halvtime. Foto: Lizn.

Virker uten app

Man kan via blåtann kople proppene til mobilen for å gjennomføre telefonsamtaler eller lytte til musikk, men de kan også brukes helt selvstendig, rett ut av esken.

– Hele lydbehandlingen skjer i selve proppene, og man kan med en liten bryter velge mellom to volum. I vårt første produkt har det vært viktig at alt er så enkelt som mulig, og fungerer rett ut av esken. De to volumnivåene er nok til at proppene vil fungere for 95 prosent av brukerne. Med tiden kommer vi med muligheten til å foreta ytterligere justeringer i en app, for eksempel når det gjelder ulike nivå i høyre og venstre øre. Dette vil være bakoverkompatibelt og gjelde alle modeller, sier Rugholm.

Lizn består av Mads Rugholm (f. v.), Lars Holst, Svend Aage Kristensen, Michael Løvbjerg, Stefan Meier, Niels Farver, Ole Wolf og Andreas Pehn Sloth. Foto: Lizn.

– Kan man bare bruke én av proppene?

– Det kan man, men lydoppfattelsen er vesentlig bedre når man bruker begge, også når det gjelder retningsoppfattelsen, sier Rugholm.

Når det gjelder de tre fargene, sier han Lizn i utgangspunktet hadde planlagt og komme med hvite og sorte propper.

– Dette er fargene de fleste tilbyr, men en brukerundersøkelse viste at antrasitt grå, rødt og kaffelatte apellerte til de fleste. Med i esken føler det fire sett gummipropper, for tilpasning til ulike ører.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen