HUAWEI MED VERDENS RASKESTE

Kinesiske Huawei lanserte sitt nye flaggskip dagen før Mobile World Congress, men har også full fokus på infrastruktur under årets messe.

Publisert Sist oppdatert

Én dag før årets mobilmesse startet, snikstartet Huawei festen i Barcelona og lanserte sin nye toppmodell Ascend P2. Ifølge selskapets mobilsjef, Richard Yuo, er dette verdens raskeste smarttelefon, ikke når det gjelder prosessorkraft, men hvilke hastigheter den støtter i mobilnettet.

Ingen full-HD

En eksplosiv vekst i datatrafikken vil gi helt nye utfordringer for dagens mobilbredbånds nettverksinfrastruktur

Ascend P2 er nemlig den første telefonen som støtter LTE Cat4, noe som betyr at den takler nedlastningshastigheter opp til 150 Mbit/s. Det fungerer for eksempel i Japan, men her hjemme må vi nok vente en stund på at nettene skal takle slike hastigheter.

Huaweis nye flaggskip måler 136,2 x 66,7 x 8,4 mm og veier 122 gram. Den kjører Android versjon 4.1.2, og kjører en Quad Core 1,7 GHz prosessor. Men noe overraskende er det kanskje at mens konkurrentene satser på full-HD i sine toppmodeller, kommer Ascend P2 med 1280 x 720 punkters oppløsning på den 4,7 tommer store skjermen.

– P2 har en oppløsning på 315 punkter per tomme, og det er mer øynene våre klare å oppfatte. Hva skal vi da med mer? Da er det bedre at vil har en lysstyrke på 500 nits, et kontrastforhold på 1000:1, bred innsynsvinkel og likevel svært lavt strømforbruk. Og ikke nok med det. Magic Touch, som vi har kalt funksjonen, gjør at vi kan bruke den med hanskene på, sier Yuo på selskapets pressekonferanse.

P2 en strømsnåling

Mobilen har også et kamera på 13 megapiksler, samt et frontkamera på 1,3 for videotelefoni. Og Huawei har skjønt at folk ikke har lyst til å lade telefonen flere ganger om dagen. Kineserne har puttet et 2420 mAhs batteri i P2, og i tillegg lagt inn mye teknologi som skal redusere strømforbruket. Det har også tatt i bruk sine erfaringer fra infrastrukturdelen av selskapet, og optimalisert måten mobilen forholder seg til nettverket på. Ved å dele opp transmisjonen i færre biter skal P2 bruke mindre strøm enn konkurrentene når den snakker med nettverket.

Menyene som kjører på P2 er det Huawei selv som har utviklet, og selskapet kaller grensesnittet for Emotion UI. I motsetning til mange av de andre produsentene har Huawei valgt å gjøre svært store endringer på hele brukergrensesnittet og strukturen i Android. Her har du for eksempel ingen skikkelig app-meny å forholde deg til, i stedet har Ascend P2 ulike «hjemmeskjermer» der både app-ikoner og småprogrammer (såkalte widgets) ligger side om side.

Kommer i andre kvartal

Under pressekonferanse uttalte Richard Yu at Huawei synes Android er noe rotete og vanskelig å ta i bruk, og innrømte glatt at selskapet stjeler elementer fra Apples iOS for å gjøre Android enklere å bruke.

Mens forgjengeren P1 var blant de mest avanserte under forrige års messe, tok det så langt tid før mobilen kom på markedet at konkurrentene hadde rukket å lukke forspranget. Huaweis nye toppmodell skal imidlertid bli tilgjengelig om kun kort tid.

– Ascend P2 vil bli tilgjengelig globalt i andre kvartal i år, og vi håper å også kunne lansere P2 i Norge på samme tidspunkt. Foreløpig er ikke prisen for det norske markedet satt. Vi så forøvrig en økning i vårt smarttelefonsalg på 60 prosent i 2012, til 32 millioner enheter, og Huawei skjøt fart og tok tredjeplassen i det globale markedet i fjerde kvartal i 2012. Vårt globale mål er å doble salget i 2013, sier Eric Zhang, leder av Huawei Norway til fagbladet Elektronikkbransjen.

Utfordringer i mobilnettene

Men det er ikke bare mobiltelefoner som Huawei hadde fokus på under årets MWC. Infrastrukturleverandøren lanserte også sitt FusionNet, en ny generasjon av nettverksarkitektur for LTE-B.

Huawei forventer at den mobile datatrafikken vil 500-dobles de neste til årene.

– En slik eksplosiv vekst i datatrafikken vil gi helt nye utfordringer for dagens mobilbredbånds nettverksinfrastruktur, hvor det å forbedre og opprettholde en sømløs brukeropplevelse blir avgjørende for framtidig teknologisk utvikling, sier Zhang.

Han forteller at FusionNet skal gi brukere høye hastigheter overalt og til enhver tid, via tilgang til pålitelige mobile bredbåndstjenester. Infrastrukturen skal gi ultra-bredbånd, null venting og allestedsværværende oppkoblinger for en sømløs og enkel mobil bredbåndsopplevelse.

Huawei viste også fram sin nye SoftMobile-løsning på messen, som lar operatørene bygge mobile bredbåndsnettverk basert på etterspørsel og bedre administrere disse.

– SoftMobile skal hjelpe operatørene til å koordinere ressurser langs flere nettverksbånd, lag og celler for å maksimere verdien av verdien av deres nettverksinvesteringer, sier Zhang.

Hva er Huaweis ambisjoner i det norske markedet i 2013?

– Vi gjør strategiske tilpasninger for å bedre kunne betjene våre kunder, og vi har utvidet rekkevidden av våre innovative tilbyd fra operatør-markedet til business- og konsumentområdet. Vi kommer til å fortsette å fokusere på vår operatør-business, hvor vi er en global leder. Samtidig sikter vi på vekst i, og vil fortsette å bygge vår merkevare i, vårt konsumentmarked. Det vil også bli økt fokus på vårt forretningsmarked, sier Zhang.

Powered by Labrador CMS