LG SATSER LOKALT og ser på lavkonjunkturen som en mulighet

LG viste en rekke nyheter på CES, men kommer i større grad enn tidligere med egne modeller for det europeiske markedet.

– Vi har de senere år har gått fra å være en teknisk produsent til å bli en markedsdrevet organisasjon som først lytter til hva kundene vil ha og siden produserer det. Teknologien vi viser her i Las Vegas kommer til Skandinavia, men med et annet design. Mange av modellene er utviklet for det amerikanske markedet, de europeiske modellene viser vi først på IFA-messen i Berlin i september, sier nordisk produktsjef Joakim Örnstig.

Han mener de viktigste nyhetene fra LG er LCD-TVene med LED, trådløs overføring med 1080p HD-kvalitet, mini-PCer og de nye mobiltelefonene med ny design og nye funksjoner.

– På TV-siden er LED-apparatene med bakbelysning i 240 soner svært viktig for oss. Vi har fordelt LED-lampene over hele skjermen, og benytter ikke sidemonterte LED-lamper slik konkurrentene gjør. Modellene som vises på CES kommer derimot ikke til Skandinavia.

– Men TVene dere viser her er jo sorte, firkantede og tynne, slik vi også er vant til å se dem i Europa?

– Vi tror den europeiske forbrukeren forventer seg litt mer enn en sort, tynn og dum TV.

– Hvordan vil da LGs europeiske variant se ut?

– Det kan vi ikke avsløre ennå, men det blir en stor lansering andre halvår i 2009.

240 LED-soner

– Hva gjør de 240 LED-belyste sonene med TV-bildet?

– LED er en ny bildeteknologi som tilgodeser kundene som vil ha de nyeste LCD-TVene på markedet i store skjermstørrelser. LED kan man bruke på ulike måter, for eksempel ved å sidemontere lampene. Det er en rimeligere løsning, som ikke gir samme mulighet til å kontrollere lysstyrken og sortnivået i bildet. Det vi har gjort er å plassere lampene rett bak panelet, som gir mulighet til å slå lampene helt av i en eller flere av de 240 sonene. Dette innebærer en mye bedre kontroll på sortnivået, og vi får også full kontroll på lysstyrken i bildet.

– Hvordan ser LG på LCD kontra plasma i 2009?

– For leverandørene handler det om produksjonsmuligheter og økonomi når de velger teknologi, mens forbrukerne ser på hvilket TV-bilde de får. Plasma gir et mykt og behagelig bilde som lenge har vært veldig populært i Norden. Det er kostnadseffektivt å produsere plasma i størrelser over 46 tommer. I Norden er halvparten av de store TVene som selges plasma, og hele 60 prosent av LGs globale plasmaproduksjon selges i Norden. LCD selger vi i Norden i størrelser opp til 47 tommer, sier Örnstig.

THX-plasma

På CES viste LG den første THX-sertifiserte plasma-TVen, PS8000.

– Sertifiseringen garanterer et bilde med enestående kvalitet, med et sortnivå som kan måle seg med markedsledende produkter på området. Lysstyrken og fargenivået er også av høyeste klasse, sier Örnstig.

PS8000 har energisparefunksjonen Intelligent Sensor II, der bildet automatisk tilpasses lys- og fargeforholdene i rommet.

– Alle parametere kalibreres automatisk, og brukeren behøver ikke å gå inn i menyene og endre innstillingene manuelt. Funksjonen reduserer strømforbruket med opptil 60 prosent sammenlignet med modellene våre fra 2008, sier Örnstig.

Avanserte brukere har mulighet til å gjøre sine egne bildeinnstillinger (ISF-kalibrering). Det er mulig å koble høretelefoner, kamera, mobiltelefon eller andre enheter trådløst til TVen med blåtann. Elektrostathøyttalerne er skjult, og skal i følge Örnstig levere en lydkvalitet som er usedvanlig god for en TV.

– Nytt for alle nye TV-apparater fra LG er en bedre støtte for USB. Tidligere har brukeren kunnet koble USB-minne/harddisk til TVen for å se bilder eller høre på musikk, nå kommer støtte også for DivX og HD-DivX, sier Örnstig.

Konkurrerer med de beste

Han har som nordisk produktsjef vært delaktig i utviklingen av både de nye LCD og plasmamodellene.

– Vi er et europeisk produktråd, og i og med at Norden har en stor andel når det gjelder plasmasalget veier stemmen min tyngre for denne teknologien. Vi har som målsetning å overstige alle forventningene til plasmakundene våre, både når det gjelder design og bildekvalitet.

– Hvordan vil du beskrive bildekvaliteten deres sammenlignet med konkurrentenes?

– Jeg vil nødig snakke om konkurrentene, men vil si at vi tilbyr et produkt som har som målsetning å leve opp til de største kravene i markedet – og at vi vil være i stand til å konkurrere med dem som anses å være best på markedet per i dag.

Energikklassifisering av TV

– På CES fokuserer alle på miljøvennlige produkter og produksjon. Dere viser modeller med RGB-lyssensor som justerer TV-bildet etter lyset i rommet. Er dere alene om dette?

– Etter det jeg vet er vi de eneste som justerer bildet etter både lys og fargene i rommet. Slik vi er vant til det fra hvitevarer, vil TV-apparatene nå energiklassifiseres i klasse A, B eller C – der A 
har det laveste energiforbruket, sier Örnstig.

– Hvor viktig er dette for LG?

– I dag er det viktig for oss å vise at vi ønsker å gi kunden det beste bildet uavhengig av lysforholdene i rommet. Lyssensoren er en måte å gjøre dette på, og i et mørkt rom er vi er nede i et strømforbruk på 40 watt for en 47 tommer - med normale lysforhold bruker vi 80 watt. Dette er ekstremt lave tall for så store TVer.

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for LG som selskap i Norden i dag?

– Vi har vært gjennom en periode der LG globalt er blitt et markedsdrevet selskap. Vi drives i større grad lokalt, og er godt rustet for fremtiden med vår nye organisasjon. Selv i en lavkonjektur føler vi oss enormt sterke, og vi ser disse tidene som en mulighet heller enn en trussel.

Les også:

 Virtuelt NAS-bibliotek

 BD med Youtube

Powered by Labrador CMS