Administrerende direktør i Europa Jack Reinelt viser modell av en spesialbil som firmaets folk bruker når de registrer informasjon til kartene. I bilens tak er det festet videokameraer som gjør opptak i alle fire himmelretninger. På taket har bilen kommunikasjonsutstyr og GPS. Inne i bilen er det avansert datautstyr som lagrer og tolker informasjonene.

Navigasjon på mobil tar markedet, spår Tele Atlas

– Snart ser vi at mobiltelefonprodusenter og -operatører bringer navigasjon ut til mange hundre millioner brukere.

Det sier Cemil Seber, som er forretningsplanlegger og europeisk visepresident i selskapet.

– Vi er ikke sikre på hvor lang tid det vil ta, men dette er uten tvil den sterkest voksende del av navigasjonsmarkedet, sier Seber.

Forretningspartnerne til det belgiske selskapet Tele Atlas er primært produsenter av navigasjonsutstyr. Store europeiske kunder er TomTom, Blaupunkt og Harmann Becker som bruker kart og karttjenester fra selskapet.

– Vi merker at navnet vårt blir mer og mer kjent i Europa, ikke bare som leverandør av kart til andre merkenavn, men også gjennom internett. Tele Atlas’ produkter brukes både i produksjons- og ettermarkedet, sier Jack Reinelt som er administrerende direktør på det europeiske hovedkontoret til Tele Atlas.

I tillegg til navigatører for bil, båt og fritid begynner mobiltelefonbransjen nå for fullt med de samme elektroniske kartene. Nokia er som kjent sterkt inne i dette markedet allerede.

– I tillegg til det finske selskapet har vi en omfattende avtale med produsenten Blackberry, som også begynner å bli populær i Europa, samt med mobiltelefonprodusentene Sony Ericsson og Motorola.

Ikke sjøkart

Tele Atlas produserer ikke sjøkart men konsentrer seg om bil- og fritidskart og -tjenester.

– Innen disse feltene er vi en ledende markedsaktør. Dette gjelder også det nye segmentet bærbart utstyr som kombinerer bruk i bil og fritid. Innen mobiltelefonområdet ser vi en voldsom utvikling både med hensyn til brukervennlighet og digitalt innhold med informasjon ut over det kartene gir. Det blir en konkurrent til informasjon du kan hente ned fra internett. Dette vil etter hvert bli det ledende medie, ettersom nesten alle mennesker vil få sin egen mobiltelefon, sier Reinelt.

Han legger vekt på at bruk med mobilt elefon vil være raskt og greit i tillegg vil det være enkelt å laste ned oppdateringer via mobilnettet. Men han tror også at folk fortsatt vil kjøpe utstyr spesialtilpasset bil og fritidsbruk, slik som TomTom og Navman markedsfører i dag. Han ser også et gryende marked i iPod-produkter. Den store fordelen med slikt utstyr er at det lett kan fraktes mellom biler eller fra bil til håndbruk når du går.

Tre dimensjoner

– Hva er Tele Atlas’ strategi når det gjelder håndholdt navigasjon i byer?

– Det er meget interessant. Her tror vi spesielt at mobiltelefoner vil spille en meget stor rolle, og vi har forsket mye på den optimale bruken av dette produktet. En av de viktigste egenskapene er landemerker i form av tårn og høye bygninger, i tillegg til tredimensjonal grafikk som vil gjøre det visuelle inntrykket mye enklere for brukerne. Jeg tror helt sikkert at dette blir veldig populært.

Reinelt ser også at tekst- til talefunksjon kan bli en nyttig tilleggsegenskap for håndholdt bruk. Det kan gi informasjon om det du ser rundt deg der du står eller i den retningen du går i. Informasjonen kommer når du holder navigatøren eller mobiltelefonen foran deg og i samme retning som produktet peker. En annen mulighet er å ha navigatøren i lomma eller i en veske, med kommunikasjon mellom den og en øretelefon via kabel eller blåtann.

– Hva tror du vil være mest interessant for folk som søker annen informasjon enn kart?

– De viktigste interesseområdene vil være restauranter, hoteller og hvis du kjører bil; bensinstasjoner. Her vil mobiltelefonen nok være annerledes i bruk enn for eksempel bilnavigatører. Folk som går gatelangs med navigatør vil også være interessert i butikker, internettkafeer og klubber. Andre kan være interessert i museer og spesielle severdigheter. Men vi snakker jo her om mange typer brukere. Hos dere i Norge vil dere sikkert være interessert i mye informasjon om natur og landskap. Det kan også være turstier og campingplasser. Andre typer brukere vil for eksempel se etter golfbaner eller om vinteren skiløyper.

– Mobiltelefonen vinner

Det europeiske markedet for fritidsnavigatører vokste fra 700.000-800.000 enheter i 2003 til 2,3 millioner i 2004. Markedet ble tredoblet i 2005 og vokser nå med 70-80 prosent i året til 12 millioner i 2007. På denne måten blir håndholdte navigatører mer vanlig enn fastmontert utstyr i bil og båt.

– Snart ser vi at mobiltelefonprodusenter og -operatører bringer navigasjon ut til mange hundre millioner brukere. Vi er ikke sikre på hvor lang tid det vil ta, men dette er uten tvil den sterkest voksende del av navigasjonsmarkedet, sier Cemil Seber som er forretningsplanlegger og europeisk visepresident i selskapet.

– Hva tror dere om utviklingen av 3D-teknologien?

– Tele Atlas har lenge vært ledende i utviklingen av dette feltet. Det gjør kartene mer lik virkeligheten. Jeg tror det vil få størst betydning i bykartene. Her har vi allerede laget slike kart for mer enn hundre europeiske storbyer. Oslo er med i denne sammenheng. Senere vil vi også utvikle 3D-teknologien for landskap. Uansett får du mer ut av kartene på denne måten, Reinelt.

Eksempel på tredimensjonal grafikk i de nye bykartene fra Tele Atlas. Her ser vi Brandenburger Thor i Berlin.
Til toppen