KOMPLETT ØKTE EN FIREDEL

Komplett-gruppen omsatte i 2015 for 7,29 milliarder kroner, en vekst på 25,2 prosent sammenlignet med 2014.

– Veksten i netthandel fortsetter med samme styrke og stadig flere kategorier er interessante for oss, sier konsernsjef Ole Vinje i Komplett Group i en pressemelding.

Han slår fast at Sandefjord-bedriften med 800 ansatte i 2015 hadde et rekordår med oppkjøp og lansering av nye kategorier.

Gjennom løsningen vil vi la andre nettselskap selge sine produkter via våre nettbutikker

I februar 2015 kjøpte Komplett Group aksjemajoriteten i den tyske netthandelsaktøren Comtech.

– Investeringen markerer en ny satsning utenfor Norden, økte volumer og større innkjøpskraft. I november ble Komplett Apotek lansert i Norge. Ambisjonen er å bli landets største nettapotek, og ikke minst utfordre en stor, etablert bransje, heter det i pressemeldingen.

Vinje sier Kompletts strategi er å utvikle konsernet fra elektronikk til et shoppingeldorado.

 

Åpner for andre selskap

– Vi er kontinuerlig på jakt etter spennende vekstbransjer, og erfarer at riktig spisskompetanse og kontaktnett er avgjørende suksesskriterier. Babybanden, hvor vi gikk inn på eiersiden i 2014, er et godt eksempel på det. I fjor tredoblet de omsetningen, sier Vinje i pressemeldingen.

Komplett har ambisjoner om å passere 8 milliarder ved kommende årsskifte.

– Kompletts nye markedsplass der eksterne aktører kan selge produkter er under utvikling. Gjennom løsningen vil vi la andre nettselskap selge sine produkter via våre nettbutikker. Vi skal løfte shoppingopplevelsen til et nytt nivå, sier Ole Vinje i pressemeldingen.

Komplett Group hadde i 2015 et driftsresultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) på 182.985 kroner, en økning på 21,7 prosent. Driftsresultatet inkludert ned- og avskrivninger (EBIT) var 135.471 kroner, en økning på 26,6 prosent, mens resultat før skatt (EBT) var 120.978 kroner, en økning på 61,3 prosent.

Til toppen