Alf Leifseth, salgssjef lyd/bilde og foto i Expert Norge AS, og Maria Rise, avdelingsleder lyd og bilde ved Expert Holmen i Asker, med Music Angel Friendz. Foto: Stian Sønsteng

LITEN HØYTTALER GIR STORT SALG

– Jeg har aldri opplevd maken til suksess med et enkelt produkt. Dette er helt enestående.

Det sier Alf Leifseth, salgssjef lyd/bilde og foto i Expert Norge AS. Produktet han snakker om er den lille høyttaleren Music Angel Friendz, med innebygd og oppladbart batteri, utviklet av nordmannen Baard Johannessen.

Leifseth innrømmer at han ikke forutså hvilken suksess Music Angel skulle bli for kjeden.

Butikkene skriker etter å få inn flere

– Vi var vi litt skeptiske da vi tok dem inn i fjor høst, og startet med et lite kvantum som ble borte med én gang. Frem til jul tok det helt av, sikkert mye på grunn av at høyttaleren ble testvinner flere steder, og vi solgte 50.000 enheter og gikk tomme på lager. Vi har vært tomme noen uker på nyåret, og har hittil i år solgt 18.000 enheter, sier Leifseth.

Han mener det ikke finnes tilsvarende produkt på markedet.

– Høyttaleren er så liten og lett at du tar den med over alt, og den er enkel og bruke. Du tar den med på stranda og deler musikk fra mobiltelefonen, eller du kopler den til datamaskinen og bruker den til presentasjoner for opptil 50 personer, sier Leifseth.

Ikke lokkeprodukt

Music Angel oppgir en utsalgspris på 350 kroner. Expert kjørte en introduksjonspris på 200 kroner og har siden økt prisen med en femtilapp. Den kommer i fargene sort, sølv, rosa, blå og grønn.

– Dette er et produkt dere bruker for å lokke folk til butikkene?

– Dette er noe vi ønsker å tilby kundene, som de fleste har bruk for. Butikkene skriker etter å få inn flere, og vi har ved kjedekontoret daglige etterspørsler, sier Leifseth.

Maria Rise, avdelingsleder lyd og bilde ved Expert Holmen i Asker, bekrefter at pågangen fra kundene er stor.

– De går veldig fort unna når kundene får høre hvor overraskende mye lyd de små høyttalerne gir. Vi har flere ganger hver dag kunder som er inne og spør etter dem. Vi selger til alle aldersgrupper, og de kjøpes ofte som gaver, sier Rise.

– Det finnes andre og tilsvarende produkter?

Blir brukt

– Ja, men de er større. Det unike med Music Angel er den lille størrelsen. Høyttaleren lades via USB, for eksempel fra en datamaskin. Lyden overføres via USB eller minijack. I utgangspunktet kan høyttaleren brukes alene, men det følger med to kabler som gjør det enkelt å seriekople hvor mange høyttalere man vil, sier Leifseth.

Han forteller at de også har fått inn større ordre, til bedrifter som har kjøpt Music Angel i gave til sine ansatte.

– Hva synes du om lyden?

– Jeg synes lyden er klar og god. Naturlig nok er bassen begrenset, men du deler musikken enkelt og greit med dem rundt deg, sier Leifseth.

– Bransjen har tidligere sett produkter som kundene lett tar med seg ut av butikken, for eksempel popkornmaskinen. Er dette et slik produkt?

– Per i dag er det bare dette som skiller seg så klart ut, og vi har aldri tidligere vært i nærheten av suksessen vi har hatt med Music Angel. Det fine med Music Angel er at folk kommer til å bruke høyttaleren også når nyhetens interesse er over, mener Leifseth.

Les også: Musikkengel fra Arendal

Baard Johannessen er mannen bak oppfinnelsen som tar knekken på lakselus, og mannen bak Music Angel Friendz. Foto: Sondre Steen Holvik
I tillegg til disse fargene kommer Music Angel Friendz i grønt. Expert selger nå høyttaleren for 250 kroner.
Til toppen