Jason Stubbs (t. v.) i Elkjøp Nordic og John Harald Haugseth i Acer med spillskjermen Acer Predator X27 (25.000,-) og spilldatamaskinen Predator Orion 9000 (45.000,-). Foto: Stian Sønsteng

MER PÅ SPILL HOS ELKJØP

– Vi ønsker at de som driver med e-sport, de profesjonelle og alle andre skal vite at de hos Elkjøp finner spillproduktene de ønsker.

Det sier Jason Stubbs, nordisk salgsdirektør for data-kategorien i Elkjøp. Vi møter ham på Elbit, som er en del av Campus; opplæringsarrangementet til Elkjøp på Gardermoen de to første ukene i juni.

I messehallen tar han oss først med til Acer, og det Stubbs mener er ett av høydepunktene på Elbit.

– Acer Predator er et etablert og sterkt varemerke blant spillere. Spillskjermen Predator X27 finnes det per i dag av to eksemplarer av i hele verden. Den ene vises på messen Computex i Taipai, den andre er her på Elbit. Dette er en 4K 144Hz-monitor på 27 tommer, til 25.000 kroner. Ved siden av viser vi den stasjonære spilldatamaskinen Predator Orion 9000, med doble grafikkort og en Core i9-prosessor, til 45.000 kroner, sier Stubbs.

John Harald Haugseth i Acer sier det var naturlig å ta med seg Predator X27 til Elbit.

– Elkjøp er en stor partner, også i europeisk sammenheng. Derfor har toppledelsen i Acer prioritert dette arrangementet, sier Haugseth.

Jason Stubbs (t. v.) i Elkjøp Nordic og James Jones i Dell med XPS 13, til 14.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

Predator X27 kommer i butikkene rundt august.

Et annet høydepunkt for Stubbs er en spillskjerm på 65-tommer fra HP. På CES i januar ble flere slike vist, av det som kalles Big Format Gaming Displays (BFGD). Disse vil også bli solgt hos Elkjøp.

– Hva betyr det for de Elkjøp-ansatte at de får se disse produktene her på Elbit?

Seks til i år

– Det som er viktig er at vi viser bredden, fra de rimeligere til disse toppmodellene. I spillverdenen er det mange ulike sjangre, og behovene er svært forskjellige. Vi snevrer ikke kategorien inn til bare ett segment, tvert i mot, sier Stubbs.

Elkjøp er en stor partner, også i europeisk sammenheng

– Hvor langt er dere kommet i satsingen på denne kategorien?

– I Norden har vi åpnet våre nye spillavdelinger på 200-250 kvadratmeter i ni butikker, og innen jul kommer konseptet i ytterligere 23 butikker. I Norge har vi per i dag disse på Ullevål og Alnabru, samt en litt mindre utgave av konseptet i Glasmagasinet, og vi åpner ytterligere seks i løpet av året. I hver av disse avdelingene har vi 18 stasjonære spill-PCer, 18 spillmonitorer og tolv bærbare spill-PCer utstilt. Dette er virkelig det eneste stedet du kan oppleve og prøve et så bredt sortimentet spillprodukter, sier Stubbs.

– Hvilke resultater ser dere så langt av denne satsingen?

– Disse avdelingene gjør det svært godt, og har doblet salget i kategorien sammenlignet med andre Elkjøp-butikker. De har også komponenter, tilbehør og profileringsprodukter rettet mot spillere, og gir dessuten kundene en fantastisk mulighet til å se produktene i vår nettbutikk og siden hente varene umiddelbart i butikken, uten å måtte vente en til tre dager på å få dem tilsendt. I butikken kan kundene dessuten ta og føle på produktene, og sjekke hvordan de fungerer, før de kjøper dem, sier Stubbs.

– Er dette en kostbar satsing for Elkjøp?

– Det krever selvsagt visse investeringer. For eksempel har hver avdeling 18 skjermer på 55 tommer som gjør det mulig å strømme ulike spillarrangement og -konkurranser – eller speile det som skjer på de ulike maskinene som står utstilt, sier Stubbs.

Spill-destinasjon

– Hvordan markedsfører dere de nye spillavdelingene?

– Vi gjør det gjennom markedsføring på nett, i sosiale medier og via spillmedia. Vi har også arrangement med kjente spillere, der våre kunder for eksempel får sjansen til å spille mot disse.

Fredrik Hemmingsen (t. v.) og Steffen Pettersen hos HP hadde flytt inn en Omen X 55 fra Houston, for å vise den på Campus. Dette er en Big Format Gaming Display (BFGD) på 65 tommer, som trolig kommer i handelen i oktober-november til rundt 35.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvilke forventninger har dere til spillsegmentet?

– Vi har hatt en økning i kategorien i Norden på rundt 40 prosent hvert år, og venter at dette vil fortsette i hvert fall de nærmeste to-tre årene. Spillere er svært entusiastiske, og selv om mange begynner når de er svært unge, slutter de ikke når de blir voksne. Mange av våre spillkunder er eldre enn 30 år, og i tillegg til at de vil ha en datamaskin de kan bruke på arbeid vil de også ha muligheten til å spille på fritiden. Derfor er det viktig at vi kan tilby datamaskiner som gjør begge deler, sier Stubbs.

– Sammenlignet med deres andre kategorier; hvor viktig er det å vise spillproduktene fysisk?

