Samsung kjørte stort på årets CES, og viste blant annet fram sin ny 98 tommer store 8K-TV. Foto: Samsung

MIKRO-LED OG STØRRE 8K FRA SAMSUNG

Samsung kommer med flere størrelser og en oppgradert versjon av sin 8K Qled-TV, og viser også fram en prototype med mikro-led-teknologi.

Publisert

– Her på CES viser vi fram en oppgradert versjon av vår 8K Qled, som vi først presenterte på IFA i høst. Her kommer vi også med to nye størrelser, 82 og 98 tommer. Da dekker vi hele rangen fra 65, 75, 82, 85 og 98 tommer, hvor 85-tommeren kommer til å bli faset ut i løpet av året, sier Knut Eirik Rørnes, produktspesialist i Samsung Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Dere var først på det norske markedet med 8K i høst, hvordan har salget vært så langt?

Knut Eirik Rørnes, produktspesialist i Samsung Nordic, sier de har hatt ventelister på første generasjon av selskapets 8K-TVer i Norge. Nå kommer de nye versjonene. Foto: Marte Ottemo.

– Det har vært over all forventning, vi har solgt det vi har fått tak i og har hatt ventelister. Og det har vært solgt alle størrelser, sier han.

Oppdaterer 8K-TVen

Den første 8K-modellen som kom i fjor høst gikk under navnet Q900. Med årets nye modeller vil navnet endres til Q950, og sammen med nytt navn kommer også en rekke endringer, ikke bare på størrelsen.  

Vi har solgt det vi har fått tak i og har hatt ventelister. Og det har vært solgt alle størrelser

– Vi har forbedret skjermen både billedmessig og fått støtte for HDMI 2.1. Det er også lagt på et nytt filter i skjermen som gir mye bedre innsynsvinkel, som nå konkurrerer med det beste på markedet i dag. I tillegg forbedrer vi dimming-kontrollen, slik at TVen blir enda bedre i forhold til blooming og på detaljer i sortnivået. Dette blir en total make-over av 8K-TVen, sier Rørnes.

Kunst-TVen The Frame har gjort det bra i Norge, og kommer i ny versjon. I tillegg vekker Samsung design-TVen Serif til live igjen. Foto: Samsung.

Han forteller at kunder som har kjøpt første versjon av den nye TVen ikke trenger bekymre seg for støtte for 8K-avspillere når de en gang kommer på markedet.

– Vi gjør også en løsning for de som allerede har kjøpt TVen hvor de får byttet ut sin One Connect-boks med én som støtter de nye standardene. Detaljene på hvordan det blir gjort rent praktisk har vi ikke fått ennå, men det kommer, sier Rørnes.

Han sier TVene kommer til Norge i løpet av våren, men prisene er ikke klare ennå.

På sin pressekonferanse på CES hadde Samsung høyt fokus på stemmestyring, da via deres egne Bixby-løsning som styrte alt via søk på TVen, bilunderholdning, Samsungs nylanserte roboter og hvitevarer. Men norsk språkstøtte ligger i det blå.

Tanken er å ta et toveis løp, der qled går som det gjør i dag og fortsetter å utvikle seg mens vi parallelt utvikler mikro-led

– Vi jobber videre med Bixby, men det er ikke kommet informasjon om norsk språkstøtte ennå. Du kan snakke engelsk til den på produktene som kommer til Norge, men enkelte funksjoner i søk og universal guide på TVene får du ikke, sier Rørnes.

TVene har også støtte for Amazon Alexa, og for det norske markedet ikke minst Google Assistant, men du må ha en Google Home-enhet. Da får du støtte for blant annet fjernkontroll-løsningene.

– Framover fortsetter vi utviklingen av 8K AI-prosessoren vår. Vi er blant de største produsentene på prosessorer og chipper, og bruker det beste vi har i våre tjenester. I år fokuserer vi på AI oppskalering både på lyd og bilde, som vi startet med i fjor og som blir stadig bedre fordi den lærer underveis, sier produktspesialisten.

Samsung avslørte også støtte for både Apple AirPlay og iTunes på sin pressekonferanse.

– Vi ble litt overrasket selv over dette, det blir veldig spennende. Det er flere som har fått støtte for AirPlay, men vi er eneste produsent som også integrerer iTunes. Selv om det for mange fungerer bra å se innholdet via Apple TV, får de nå en spesialtilpasset opplevelse rett på TVen i forhold til oppskalering, sier Rørnes.

En vegg med TV

Med mikro-led kan du selv bestemme formfaktoren på TVen din. Foto: Marte Ottemo.

Samsung kjører samtidig et parallelt løp med å utvikle en ny TV-teknologi, som kommer fra selskapets satsning på modulære skjermer i B2B-markedet.

En 219 tommer stor vegg med TV trakk et stort publikum under CES, og selv om vi har sett prototyper på teknologien fra Samsung på tidligere messer, ser det nå ut til å nærme seg ferdige produkter for konsumentmarkedet.

Micro-LED kan minne mye om oled i måten den fungerer på, hvor du får både farger og lys i en og samme piksel. Forskjellen er at micro-LED ikke er laget av organiske materialer slik oled er, og i tillegg kan micro-LED gi deg minst like mye lysstyrke som et LCD-panel.

Med mikro-led har du ikke noe fargefilter, så du får ikke noe lystap. Fargene sitter i hver diode, så du har heller ingen innbrenningsproblematikk. Det er et spennende løp vi går nå, qled og mikro-led, hånd i hånd, sier Rørnes.

Satsningen har fått navnet The Wall, og det er mulig å bestille som forbruker allerede nå, men det koster.

