MIO VIL BLI NR. 1 ELLER 2 innen 2010

– Mios mål i Norge er som i alle andre markeder: vi skal være nummer en eller to i vårt segment innen 2010.

Det sier Carl Erik M. Wessel Holst, områdesjef for Mio Technology Corporation i Norge. Dette vil firmaet oppnå ved å ha gode produkter, eie alle produksjonslinjene selv og spesialtilpasse produktene til hver kundegruppe. I tillegg legger Wessel Holst vekt på at Mio-produktene er noe rimeligere enn konkurrentenes og at de har mange nye egenskaper de er alene om å ha. Som eksempel på det siste nevner områdesjefen "Live search", som gjør at du kan søke opp Gulesider på GPS-enheten ved å tilkople mobiltelefon via blåtann.

– Videre vil jeg nevne at vi har samarbeid med Flickr. Med denne tjenesten kan du navigere etter sammenlignbare landskapsbilder og kart basert på koordinatene for stedene du søker. Det betyr at du kan laste ned bilder fra kjente steder, som for eksempel en fjelltopp, deretter markerer du bildet og navigatøren finner frem til dette stedet fra der du befinner deg, forteller Wessel Holst.

I tillegg forteller han at det allerede neste år kommer en rekke nye funksjoner inn i navigatørene. Det er eksempelvis værprognoser, veihjelp med direkte oppkopling mot redningsselskaper og veitjenester. Det kan også være en oversikt over bensinprisene på hele ruten du skal kjøre slik at du lett finner det billigste stedet å fylle.

Wessel Holst opplyser at firmaet vil ha en spesiell kampanje kommende sesong. De som kjøper en Moov navigator mellom oktober 2008 og januar 2009 vil få en gratis oppdatering av alle kart i løpet av neste år.

Alt selges hos alle

Mio selger i dag produktene sine primært gjennom Elkjøp og Komplett. En annen stor distributør er Boston, som er Mios nordiske partner. Nå arbeider Mio for å komme inn hos Expert, Euronics og Spaceworld.

– Skal vi bli nummer en eller nummer to, må vi leke med alle de store.

– Hva tror du om bransjeglidning?

– Tidligere arbeidet jeg hos Lexmark og var med på å selge de første skriverne inn i dagligvarehandelen. Jeg tror vi til slutt kommer til et marked der nesten alt selges hos alle. Jeg ser for meg at navigasjon også blir et dagligvareprodukt, men at de enkleste modellene selges der, mens de mer avanserte befinner seg hos faghandlerne. For dagligvarehandelens del må prisene være slik at folk tar de med seg i handlekurven sammen med melk og brød.

Telefonnavigatører

Mio er naturligvis også opptatt av kombinasjonen mobiltelefon og navigatør. Wessel Holst uttrykker usikkerhet på i hvor stor grad dette kommer som kombinasjonsmodeller, men firmaet lanserer to slike enheter.

– Personlig tror jeg at jeg vil ha mobiltelefonen i lomma og navigasjonssenheten stående i bilen. Jeg kan godt tenke meg en navigatør jeg kan bruke som telefon når jeg er i bilen, men den vil jeg ikke ta med meg når jeg går ut. Når jeg går ut av bilen vil jeg foretrekke mobiltelefonen.

Da Mios eierselskap Mitac kjøpte opp Mio, fant de ut at de trengte en dyktig partner på programvare og kjøpte opp Navman. Dette har vært en av de dyktigste til å lage programmer for GPS. Med Mios styrke på maskinvare og Navmans på program har de skapt Moov-serien. I følge Wessel Holst skal den bringe Mio opp mot toppen markedsmessig. Mio blir felles merkenavn.

Nytt i Norge kommende sesong er fire modeller med 4,7 tommers skjerm. Videre kommer to telefonløsninger med GPS og en 7 tommers skjerm med digital TV-mottaker. Foreløpig er det kun mpg2-komprimeringsteknologi i denne mottakeren.

Moov 570 er en navigatør med 4,7 tommers skjerm. Pris: 2000,-

Leap G50 er en kombinert mobiltelefon og navigatør som kommer på det norske markedet kommende sesong.
Områdesjef Carl Erik M. Wessel Holst. med Mio C728 med 7 tommers skjerm og innebygd digital TV-mottaker. Modellen har Mediaplayer programvare og AV-inngang. Pris i Europa: 400 Euro.
Til toppen