Administrerende direktør Jan Røsholm sier tallene for første halvår 2018 viser en liten nedgang i salget av forbrukerelektronikk. For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen tall for salg av el-sparkesykler. Foto: Marte Ottemo

LITEN NEDGANG I ELEKTRONIKK-SALGET

Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner, mens salget av el-sparkesykler stiger kraftig.

Publisert

Målt i verdi ligger markedet for første halvår 2019 tre prosent lavere enn på samme tid i fjor.

– Elektronikksalget i første halvår går noe ned målt mot samme periode i fjor, men da har vi ikke tatt med salgstallene for nye produkter som el-sparkesykler, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransje, Jan Røsholm.

Det er første gang bransjen har målt salg av mikromobilitetsprodukter, og i den nye kategorien har 30.000 enheter blitt solgt.

– Da er det snakk om både de enklere produktene som hooverboards og el-skateboards, i tillegg til el-sparkesykler, sier han.

Oppmerksomheten rundt el-sparkesyklene har økt kraftig i vår, etter at flere aktører har etablert seg med utleievirksomhet særlig i Oslo, hvor det flere tusen el-sparkesykler nå er tilgjengelig.

Mikromobilitet er virkelig i vinden, og vi ser at det er de dyrere produktene som brukes til å komme seg enten helt til jobb eller til nærmeste kollektivtransport som øker mest

Salget har økt kraftig etter at Samferdselsdepartementet i vår forenklet regelverket for små elektriske kjøretøy, og el-sparkesykler og ståhjulinger er nå likestilt med sykler.

– Mikromobilitet er virkelig i vinden, og vi ser at det er de dyrere produktene som brukes til å komme seg enten helt til jobb eller til nærmeste kollektivtransport som øker mest. Bransjen forventer at salget av disse produktene kommer til å øke kraftig, sier Røsholm.

Fall i mobilsalget

Det selges færre mobiltelefoner i årets første seks måneder enn samme periode i fjor, men vi kjøper stadig dyrere modeller, ifølge kommunikasjonssjef Marte Ottemo. Foto: Stian Sønsteng

Et usikkert globalt marked har påvirket mobilsalget i første halvår, som faller 11 prosent målt i antall i forhold til samme periode i fjor.

– Det har vært en del uro i markedet, og det har påvirket nordmenns kjøpsvaner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Etter et fall i TV-salget i første halvår 2018, vokser nå salget med tre prosent.

– Vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest, sier Ottemo

55 tommer står nå for 33 prosent av markedet, mens 65-tommerne går fra 17 til 22 prosent markedsandel. Også de aller største TVene tar en større del av kaken, fra tre til 4,5 prosent av det norske markedet.

Også andelen TVer med 4K-oppløsning stiger, og 92 prosent av TVer solgt i Norge støtter nå denne høye oppløsningen. Samme tall for første halvår 2018 var 78 prosent.

– Mer tilgjengelig innhold i 4K på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene har vært med på å øke andelen, sier Ottemo.

Etter et fall i TV-salget i første halvår 2018, vokser nå salget med tre prosent, og vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest. Foto: Stian Sønsteng.

Nordmenn har trykket «smartutstyr» til sitt bryst de siste årene, og etter en utflating av salget i første halvår i fjor, vokser nå kategorien videre.

– Salget av aktivitetsarmbånd øker fra 360.000 til 440.000 enheter, mens smartklokkesalget øker fra 355.000 til 360.000 enheter, sier Ottemo.

Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Dyrere hodetelefoner og fall i DAB-salget

Etter mange år med kraftig vekst i salget av DAB-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio, halvannet år etter at FM-nettet stengte for de riksdekkende kanalene. 13 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 25 prosent i samme periode i fjor.

Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 15 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 17 prosent i første halvår 2017. (Tallet er kun for hodetelefoner, øreplugger er ikke med i tallene). Vi bruker også stadig mer penger på produktene.

Vi fortsetter å kjøpe større TVer. 55 tommer har de siste to årene vært folke-TVen, men i første halvår ser vi perioder hvor 65 tommer selger mest

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 46 prosent mot 37 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 38 prosent av markedet, mot 40 prosent i første halvår 2017, sier Ottemo.

Digitale assistenter, høyttalere du kan styre med stemmet og som gjerne også er koblet til andre smarte dingser i hjemmet, er en ganske ny kategori i det norske markedet. Google Assistant kom med norsk språk i fjor høst, og det har påvirket salget; dobbelt så mange nordmenn sier de har kjøpt en digital assistent første halvår i år, sammenliknet med fjoråret.

Nordmenn liker fortsatt å måle sin fysiske aktivitet, og smartutstyr vokser i første halvår. Foto: Garmin.

– Ifølge bransjen er trenden nå at vi gjerne vil ha smarthøyttaleren også med skjerm, og salget av denne type produkter stiger mest, sier Ottemo.

Sunnhet i sentrum

Salget av store hvitevarer faller med to prosent, men også her handler nordmenn på øverste hylle. Det gjør at omsetningen i første halvår kun faller med én prosent.

– Noen kategorier stiger likevel, nordmenn kjøper for eksempel flere vaske- og oppvaskmaskiner, og innbygg tar en større del av kjøkkenproduktene, sier Røsholm.

Trenden gjør seg også gjeldene på småelektriske produkter, hvor salget faller med fire prosent målt i volum, men stiger med fem prosent i verdi.  

– I første halvår har stiger salget av hårfjerningsprodukter, og særlig de som bruker laserteknologi til å fjerne uønsket hår, sier Røsholm.

Salget av kjøkkenmaskiner faller totalt noe, men undersegment som foodprosessor stiger.

Salget av kaffemaskiner ligger totalt ganske stabilt, men etter flere år med framgang faller nå salget av den tradisjonelle kaffetrakteren. I stedet øker salget av espressomaskiner og integrerte kaffemaskiner.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Kamerasalget faller i første halvår 2019, ned 28 prosent målt i antall solgte kamera. Verdien faller med 14 prosent i samme periode.

– Til tross for at vi kjøper færre kamera, fortsetter vi å lage fysiske kopier av bildene våre. Bildemarkedet steg fem prosent i første halvår, og det er særlig salget av fotobøker som trekker markedet opp, sier Ottemo.

Powered by Labrador CMS