Fra venstre: Torgeir Waterhouse som ledet debatten, IKT, Gunnar Evensen, GET, Eirik Gundegjerde, Altibox, Tor Fuglevik, MTG, Sindre Østgård, NRK, Morten Solbakken, Telenor, Helge Høibraaten, TV2 Sumo, Morten Lynum, RiksTV og Christian Thorkildsen, Aftenposten.

IKKE REDDE FOR HULU

Det ser ikke ut til at norske kringkastere og distributører er redd for at nye mediefenomener vil ødelegge for tradisjonell kringkasting.

En rekke ledere for norske kringkastere og distributører var samlet til debatt på Digitalforums vårmøte. Spørsmålene de skulle uttale seg om var i første rekke om TV over internett er en trussel for kabel, satellitt og bakkesendt TV. Vil de nye distribusjonsformene ødelegge for tradisjonell kringkasting?

 

Før debatten holdt Ben Keen, sjefsanalytiker hos Screen Digest, et innlegg om utfordringene de nye distribusjonsformene kan være. Hva har fenomenet Hulu betydd i USA? Hva er virkningene av Youtube? Hvor stort vil markedet for TV over internett være? Keen viste en oversikt over distribusjons- og inntektsmulighetene for de nye mediene sammenlignet med tradisjonelle kringkastere. Den viste blant annet at mens forskjellen mellom seertall og nettoinntekt er liten for de tradisjonelle kringkasterne, er den foreløpig meget stor for et medium som Hulu. Sistnevnte har et høyt seertall men foreløpig meget små marginer for fortjeneste. I motsetning til Youtube der internettbrukerne selv legger ut egne filmer uten kostnad for distributøren, kjøper Hulu inn serier og TV-sendinger fra tradisjonell produsenter og er avhengig av å få dekket høye kostnader for produksjon og rettigheter. Når disse programmene blir distribuert over hele verden på nett, må Hulu basere seg på inntekter kun fra reklame. Det er ingenting å hente på abonnement. Likevel har Hulu vært en seermessig suksess i USA. Nå lurer alle på når Hulu vil etablere seg i Europa.

 

Store endringer

– Det vi skal diskutere er virkningen av de nye mediene for vanlig TV og om de tradisjonelle TV-distributørene må omstille seg, sa Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier hos IKT Norge, som ledet debatten.

 

Han la vekt på at uansett må alle aktører forberede seg på store endringer i mediebruk og -vaner i tiden som kommer. Han nevnte eksempler på slike endringer som Ipad og hva de nye lesebrettene fører med seg. Apple, Youtube, Google og Hulu vil være de store utfordrerne til tradisjonell TV.

 

– Det pågår en enorm endring. De som taper mest er de som nå ikke følger med i timen. Det er viktig å være på hugget når det gjelder teknologi og distribusjon, sa Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get, som satser på koaksialkabelens godhet som multimediedistributør til husstander over hele landet.

 

Han ville ikke være med på at det er slutt på vanlig TV, men distributørene må også være forberedt på å bringe nytt innhold til kundene.

 

Tor Fuglevik, direktør i MTG, sa seg enig med Evensen.

 

– Det var for så vidt slutt på tradisjonell TV den dagen NRKs ene kanal fikk konkurranse fra TV 2 og etter hvert fra utenlandske TV-kringkastere. Det som har skjedd senere, er egentlig bare en videreutvikling av det samme, mente han.

 

Eirik Gundegjerde, administrerende direktør i Altibox, la mer vekt på at vi er i en verden i endring. Verdikjedene kommer til å gjennomgå store forandringer over tid. Måten folk bruker levende bilder på kommer til å endre seg mye, mente han. Gundegjerde sa også at det mangfoldet som nå oppstår, kan være komplisert å navigere i.

 

Til toppen