Kjempetøff.no har åpnet ny stor butikk i Tønsberg sentrum. Foto: Andrè Askeland

KJEMPETØFT MED EL-SPARKESYKKEL

Elektriske sparkesykler har hatt sterk vekst i Norge. Det norske selskapet Kjempetøff AS importerer flere typer.

En forskriftsendring i april 2018 sidestilte elektriske sparkesykler og såkalte ståhjulinger med sykler og elsykler. Det gjør at det er lovlig å kjøpe og bruke elektriske sparkesykler på lik linje som vanlig tråsykkel. Tønsbergselskapet Kjempetøff AS satser stort på denne produktgruppen.

Personlig transport

– Det er heller ingen aldersgrense eller krav til registrering av disse produktene, sier Håvard Hamran i Kjempetøff AS, under sitt innlegg på Stiftelsen Elektronikkbransjens Vårkonferanse på Kiel-båten den siste helgen i april.

Undersøkelser viser at 63 prosent av alle kjøreturer er med én person i bilen.

Når alternativet er bil, så er det ikke latskap med elektrisk sparkesykkel

– Mange av disse turene er korte, og kan erstattes med en elektrisk sparkesykkel eller en enhjuling, sier Hamran.

Thale Anker Feiring og Håvard Hamran viser frem en elektrisk sparkesykkel og en enhjuling fra Kjempetøff.no. Foto: Jan Røsholm.

Han viser frem en enhjuling med rekkevidde på ni mil, og en toppfart på 45 km/t. Den elektriske sparkesykkelen har rekkevidde på 25 kilometer, og en toppfart på 25 km/t.

– I Norge er høyeste tillatte fart 22 km/t, det er det viktig å huske på, sier Hamran.

Sparkesykkelen har motor på begge hjul, og har en pris på rundt 10.000 kroner, mens enhjulingen koster rundt 20.000 kroner.

– Vi ser en sterk økning i interessen for personlig transport, og som samtidig er miljøvennlig, sier han.

Fokus på kvalitet

Hamran driver Kjempetøff AS sammen med partner Thale Anker Feiring, og sier de er opptatt av å levere kvalitetsprodukter.

Leif Skaar fra ServiceCompaniet tar en prøvetur, mens andre bransjekollegaer følger spent med. Foto: Jan Røsholm.

– I fjor høst tilbragte vi én måned i Kina, besøkte flere fabrikker, og testet et utall produkter, før vi valgte ut det utvalget og den kvaliteten vi kan stå inne for, sier Hamran.

Han understreker at det heller ikke er noen ulempe at denne type transportmidler er miljøvennlige.

– Når alternativet er bil, er det ikke latskap med elektrisk sparkesykkel, mener han.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen