– Innen teknologi og design er vi mest moderne

– På innbygging er det ikke bare viktig med et flott produkt; det skal også passe til trendene innen kjøkkenbransjen.

Det sier Lars Arnoldsen i Indesit Company. Selskapet het Merloni Elettrodomestici fra 1975 til 2005, men byttet navn i fjor. I Norge er produsenten representert med varemerket Ariston hos Elkjøp og Indesit hos Expert. Arnoldsen har i tillegg til det norske markedet ansvaret for Danmark, Sverige, Finland, Sveits, Østerrike, Kroatia og Slovenia.

– Hvordan vil du beskrive de nye designseriene Ariston og Indesit lanserer?

– Innen teknologi og design har vi de mest moderne produktene i bransjen. Begge deler blir utviklet i nært samarbeid med de største kjøkkenprodusentene i Europa. På innbygging er det ikke bare viktig med et flott produkt; det skal også passe til trendene innen kjøkkenbransjen. Her kommer vi med de beste løsningene på markedet innen innbygging.

– Er du fornøyd med merkekunnskapen i Norge når det gjelder Ariston og Indesit?

– Nei. Fordi vi har arbeidet eksklusivt med to kunder har vi ikke investert så mye penger i markedsføring av varemerkene som vi burde. For to år siden startet vi med TV-reklame på Ariston sammen med Elkjøp, vi har investert 5 millioner kroner årlig så det begynner å bli bedre.

– Hvordan er merkekjennskapen i Europa?

Store i Italia, Portugal og England

– Den er svært forskjellig fra land til land. Hvis vi tar Italia, Portugal og England er den svært god, og vi er blant de mest kjente merkene i disse markedene. Dette henger selvfølelig sammen med hvor mye penger som brukes på markedsføring. I Frankrike og mange av de nye europeiske landene – som Romania og Polen – er vi topp tre.

– Hva med kundetilfredsheten?

– Det er avhengig av hvilke merker som selges og under hvilke forutsetninger produktene kjøpes inn. Generelt har vi meget tilfredse kunder.

– Hva vil du si om det norske markedet i europeisk sammenheng?

– Norge er i en spesiell situasjon, der to store kunder sitter på den største biten av markedet. Derfor blir det arbeidet på en litt annen måte her enn i de fleste andre europeiske land, der markedsandelene er fordelt på en annen måte.

– Hva har dette å si for dere?

– Det har både positiv og negativ innflytelse. Det positive er at vi jobber svært godt sammen med Elkjøp på Ariston og har en god markedsandel gjennom dem. For to år siden startet vi med Indesit hos Expert, og vi er i ferd med å bygge dette opp sammen. Fordelen i Norge er at man mer kan inngå et partnerskap fremfor å ha et rent kundeforhold. Vi kan arbeide for å nå det samme målet, og har kun ett merke hos én kunde. Dette gir muligheter man normalt ikke har.

– Har dere planer om å utvide antall salgskanaler i Norge?

Etter på innbygging

– Når det gjelder innbygging går en stor del av salget gjennom kjøkkenspesialister og –produsenter. Ellers i Europa er vi størst hos disse kanalene når det gjelder innbygging, og vi er i gang med å finne en løsning for de lokale kjøkkenprodusentene også i Norge for å få den samme markedsandelen på innbygging som ellers i Europa.

– Hvordan er fordelingen mellom kjøkkenfaghandelen og elektrobransjen på Europeisk basis?

– På innbyggingsprodukter er dette ulikt fra land til land, men de fleste nærmer seg 50/50. Innbygging ligger generelt litt etter i Skandinavia. Spesielt i forhold til Tyskland, Italia og Frankrike, hvor det selges flere innbyggingsprodukter enn frittstående. Dette er en spennende utvikling, som så vidt er begynt i Norge.

– Hvor kommer folk i framtida til å kjøpe sine innbyggingsprodukt?

– De som legger mange penger i et nytt kjøkken kjøper nok både innredning og hvitevarer samme sted.

– Hva kan elektrofaghandelen gjøre for å ta en større del av dette salget?

– De kan spesialisere seg mer på innbygging. De er vant til å selge ett produkt av gangen, og ikke en helhet. I stedet bør de begynne å vise hele designet i et miljø der man kan se helheten.

– Lykkes dere i å fortelle dette til handlerne?

Kan ta andeler

– Man har sett en sterkere utvikling og fokusering på innbyggingsproduktene de siste par årene. Hvis butikkene bruker mer plass og gjør dette på en profesjonell måte tror jeg de vil ta en større del av markedet, for det er elektrofaghandelen som er spesialister på produktene. Kjøkkenbransjen er spesialister på kjøkken.

– Du sier at Norge ligger etter på innbygging. Hvilket marked ligger fremst i Europa når det gjelder både teknologi og design?

– Hvis vi snakker om design, ligger helt klart Italia foran både når det gjelder kjøkken og produkt. Det er derfor den viktigste kjøkkenmessa i Europa er her i Italia. Det er under Eurocucina de mest spennende trendene blir vist. Hvis vi snakker om produktene, er det faktisk bare europeisk teknologi på markedet – med fabrikker i en rekke land. Derfor er det vanskelig å peke på ett enkelt land.

– Du viser frem tall som viser at Indesit er nummer to i Europa når det gjelder volum. Hvilke ambisjoner har dere?

– Hvis man er nummer to har man alltid visjonen om å bli nummer én. Når det gjelder innbygging er vi nummer tre, men vi skulle gjerne bli nummer to – der vi på frittstående produkter i dag er nummer én.

– Tror du vi vil få større og bredere produkter i Europa, slik amerikanerne har hatt i en årrekke?

– Jeg tror ikke det går så mye på størrelse som på design og måten man bygger kjøkken. Jeg tror ikke man får større vaskemaskiner eller oppvaskmaskiner. Det eneste som har fått en innflytelse, har vært de såkalte amerikanske kjøleskapene – men de er faktisk mindre enn de løsningene som eksisterer i Norge fra før, med rene kjøle- og fryseskap.

Bedre marginer

– Marginene er større på innbygging enn på frittstående sier du. Hvilke råd vil du gi elektrofaghandelen i satsingen på innbygging?

– Man ser to tendenser: innbyggingsandelen som marked stiger mer enn frittstående, så det er mer omsetning å hente her. Elektrobransjen har kanskje bare 10-15 prosent av omsetningen på innbygging, her ligger det et stort potensial hvis man blir dyktigere på å selge innbygging. Man er allerede spesialister på produktene, men viser det ikke i butikkutstillingene.

– Tror du elektrofaghandelen vil klare å holde marginene på innbygging som i dag er større enn på frittstående?

– Jeg håper de vil behandle marginene på en god måte slik at de kan tjene flere penger i framtida. Det er jo derfor vi alle jobber, for å tjene litt mer penger. Derfor håper jeg pristrykket blir mindre på innbygging.

– Dere har et merke som heter Scholtés, der Bang & Olufsen-designer Dave Lewis har lagd en linje. Hva vil du si om denne, og vil den komme til Norge?

– Scholtés er allerede i dag et premium-merke innen innbygging, og for å gi en ny vind og profil til merket har vi tatt inn Dave Lewis som designer. Han har laget en linje til oss som er meget spesiell, som vi håper blir godt mottatt. I Skandinavia er Scholtés kun på det danske markedet, men vi arbeider for å utvide distribusjonen – i første rekke hos kjøkkenspesialistene.

Powered by Labrador CMS