– Det vi viser her er en videreføring fra løsningen vi viste på IFA i fjor. Da satte vi opp 146 tommer, i år har vi forbedret denne og viser The Wall i 219 tommer. Tanken er å ta et toveis løp, der qled går som det gjør i dag og fortsetter å utvikle seg mens vi parallelt utvikler mikro-led. Vi snakker om to ulike kundegrupper; konsumenter som kjøper mikro-led vil være hjemmekino-entusiasten og de som ønsker en helt ny formfaktor, sier Rørnes.

Samsung har lenge planlagt sin Google Home-konkurrent, Galaxy Home med Bixby, men det er foreløpig ikke klart når den kommer på markedet. Foto: Marte Ottemo.

Mikro-led består av ulike moduler som kan settes sammen i hvilken formfaktor som helst, slik kunden selv ønsker det.

– Vi viser også fram en 75 tommer stor mikro-led TV som ser mer ut som en vanlig skjerm, og som vi håper å kunne lansere i løpet av 2020, sier han.

Nye «The Wall» har fått enda tynnere moduler og lavere strømforbruk, og tilnærmet usynlig overgang mellom de ulike modulene.  

Vi var litt for tidlig til marked med den ved første lansering, men vi ser av The Frames suksess at markedet er der

– Når kundene selv kan velge formfaktor, og dermed oppløsning og ratio, blir det ikke en utfordring for innholdsprodusentene?

– Det skal ikke være deres jobb, det er vår jobb. Vi skal så bra chipper og oppskaleringsalgoritmer at det ikke spiller noen rolle hvilket innhold du setter i, eller om det er en 4.3, 16.9 eller annen formfaktor. Det blir som på mobilen din; om du viser en nettside, spiller av en video fra Youtube eller konsumerer annet innhold tilpasser innholdet seg bare til skjermen, sier Rørnes.

TVer for designfolket

Samsung viser også fram to andre TV-nyheter på CES, og kommer med Frame 3.0 til våren.

Samsung har kjøpt lydspesialisten Harman, og på CES viste de fram sin løsning for bilunderholdning og -styring. Foto: Samsung.

– The Frame har vært en kjempesuksess i det norske markedet, og fortsetter å øke. Nå har den også fått qled-filter, som gir enda bedre farger, sier Rørnes.

The Frame er fungerer en kombinert TV og et kunstverk, og ser mer ut som et bilde enn en skjerm. Samsung har alliert seg med flere av de største galleriene i verden, og tilbyr nå 1.200 kunstverk du kan vise i din egen stue.

Suksessen med The Frame ser ut til å ha inspirert Samsung, og de lanserer nå en ny design-TV.

– Vi tar fram igjen Serif-modellen, som vi først kom med 2016, men kun i små størrelser og i utvalgte møbelforhandlere. Den skled litt under radaren, og ble i Norge ikke mye fokusert på. Den relanserer nå vi med samme design, men med ny innmat, smart-tjenester og qled, sier Rørnes.

Serif ble designet av de franske brødrene Ronan and Erwan Bouroulle, og selv om Samsung har beholdt designet har selve TVen blitt oppgradert.

Hvitevarene blir stadig smartere, og snakker også med hverandre. Nye vaskemaskiner og en oppgradering av kjøleskapet Family Hub stod på menyen under Samsungs pressekonferanse på CES. Foto: Samsung.

– Den har qled, og selv om Serif kjører Tizen har den sitt eget brukergrensesnitt. TVen har et helt annet designuttrykk enn både The Frame og våre andre TV-modeller. Vi var litt for tidlig til marked med den ved første lansering, men vi ser av The Frames suksess at markedet er der. Nå kommer den i størrelser opp til 55 tommer, og får en bredere distribusjon, sier Samsung-eksperten.

Roboter og smarte hvitevarer

På sin pressekonferanse viste Samsung også fram en fire roboter, som du selvsagt kan snakke med via Bixby. LG har hatt service-roboter en stund med sin Cloi-serie bestående av både hjelpere som viser deg rundt på flyplassen, et eksoskjelett som hjelper med tunge løft, en servitør og mer. Nå kommer altså Samsung med sine versjoner.

Samsung Bot Care tar pulsen din og måler blodtrykket, Bot Air holder oversikt over luftkvalitet og Bot Retail, en plattform som lar robotassistenter hjelpe kunder med spørsmål, bestillinger og betaling.

– Dette er ikke løsninger som kommer til det norske markedet med det første, sier Rørnes.

Samsung spiser stadig markedsandeler inne hvitevarer, og viste fram en rekke smarte versjoner på CES.

Kjøleskapet Family Hub blir ennå smartere, og får en AI-gjenkjenning av matvarer som frukt og grønt.

Skapet har kameraer i kanten på døren som skanner hva du har i skapet når døren lukkes, og den kan i tillegg hjelpe ved å varsle deg på mobilen dersom døren ikke er skikkelig igjen.

Kunstig intelligens stod på tapetet hos de fleste på CES, og Samsung lanserte en rekke roboter som skal hjelpe med alt fra shopping til helseovervåkning. Foto: Samsung.

Den store skjermen i front viser hva du har i kjøleskapet og du kan velge ut hvilke ingredienser du ønsker å lage noe av. Når du er ferdig å markere de ulike råvarene, henter skapet opp ulike forslag til oppskrifter fra en database.

De ulike rettene kommer altså opp på skjermen, og når du velger det du har mest lyst på, tar skjermen deg videre til oppskriften.

– Vi kommer også med en helt ny serie vask- og tørkemaskiner, og introduserer en app med mange flere program i stedet for de få som får plass på det fysiske hjulet på apparatet, sier Rørnes.

Powered by Labrador CMS