Peter Panduro Lundebergh forteller at Motorola gjennom samarbeid med selskap som Kodak, Linux, Microsoft og Google vil skille seg ut fra konkurrentene. Foto: Stian Sønsteng.

- Motorola er nr. 2 i Europa. Nå er tiden inne for å satse på Norge

- Når amerikanerne har tatt en beslutning om å satse på Norge, så holder de på den. Nå går det bare én vei.

Det sier Peter Panduro Lundbergh, ny regional salgssjef for Danmark, Norge og Island. Han forteller at Motorola gjennom samarbeid med selskap som Kodak, Linux, Microsoft og Google ønsker å skille seg ut fra konkurrentene.

 

- Hvorfor har ikke Motorola lykkes i Norge?

 

- Det har mye å gjøre med det amerikanske designet. De har et større design som gjerne blir oppfattet som litt vulgært her i Europa. Vår designlinje er nå på europeiske hender, og etter at dette grepet ble gjort har vi hatt stor suksess i Europa. Dette markedet er faktisk et av dem vi lykkes best i for tiden, og vi er i stadig vekst her. Vi er blitt en sterk nr. 2, og er nå en utfordrer til Nokia om førsteplassen i Europa. I denne prosessen har vi prioritert de store landene for å få et fundament. Nå begynner vi å investere i andre markeder, blant annet Norden, og vi har fått en ny organisasjon i Danmark, Norge og Sverige. Her finner vi gode kunder som vil ha kvalitet og design, og det er nettopp dette Motorola produserer; telefoner i det øvre sjikt.

 

- Hvor går veien videre i Norge?

 

Salgssjef fra Siemens

- Paul Essebaggers er ansvarlig for Norge. Han startet 1. februar, og kommer fra stillingen som salgssjef i Siemens. Han får nå utfordringen med å bygge opp Motorola i Norge. Det er han som har ansvaret for den daglige virksomheten og tar beslutningene etter den strategien vi sammen har lagt.

 

- Hvilket forhold har dere til operatørene?

 

- Vi skal fortsette vårt gode samarbeide med NetCom og Telia. Vi har fått god kontakt med Telenor, som ønsker at vi skal bevise at vi nå forplikter oss til en langvarig satsing i Norge.

 

- Hva betyr CeBIT for Motorola?

 

- Dette er en stor lokal messe, der det meste foregår på tysk. Det har gjort at mye av det internasjonale publikummet ikke kommer hit. Bredden man ser på 3GSM i Barcelona er ikke her. Vi lanserer ingen nyheter her, det viser vi andre steder. Derimot har vi en fellesstand som viser Motorolas bredde, og vi inviterer kunder og journalister hit for å fortelle vår historie og hvilke strategier vi legger.

 

- Hvordan vil du karakterisere Motorolas portefølje?

 

Konkurrentene følger etter

- Jeg kommer selv fra Sony Ericsson, og er ganske ny på Motorolas telefoner. Vi er svært sterke på design, og svært bevisste på hvordan telefonen ser ut. Funksjoner og ytelse er viktig, men det er få som i dag kjøper en telefon som de ikke tiltales av estetisk. Motorola RAZR V3 har fått mye oppmerksomhet for designet, og har gjort stor suksess det siste året. Det samme formspråket introduseres nå i nye modeller som SLVR og PEBL. Mange av konkurrentene følger etter oss med slanke terminaler, det tar vi som bevis på at vi har gjort noe riktig. Samtidig er vi bevisst hvor viktig det er fortsatt å ligge foran i utviklingen av design.

 

- Hvem er den typiske Motorola-kunden?

 

- Det finnes heldigvis flere. Hvis vi tar vår rosa modell kjøpes denne av jenter fra 14 år og oppover. De sorte telefonene kjøpes av kunder fra 25 år, forretningsfolk som ønsker en klassisk og elegant telefon. Vi har også iTunes integrert i enkelte modeller. Vi holder på å utvide porteføljen, slik at vi skal kunne tilby en rekke modeller for flere målgrupper.

 

- I hvilken retning går Motorola når det gjelder teknologi?

 

Klær og solbriller

- Motorola ønsket tidligere å løse det meste selv. I dag har vi inngått samarbeid med andre, vi har satset på UMTS og Edge. Det mest interessant er samarbeidet vi har med andre produsenter fra andre bransjer, både når det gjelder klær og solbriller. På denne måten skiller vi oss ut fra konkurrentene. Vi har erkjent at foto handler om mye mer enn bare det å ta bilder. Derfor har vi inngått en eksklusiv avtale med Kodak, og våre ingeniører og Kodak er i gang med å utvikle fremtidens digitalkamera og mobiltelefon. Vi er sterke sammen, og jeg forventer meg mye av dette. Linux har levert operativsystemet til våre telefoner, både på forretnings- og privatmodellene, og vi samarbeider med Microsoft når det gjelder forretningssegmentet. Google er et annet selskap vi jobber tett mot. Så har vi DVB-H, der Motorola har de første terminalene for mobil-TV i test ute hos kundene, slik at vi kan være helt fremme når markedet slår gjennom.

 

- Hva betyr det for Motorola at dere er et amerikansk selskap?

 

- Naturligvis kan vi ikke komme fra at opphavet vårt er amerikansk, og at det virker inn på bedriftskulturen. Amerikanerne har vinnerinstinkt. De er sjarmerende og dyktige selgere, og vi får håpe også vi lykkes i dette. Men det som betyr aller mest, er nok at vi i ordets rette betydning er et globalt selskap med forskning, utvikling, design, produksjon og salg over hele verden.

 

Amerikanske Motorola har flyttet designavdelingen til Europa. Modellen SLVR koster 2.500,-
Motorola V3 i aluminium og magnesium er 13,9 mm tykk, med VGA-kamera, blåtann, quadband, MP3 og polyfoniske ringetoner. Pris: 2.500,-
”For deg som legger stor vekt på flott design men som vill ha en enkel telefon til å ringe med”, sier Motorola om modellen L2 til 1.800,-
L6 er en tynn telefon med VGA kamera og videofunksjon. Pris: 2.000,-
SLVR har VGA-kamera, videofunksjon, blåtann, triband, tri-flash minnekort på 512 MB og MP3- spiller. Pris: 2.500,-
Til toppen