Martin Vinje (t. v.) og Marco Palumbo med DeLonghis nye toppmodell innen kaffemaskiner, Elite. Foto: Stian Sønsteng
Martin Vinje (t. v.) og Marco Palumbo med DeLonghis nye toppmodell innen kaffemaskiner, Elite. Foto: Stian Sønsteng

KAPSELKUNDER BLIR HELAUTOMATISKE

– Kapselmaskin-kundene er blitt voksne, og kjøper nå helautomatiske kaffemaskiner, sier Marco Palumbo og Martin Vinje.

På utstillingsområdet til DeLonghi på IFA viser den italienske gruppen sine tre varemerker DeLonghi, Kenwood og Braun. DeLonghi er global markedsleder når det gjelder produksjon av kaffemaskiner, og de produserer også kapelmaskiner for Nespresso og Dolche Gusto. Marco Palumbo, som leder DeLonghi Group Scandinavia AB, er tydelig på at markedene for kapsel- og helautomatiske kaffemaskiner ikke dreper hverandre.

– Den unge generasjonen startet for ti år siden med kapselmaskiner, hovedsakelig på grunn av brukervennligheten og at dette var en trendy måte å tilberede kaffe på. Dette har bygd opp en økt forståelse for kaffe. I dag ser vi at salget av kapselmaskiner har stabilisert seg, for Nespressos del ser man ikke noen nedgang i salget. Samtidig øker salget av helautomatiske maskiner, og vi tror dette skyldes at kapselbrukerne er blitt voksne. Kapselmaskinene selger stabilt, gjerne til yngre brukere, og etter hvert som de blir voksne kjøper de seg en helautomatisk maskin, sier Palumbo til fagbladet Elektronikkbransjen.

Samtidig øker salget av helautomatiske maskiner, og vi tror dette skyldes at kapselbrukerne er blitt voksne

Martin Vinje supplerer:

 

Valgte bort pulver

– Før kapselmaskinene ble introdusert slet kaffeindustrien med at de unge valgte andre drikker, som vann, brus og te. Da kapselmaskinene kom på markedet, var vi overrasket over at dette ikke førte til en nedgang i salget av traktere og kaffemaskiner; at de kom inn som et nytt segment. Det var i stor grad  de unge som valgte kapsel, og dette gikk på bekostning av pulverkaffe. Vi fikk altså en ny generasjon kaffedrikkere, og vi har aldri sett et så stort fokus på kaffe generelt som i dag. Vinneren er de helautomatiske maskinene, og i Norge i dag får du kjøpt bønner av beste kvalitet i dagligvarebutikkene – som for eksempel amerikanerne må til spesialistene for å finne.

– Hvorfor skal folk velge en kaffemaskin fra DeLonghi?

– Våre maskiner lager den beste kaffen. Teknologien er lik i alle maskinene våre, fra de rimelige til de dyreste. Alt er produsert i Italia, og vi har i løpet av de 15 årene vi har drevet med kaffemaskiner opprettholdt den samme gode kvaliteten, sier Palumbo.

– Dere har konkurrenter som leverer virkelig dyre maskiner. Har DeLonghi planer om å gå inn i dette markedet?

 

Bra for varmekategorien

– Absolutt! Vi er markedsledere, og har aldri vært en leverandør som kun har de rimeligste modellene. Vi tar nå et steg videre oppover, og neste år kommer våre nye toppmodeller i butikkene, sier Palumbo.

– Hvor viktig er kaffe for DeLonghi sammenlignet med varmeprodukter og de andre kjøkkenproduktene?

– Kaffe er lokomotivet for DeLonghi. Vi bruker store ressurser for å videreutvikle oss som den globale markedslederen. Vi er stolte av partnerskapet med Nespresso og Dolche Gusto, og hele gruppen fokuserer på kaffekategorien. Samtidig er varmeproduktene viktig, sier Vinje.

– DeLonghi er ikke lenger inne hos Elkjøp med varmeprodukter?

– Vi har en interessant situasjon, der vi i høst ikke er representert i den største kjeden. Vi retter derfor fokus på markedet for øvrig, og setter pris på at vi ikke lenger er alene om å fokusere på dyrere produkter i den viktige kategorien for flyttbare varmeovner. Vi vet alle at de tradisjonelle oljefylte ovnene er oppfunnet av DeLonghi, og vi har fortsatt posisjonen som global leder. Vi er opp gjennom årene angrepet av utallige leverandører med svært rimelige ovner, som mer eller mindre har ødelagt kategorien kommersielt sett. At det kommer seriøse aktører inn med vakre produkter løfter kategorien, og flytter fokus bort fra lavpris og stygge produkter. Dette vil føre til at folk bytter ut sine billige oljefylte ovner med bedre produkter, og hjelper DeLonghi å selge verdens beste flyttbare ovn, Dragon TRD4 Electronic, sier Vinje.

