KVALITET OG INNHOLD i fokus på HD-dag

Det står bra til med kvaliteten, men dårlig til med innholdet. Innføringen av HD skjer med ulik takt i de digitale plattformene.

Dette er hovedinntrykket etter Digital-TV-forums seminar 1. april, der hele programmet var viet HDTV. Høyoppløselige bilder, enten det er fra stillfoto eller video, bringer helt nye opplevelser til seere. Forutsetningen er at utstyret i alle ledd av overføringskjeden er tilpasset teknologisk.

Men selv om flere av aktørene på seminaret var ivrig opptatt av å fortelle hvor mye HD de har å tilby, kommer vi ikke bort fra det faktum at mye mangler. I dag blir det sendt HD både fra satellitt, i kabelnett og på bredbånd. Men den tekniske kvaliteten på programmene varierer, og mange av programmene sendt på HD-kanalene har standard oppløsning. Dette betyr nok at det må arbeides frem normer for hvor stor del av programmene som distribueres som skal være i HD-kvalitet for at en TV-kanal kan smykke seg med denne betegnelsen.

HD-smakebiter fra NRK

Et av høydepunktene i programmet var demonstrasjonen av HD-programmer fra NRK. På Marienlyst er de i full gang med å fornye og bytte ut produksjonsutstyret. Alt nytt som kjøpes inn er HD-klart. Det betyr at det allerede ligger enkelte HD-produ ksjoner lagret i NRKs TV-hus. De nær 200 deltakerne på seminaret fikk se smakebiter på dette, vist på HD-projektoren i Filmens Hus.

Kvaliteten på programmene varierte fra det middels gode til det vi bokstavelig talt kan karakterisere som hårreisende godt. Noen av demonstrasjonskuttene i HD var fra krimserien Hunter, som ble sendt i vinter. Den ble sendt i normal oppløsning (SD), men programmene kunne lastes ned i HD-formater på nett. Snart kommer flere produksjoner, som vi sikkert får se i HD når de går i reprise.

Ikke nok med det: NRK hadde sendt en av sine dyktige fotografer til Frognerparken med et HD videokamera som selges i forbrukermarkedet. Resultatet viste klart hvor høy bildekvalitet det er mulig å oppnå også med denne typen kameraer.

NRKs tekniske direktør Arild Hellgren ledet denne seansen. Forut for visningen orienterte han inngående om hva HD er, og han sa litt om hvor komplisert og mangfoldige de tekniske løsningene for produksjon og distribusjon er.

Mye er også politikk. NRK-ledelsen lover oss ikke noen HD-kanal med det første, men de vil distribuere HD-programmer enkeltvis.

– Vi vil ikke lure på folk en kanal med HD-navn før vi har nok innhold, sa Hellgren.

OL-åpning i HD på bakkenettet

Ellers avslørte Bjerkaas i debatten som avsluttet seminaret at NRK gjerne selger HD-programmer til distributører på andre plattformer enn i bakkenettet. NRK-selskapet Aktivum driver slikt salg som en del av sin virksomhet.

– Må ha nok HD-innhold

– Det karakteristiske med kringkastingsstandardene er at levetiden for hver generasjon vil bli kortere i fremtiden. Vi har hatt AM-radio i åtti år, FM i femti og fjernsyn med PAL-standard i førti. Levetiden for dagens digitale teknologistandarder vil i høyden være tjue år, sa Laven.

Som eksempler nevnte han at vi nå stort sett bruker første generasjon av DVB-standardene. Det vil snart komme nye. Større dataoverføringskapasitet og økt komprimering er stikkordet for utviklingen.

I dag er digitaliseringen av satellittkringkasting fullført. Den er også klar i bakkenettene i mange europeiske land. Noen har begynt å sende faste HDTV-kanaler. Av nasjonale selskaper nevnte Laven Tyskland, Polen, Sveits, Estland, Sverige og Storbritannia. På de britiske øyene er det digitale bakkenettet ferdig utbygd og dekker 98 prosent av befolkningen. Det er digitale bakkemottakere i om lag 4 millioner husstander. Rundt 400.000 husstander får inn HD-kanaler fra Sky i det digitale bakkenettet. Mens 1,3 millioner husstander sier de har tilgang til HD fra satellitt eller bakkenett.

– Vi erfarer at HD-kanalene ikke skaper nye seere. Folk regner det bare som et tillegg til de TV-kanalene de har fra før. For første gang ser vi at forbrukerne tar i bruk ny teknologi uten at det er godt nok innhold, sa Laven.

Med den siste uttalelsen fokuserte han på at mange HD-kanaler har et altfor stort innhold av programmer som bare er i standardoppløsning.

Ellers venter britene seg rask vekst av HD. Det er solgt 9,1 millioner TV-apparater med HD ready-skjerm, tallet er ventet å vokse til 37 millioner i 2012, og man regner med at nesten 80 prosent av husstandene vil ha et HD ready-apparat som hoved-TV i 2010.

Samme år skal alle BBCs TV-produksjoner være i HD. Dette vil gjøre det britiske kringkastingsselskapet til ledende innen HD i Europa, sa BBCs HD-ansvarlig Andy Quested på seminaret.

– Trenger grunnkurs

Det sa direktør i Forbrukerrådet Erik Lund Isaksen. Etter hans mening er det mye forvirring om temaet hos folk flest.

– Bransjens aktører må ta ansvar for dette, sa han.

Han la også vekt på at HD-kanaler må ha stort nok innhold innen rimelig tid. Han mente også at det bør bli prisdifferanse mellom kanaler som har HD og kanaler som har normal oppløsning. Som tidligere fokuserte han også på at det snarest bør komme abonnementsordninger der folk fritt kan sette sammen sine egne programpakker fra de ulike plattformene. Forbrukerrådet har ikke hatt stor pågang fra forbrukerne om det digitale bakkenettet.

Best i Europa

– Vi har det beste innholdet på digital-TV med standard oppløsning. Samtidig trenger vi mer av den kapasiteten som ligger i den fjerde og femte kanalpakken og senere det som kommer i den digitale dividende, sa Espen Thorsby, administrerende direktør i RiksTV.

Canal Digitals direktør Svein Erik Davidsen la vekt på at selskapet nå er best i Europa på HDTV. Både kabelnettselskapet Get og Viasat har lansert HD-tilbud nylig. Begge la vekt på at dette vil være viktig som forretningsmodell for dem fremover. Både Canal Digital og Viasat kommer til å tilby sendingene fra sommer-OL i HD. NRK-sjef Hans Tore Bjerkaas la stor vekt på hvor viktig det digitale bakkenettet er som primær plattform for NRK. For hans selskap er imidlertid produksjonen av HD-programmer en kostnad uten at det samtidig gir utsikt til flere inntekter.

Powered by Labrador CMS