KJØKKENTØY VOKSER MEST

Groupe SEB Norge opplever firmaet sterk vekst i omsetningen av kjøkkentøyprodukter.

– For tiden har vi sterkest vekst innen gruppen kjøkkentøy. Det er et resultat av utviklingen vi ser i markedet i dag og bransjeglidningen som skjer, sier Mons Braanaas salgsdirektør i Groupe SEB.

Groupe SEBs norske kontor er 100 prosent eid av det franske konsernet. Det norske kontoret er en del av den nordiske divisjonen, som har hovedkontor i Danmark. Kontoret i Oslo har for tiden fire ansatte pluss en selger og tre agentforbindelser. Omsetningen i Norge er cirka 70 millioner kroner. Merkene som selges i Norge er Tefal, Krups, Rowenta og Lagostina.

Elektro og jernvare

Hoveddelen av omsetningen går gjennom det Braanaas kaller faghandel. Blant de store elektronikkjedene blir produktene foreløpig omsatt hos Elkjøp. Selskapet ønsker også å komme inn hos Expert. En stor del av produktene omsettes også i Jernia-kjeden. Den er også stor når det gjelder omsetning av kjøkkentøy. Slike produkter blir også omsatt hos for eksempel Christiania Glasmagasin og Living.

– Det er interessant at kjøkkentøy nå også blir en stor varegruppe hos Elkjøp, der vi fra før av har fotfeste med omsetning av småelektriske produkter, sier Braanaas.

– Betyr denne utviklingen at dere fjerner dere omsetningsmessig fra den tradisjonelle småelektriske bransjen?

– Alle ønsker vel å plassere produktene sine der de får best omsetning. Vi kan ikke styre kjedene, og de, inkludert Elkjøp, ønsker også nye forretningsområder. Groupe SEB er verdens største leverandør av kjøkkentøy. Derfor ønsker vi å være med på den omsetningsspiralen, også hos Elkjøp. Dette er en spennende utvikling. Vi arbeider nært med Elkjøp for å finne ut av hvordan de tenker og hvordan omsetningen skal fungere, sier Braanaas.

Han ser dette som en langsiktig utvikling og mener det vil ta tid før publikum venner seg til at elektro- og elektronikkhandelen har et omfattende vareutvalg eksempelvis innen kjøkkentøy.

God plassering

SEB-direktøren er opptatt av at forretningene skal ha et kjøkkeninteriør som viser produktene i et miljø. Han mener det gjelder like mye utvalget av kjøkkentøy som elektriske husholdningsapparater og småelektriske produkter.

– Jeg er klar over at det ikke er lett for alle å bygge opp komplette kjøkkenmiljøer. Det gjelder jo spesielt de mindre handlerne. Men da er det viktig at de i alle fall plasserer produktene oversiktelig og godt synlig, sier Braanaas.

Når det gjelder småelektriske produkter, har Groupe SEB i Norge den kraftigste veksten innen kaffeproduktene. Hittil har økningen vært størst på manuelle kaffemaskiner, men i følge Braanaas er det stor vekst innen gruppen fullautomatiske kaffe-/espressomaskiner.

– Nordmenn er opptatt av at det skal være enkelt å lage en god kopp kaffe, og skjeler mot de kontinentale vanene. Vi ser at mange nå bruker 4-7.000 kroner på en kaffe-/espressomaskin, men den skal ikke være for stor. Særlig gjelder det maskiner som brukes i små leiligheter.

Tidlig med på bransjeglidning

Groupe SEB var tidlig ute med omsetning gjennom nye kanaler. Bransjeglidning er et kjent fenomen. Braanaas mener det er viktig å følge trendene og kryssingene mellom bransjene.

– Faghandelen har selvs agt sin rettmessige eksistens. Det gjelder service. I tillegg har publikum ikke vært vant til å finne for eksempel småelektriske produkter i dagligvarehandelen. Mye er snakk om vaner, og jeg tror for eksempel det tar lang tid før publikum vil kjøpe en bærbar PC der såfremt ikke prisen er meget lav. Noen produkter er godt egnet i flere bransjer, for eksempel kaffetraktere. Det samme gjelder stekepanner. Espressomaskiner vil du derimot neppe se permanent i dagligvare, sier Braanaas.

Faghandel

– Hvilke bransjer ser du på som faghandel?

– Det er elektrohandel, jernvare og apotek. Europris og liknende forretninger ser jeg også på som faghandel, men den har ikke serviceaspektet tilstede på samme måte. I tillegg kommer kjøkkenmøbelforretninger og møbelvarehus.

Som de mest konkurranseutsatte produktene nevner Braanaas kaffetraktere og vannkokere. Her er konkurransen hardest og dermed også fortjenesten. Han mener det henger sammen med at folk har godt kjennskap til produkttypene og prisene. På motsatt side nevner han stekepanner, der folk flest har dårligere oversikt over priser og kvaliteter. I tillegg nevner han et segment som espressomaskiner og mer spesialpregede maskiner.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr1/2008

Relevante artikler:

TEFAL OG KRUPS viktigst for Groupe SEB

Powered by Labrador CMS