 

Kundene kommer tilbake

– Hvordan lykkes dere med Braun i Skandinavia?

– Etter DeLonghi er dette varemerket som vokser mest, og vi er svært godt fornøyd med en tosifferet økning i salget prosentvis, siden vi tok over Braun, sier Palumbo.

Når det gjelder Kenwood sier de to at salget fortsatt er fantastisk.

– Markedet beveger seg dit at mat og helse blir stadig viktigere, og en kjøkkenmaskin har en sentral plass i dette bildet. Det går knapt en dag uten at vi hører om at det selges mat vi ikke vil ha. Dette fører til at folk vil vite hva slags mat de setter på bordet, og vi er stolte av å representere de klart markedsledende kjøkkenmaskinene fra Kenwood. Denne posisjonen holder vi, selv om det stadig kommer nye aktører til. Kenwood er blitt et ikon, og vi selger mer enn 24 tilbehør som kan utføre over 60 ulike oppgaver i mattilberedningen. Ingen av konkurrentene er i nærheten av dette, og også handelen setter pris på at de ved å selge en Kenwood-maskin får kundene tilbake i butikken for å kjøpe tilbehør, sier Vinje.

Palumbo forteller at de arbeider med å finne løsninger som viser kundene hvilke muligheter de har ved å kjøpe tilbehøret til Kenwood-maskinene.

På IFA vises en ny serie fra Kenwood med kjøkkenmaskin, brødrister, vannkoker og appelsinpresser.

 

Ny maskin med varme

– I den nye serien kjøkkenmaskiner går man videre. Kjøkkenmaskinen blir en sentral del av interiøret, og vi kommer nå med en hel familie Kenwood-produkter som er i samme design, sier Vinje.

Kenwood K Cook er en ny miniutgave av Cooking chef, med mulighet til å varme opp maten i mikseren.

– Det blir stadig mer fokus på hurtige og enkle måter å lage mat. Her kan man tilberede ulike retter med enkle programmeringer, sier Vinje.

Også når det gjelder Braun legger de to vekt på tilbehøret som selges.

– Som en dedikert Kenwood-person siden 1982 trengte jeg litt tid for å akseptere at min tidligere konkurrent var en del av familien. Jeg må si at jo mer jeg har sett på Brauns unike produkter, dess mer oppildnet blir jeg. Følelsen av tysk kvalitet er den samme som når du sitter i en BMW, Mercedes eller Audi. Braun er en slags religion, der du har en lang rekke forbrukere som virkelig elsker merket og aldri vil kjøpe noe annet. Jeg har erfart hvor fantastiske disse produktene er, og vi har en rekke ambassadører som sier stavmikseren fra Braun er den beste de har brukt. Du har også her en lang rekke tilbehør, som gjør at handlerne får kundene tilbake til butikken, sier Vinje.

– Identiteten til de tre varemerkene vil fortsatt være italiensk, britisk og tysk, sier Palumbo.

 

Grep om Sverige

Han forteller at selskapet gjør det godt i Skandinavia.

– Spesielt med varemerket DeLonghi, men vi er stolte av at vi i løpet av de to årene som er gått siden vi etablerte oss med et eget selskap i Skandinavia har fått et bedre grep om Sverige, samtidig som vi konsoliderer oss i Norge, Danmark og Finland.

– Hvorfor åpnet dere et eget Skandinaviakontor?

– Hovedårsaken var at vi ønsket en vekst i Sverige, spesielt med varemerkene Kenwood og DeLonghi. På samme tid overtok gruppen Braun-varemerket, som allerede sto sterkt i Sverige. Dette gjorde det nødvendig med en sterk tilstedeværelse i Skandinavia, sier Palumbo.

– Hvilken posisjon har Martin Vinje i selskapet?

– Han har lenge vært DeLonghi-gruppens representant i Norge, og ingenting er endret etter at vi etablerte kontoret i Sverige. Vi arbeider sammen, og drar nytte av den lange erfaringen han har, sier Palumbo.

– Tidligere arbeidet jeg tettere sammen med våre kolleger i England og Italia. Dette er endret, og vi håndterer nå alle aktiviteter og salg i Norden, sier Vinje.

– Hvordan har gruppens tilstedeværelse i Norge endret seg?

– Vi har hatt en vekst, og vil også i år øke. Spesielt gjelder dette DeLonghi og Braun, siden Kenwood allerede står svært sterkt, sier Palumbo.

Til toppen