LG Oled-TV

Pressemelding fra LG Electronics 6. januar 2016:

Denne produktnyheten er en direkte gjengivelse av en pressemelding fagbladet Elektronikkbransjen har mottatt, og er ikke redaksjonelt behandlet.

LGs nye Oled-TV tar seeropplevelsen til nye høyder med 4K, HDR og 30 prosent større fargerom

LGs og verdens beste TV-modeller med OLED og 4K blir enda bedre i 2016 med HDR. Tre nye OLED-modeller med HDR og 4K lanseres allerede på CES 2016.

Da LG i 2012 var først i verden med å lansere en OLED -TV til forbrukerne, var det få som trodde det var mulig å få enda bedre bilde. I 2015, høstet LG stor suksess for sin OLED -TV med 4K der EG960V av mange ble kåret til årets beste TV eller den beste TV-en noensinne testet. I 2016, skjerper LG bildekvaliteten ytterligere når OLED-nyhetene i tillegg til Ultra HD 4K også utstyres med HDR -teknologi. TV-opplevelsen vil nok en gang nå nye høyder med LGs OLED -teknologi. Fire av årets nye OLED- modeller fra LG slippes på CES 2016 i Las Vegas.

– Vi er svært begeistret for den fantastiske mottakelsen OLED –TV-en med Ultra HD 4K-oppløsning har fått i løpet av det siste året. Det er ikke uten en viss stolthet jeg sier at vi bare har sett begynnelsen på at våre nye modeller for 2016, basert på vår proprietære OLED -teknologi i kombinasjon med både 4K og HDR, gir en betydelig bedre bilde- og seeropplevelse, sier Erik Åhsgren, Nordic Product Specialist Home Entertainment, LG Electronics.

OLED utgjør den perfekte HDR

Den største nyheten i 2016 er at samtlige nye OLED-TV-modeller blir levert med HDR-teknologi, som fremhever detaljene i mørke og lyse områder på skjermen. HDR finnes også i TV- modeller basert på LCD-skjermer, men først på OLED og dens perfekte svarthet viser HDR-teknologien virkelig hva den er tilfører.

For å gjøre seeropplevelsen enda bedre har LG også forbedret fargegjengivelsen i de nye OLED- modellene slik at den svarer til 99 prosent av DCI. Det er 30 prosent mer enn dagens standard Rec.709.

Alle nye OLED- modeller oppfyller bransjestandarden for HDR utarbeidet av verdens ledende kringkastere, filmstudioer og forbrukerelektronikk-produsenter, som eksempelvis HDR10, Dolby Vision ™ og BT.2020.

LG G6, en ny målestokk for seeropplevelse

Flaggskipet i LGs TV-utvalg i 2016 er utvilsomt LG 77G6, en OLED-TV med 4K-oppløsning, HDR og en kraftig 4.2-soundbar på 60 watt. Den er utformet i LGs ekstremt tynne Blade Slim-design og har Crystal Back Cover, som er et heldekkende bakstykke i farget glass som gir modellen er slankt og elegant utseende. G6 kommer også som 65G6 – en størrelse på 65 tommer.

LG lanserer også E6 i premiumsegmentet. I likhet med G6 har den 4K-oppløsning, HDR, Blade Slim-design og Crystal Back Cover, men en noe enklere soundbar med 2.2-lyd på 40 watt. Modellen kommer i størrelsene 55 og 65 tommer. Både G6 og E6 er flate modeller.

OLED ger en perfekt seeropplevelse

LG er fremdeles alene om å levere forbruker TV-er basert på OLED-teknologi.

Dette skyldes i stor grad selskapets patenterte White RGB-teknologi, som løser problemet med ujevn fargefordeling samt livslengden på blå OLED-piksler. Det er mulig å oppnå perfekt svarthet når pikslene samtidig er lyskilder i OLED-teknologien. LCD-teknologi krever en bakgrunnsbelysning som gjør at lys lekker gjennom og dermed forhindrer muligheten for å vise perfekt svarthet.

Det er ikke bare media og våre kunder har blitt imponert av LGs OLED-TV. Regissør Ridley Scott, som er kjent for en rekke storfilmer på kino som The Martian og Apples reklamefilm 1984 for Macintosh, sier: "Da jeg så OLED-TV for første gang, ble jeg betatt av den fantastiske bildekvaliteten". Sønnen Jake Scott var enig: "Med 1984 ble publikum introdusert for en teknologisk utvikling som lovet å forandre alt, jeg ser en lignende type revolusjonær endring i LGs OLED-TV." Ridley og Jake Scott utvikler for tiden LGs første Super Bowl- reklamefilm sammen. Reklamefilmen om LG OLED TV signert far og sønn Scott vil bli vist på Super Bowl 50 den 7. februar.

Til toppen