Gjermund Stordahl (4Sound Moss, f. v.), Torstein Vik (Polysonic Norge AS), Erik Østby (EM Nordic AS), Erik Sæther (Yamaha Music), Eva Kristin Kjæreng (Evas Musikkinstrument) og Magne Iversen (Gitarhuset Alnabru AS) utgjør styret i Norsk Musikkbransjeråd. Foto: Stian Sønsteng

MUSIKKBRANSJEN MÅ OVERPRESTERE

– Konkurranse fra utenlandske nettbutikker er stor, så en av hovedarbeidsoppgavene våre er å få norske kunder til å handle lokalt.

Det sier Erik Østby, styreleder i Norsk Musikkbransjeråd, som lørdag 21. september arrangerte Musikkbransjedagen ved Popsenteret i Oslo. Han er daglig leder i EM Nordic AS, og sier seg fornøyd med deltakelsen.

– Vi er vesentlig flere sammenlignet med fjoråret, og dette underbygger grunnlaget for å fortsette med årlige Musikkbransjedager. Likevel savner vi mange medlemmer som burde prioritere denne samlingen, sier Østby.

Aktiviteter i butikkene som demoer, klinikker og opptredener av kjente artister er noe nettbutikkene ikke kan konkurrere med

Etter årsmøtet i Norsk Musikkbransjeråd sitter han i styret sammen med Erik Sæther (Yamaha Music), Eva Kristin Kjæreng (Evas Musikkinstrument), Gjermund Stordahl (4Sound Moss) Torstein Vik (Polysonic Norge AS) og Magne Iversen (Gitarhuset Alnabru AS).

Steinar Eikum fra EM Nordic gikk ut av styret, som nå består av tre handlere og tre leverandører.

Erik Østby (EM Nordic AS) er styreleder i Norsk Musikkbransjeråd, og ønsket velkommen til Musikkbransjedagen. Foto: Stian Sønsteng.

Må overprestere

– Hvordan vil dere lykkes i konkurransen fra de utenlandske nettbutikkene?

– Vi tror det beste vi kan gjøre er å overprestere overfor kunden - gi dem mer enn de forventer. Gode velassorterte butikker med kunnskapsrike medarbeidere og et hyggelig miljø, som gjør at kundene velger sin lokale forretning fremfor en utenlandsk nettbutikk. Aktiviteter i butikkene som demoer, klinikker og opptredener av kjente artister er noe nettbutikkene ikke kan konkurrere med. Vi har derfor stor tro på at de fleste norske musikkforretninger vil kunne ha sin berettigelse i fremtiden, sier Østby til fagbladet Elektronikkbransjen.

Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen tok for seg rammevilkårene til bransjen, og kurset deltakerne om det juridiske rundt kjøp og salg. Foto: Stian Sønsteng

Musikkbransjedagen ble ledet av Jan Røsholm, som er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som siden januar 2017 har vært sekretariat for Norsk Musikkbransjeråd.

– Vi hadde nærmere 40 påmeldte deltakere, og dette er en dobling fra i fjor. Som for resten av undergruppene i bransjeforeningen er aktivitetene og tjenestene vi tilbyr et spleiselag, og vi håper derfor flere melder seg inn – ikke minst siden vi tilbyr gratis medlemskap ut året. For en butikk vil kontingenten fra 2020 være 3914 kroner per år, sier Røsholm.

Kari Amdal Steingrimsen i Santander foredro om hvordan kundefinansiering kan gi mersalg. Foto: Stian Sønsteng.

På programmet var det også innlegg fra Santander, Top of Mind og Larvik Gitarfestival, men det som skapte mest engasjement var Røsholms eget foredrag om det juridiske rundt kjøp og salg.

– Dette er noe vi stadig får spørsmål om fra våre medlemmer, og jeg stiller gjerne opp for å holde kurs i dette, sier Røsholm.

Petter Omdal i det digitale markedsføringsbyrået «Top of Mind» ga en innføring i hvordan man kan lykkes i sin digitale strategi. Foto: Stian Sønsteng.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen