Niklas Casserstedt i Tomtom sier selskapet er den største aktøren i Norden – med omtrent 40 prosent markedsandel. Her er han med den nyeste modellen; Go 950. Foto: Stian Sønsteng.

NÅ KJØPER KUNDENE NAVIGATØR NR. 2

– Navigasjonsmarkedet eksploderte for omtrent to år siden. Nå kommer kundene tilbake og kjøper sin andre navigatør.

Det sier PR-ansvarlig Niklas Casserstedt i Tomtom Nordic. Han tror de fleste navigatører er i bruk i ett til to år, før kunden kjøper seg en ny.

– Hva er motivasjonen – er det teknologien eller kartverket som må byttes ut?

– Teknologien går definitivt fremover. Våre enkleste modeller i dag er langt mer avanserte enn de dyreste vi hadde for tre-fire år siden, med en langt smartere ruteplanleggingen. Dessuten legger vi mye energi i å gjøre vår Tomtom Home-tjeneste så enkel som mulig, slik at kundene lett kan oppdatere kartene sine. Det er ikke slik at det lønner seg å kjøpe en ny navigatør fremfor å oppdatere kartet; en Tomtom One koster 1.200 kroner mens et abonnement på nye kart koster omtrent 70 kroner per kvartal, sier Casserstedt.

Han mener det er viktig å holde kartene oppdatert i og med at cirka 15 prosent av veinettet endres hvert år.

Integrert antenne i holderen

Tomtom lanserte to nye modeller på IFA; Go 950 og Go 750 har fått ny design og vindusfeste med integrert TMC-antenne (Traffic Message Channel) som brukes til å ta inn trafikkmeldinger.

– Vi har også gjort grensesnittet enklere å bruke, blant annet med bedre snarveier til de viktigste funksjonene. Kartverket har økt fra 36 til 45 europeiske land, der Hellas, Tyrkia og Malta er de nyeste landene. Go 950 har i tillegg også kart for Nord-Amerika, sier Casserstedt.

– Når du kjøper en navigatør betaler du både for enheten og kartverket. Hvordan beregnes prisen forholdsvis for enhet og kart?

– Kunden betaler for helheten. Kart er en viktig del av navigasjonsopplevelsen, så en stor del av kostnaden gjelder nettopp dette, sier Casserstedt.

Det er to store kartleverandører på verdensbasis; Teleatlas og Navteq. Casserstedt innrømmer at Teleatlas var et viktig kjøp for Tomtom strategisk sett.

Ikke tro på gratiskart

– Lokasjonsbaserte tjenester, informasjon om stedene brukerne befinner seg, vokser stadig. Her spiller Teleatlas en viktig rolle, og det handler ikke bare om selve kartverket men også om tilleggsinformasjon som restauranter, hotell og turistmål – det brukerne kjenner som POI (Point Of Interest – steder av interesse).

– Hvorfor skal folk kjøpe en dedikert navigatør når svært mange mobiltelefoner etter hvert tilbyr mange av de samme tjenestene?

– En stor fordel er at mobilbruken spesielt utenlands koster penger. Dessuten slipper man at veivisningen avbrytes dersom telefonen ringer. Skjemstørrelsen er også viktig, sier Casserstedt.

Når det gjelder de ulike forretningsmodellene for betaling av kartverk, tror han ikke noen kan gi bort dette gratis.

– Vil det si at du tror for eksempel Google Maps vil begynne å ta betalt for sine tjenester?

– Jeg våger ikke svare for våre kolleger i bransjen, men vi tror folk er villige til å betale for god kartfunksjonalitet.

Tomtoms nyeste navigatør i øvre sjikt, Go 950, har blant annet en aktiv holder, IQ Routes og kart med 47 land. Pris: 3.500,-
Med Tomtoms nye Go x50-serie kan man kjøre miljøvennlig med funksjonen Eco-routes, som skal optimereruteplanleggingen for å redusere brennstofforbruket – slik at man sparer både penger og miljø.
Til toppen