– Vi ønsker å ha destinasjoner, dit spillere drar for å for å se og prøve produktene. De kan teste PCen, skjermen, hodesettet, tastaturet og musa i favorittspillet sitt. Tidligere har mye av denne handelen skjedd på nett, uten mulighet til å gjøre nettopp dette, og kundene har kjøpt utstyr de har fått anbefalt av andre. Det er skjedd en rivende utvikling på produktsiden, og det er svært individuelt hva kundene foretrekker. Derfor er det viktig at kundene får sjansen til å se og prøve produktene får de kjøper dem, sier Stubbs.

Acer Swift 5 og 7

Hos Acer trekker han også frem to bærbare datamaskiner.

– Trendene i denne kategorien er at maskinene blir stadig lettere å ta med seg. Gode eksempler på dette er Acer Swift 5, som til tross for sin lave vekt på 975 gram er en allsidig og portabel maskin med høy ytelse, og Acer Swift 7, som er verdens tynneste med sine 8,98 millimeter. Disse spennende modellene er tilgjengelige fra juli, sier Stubbs.

Acer Swift 5 koster 10.000 mens Acer Swift 7 koster 17.000 kroner.

– Hvilken målgruppe har disse to modellene?

– De som vil ha noe lett og allsidig, som alltid er tilgjengelig. Bærbare datamaskiner i dag handler om skjermer av høy kvalitet, der man kan strømme og se innhold i en maskin som er lett og tynn, som man ikke minst kan bruke til jobb eller studier.

– Hvor viktig er Acer som leverandør for Elkjøp?

– Dette er et innovativt og sterkt varemerke, som virkelig fokuserer på nettopp tynne og lette modeller, sier Stubbs.

Stian Nordby i Jensen of Scandinavia viste selskapets maskenettverk (mesh) Omni på Elbit. Foto: Stian Sønsteng.

Dell Alienware

Han tar oss med videre til Dell, der Elkjøp fra juli har en eksklusiv avtale for salg av Dells forbruker-PCer i Norden.

– Dell har ikke vært tilgjengelig i detaljhandelen i Norden på noen år, men nå er de sammen med Elkjøp tilbake, sier Stubbs.

Dell har ikke vært tilgjengelig i detaljhandelen i Norden på noen år, men nå er de sammen med Elkjøp tilbake

Elkjøp vil også ta inn Dells spillprodukter, med undermerket Alienware.

– Dette er det ultimate innen spill, og et veletablert merke blant spillere, med de aller beste komponentene. Disse kommer også i handelen hos oss i juli, i utvalgte butikker. Men, hele porteføljen blir tilgjengelig i vår nettbutikk, sier Stubbs.

Dell XPS 13

Når det gjelder bærbare datamaskiner fra Dell, trekker han frem XPS 13, som vil koste 14.000 kroner. Stubbs lar James Jones i Dell presentere maskinen:

– Den er laget av førsteklasses materialer, har en fantastisk ytelse, og er den minste og tynneste bærbare datamaskinen med 13-tommers skjerm – med et kabinett tilsvarende en maskin på 11 tommer, og veier 1,2 kilo. Håndbakene hviler på en flate av karbonfiber, tastaturet tåler å bli sølt på, og vi har samarbeidet med Gore Technology om et materiale som slipper varmen ut fra kabinettet. Dette hjelper både på ytelse og batteritiden, som er på 19 timer. Berøringsskjermen er på 4K med Dell Cinema Color HDR-støtte, sier Jones.

Med Dells Mobile Connect får man tilgang til en rekke funksjoner på mobiltelefonen via blåtann og wifi. To kamera er plassert i underkant av skjermen, og sammen med fire mikrofoner og to høyttalere skal den være svært godt egnet til å kommunisere med andre.

– Du kan sitte tre meter unna, og fortsatt kommunisere via maskinen, sier Jones.

– Hva er målgruppen?

– De som vil ha den nyeste og beste teknologien, og den er også aktuell for studenter. I porteføljen Elkjøp har tatt inn fra oss finner man modeller for alle målgrupper.

Detaljhandel viktig for Dell

– Hvilke forventninger har dere til det nordiske markedet?

– Vi er spente og gleder oss! Produktene våre er av god kvalitet, og vår felles strategi med Elkjøp er sterk, sier Jones.

– Hvordan er situasjonen for Dell globalt?

– Detaljhandelen er viktig, representerer en stor mulighet, og er en del av vår globale strategi. At kundene får ta og føle på produktene, som hos Elkjøp, er en fordel for oss, sier Jones.

Dell Technologies har hovedkontor i Austin i Texas, og eieren Michael Dell er fortsatt aktiv i selskapet.

Jones tar oss videre til Dell Cinema.

– Vi vet at mange også bruker sine bærbare datamaskiner til å se film. Vi har derfor ønsket å gi våre kunder den beste filmopplevelsen, også når filmene strømmes – ved at maskinen automatisk gjenkjenner og prioriterer dette, slik at man unngår å måtte vente på innholdet. Skjermene har fantastiske farger og kontrast, for et best mulig bilde. Når det gjelder lyden, vet vi at 25 prosent av dem under 25 år ser film på sin bærbare datamaskin uten hodetelefoner. Det er derfor viktig at lyden er best mulig, og her bruker vi Waves MaxxAudio som er en tredjeparts programvare som fintrimmer lyden, og høyttalerne som sitter i maskinene er også utviklet for dette, sier Jones.

– Har dere nettbrett i sortimentet?

– Vi har valgt å satse på to i ett-maskiner, der tastaturet kan vippes rundt og bak skjermen, som Inspiron 13, som også er i sortimentet til Elkjøp, sier Jones.

Anders Fjell i Sony Mobile viste frem en Xperia Hello, som foreløpig kun er i salg i Japan. Foto: Stian Sønsteng.
Til toppen