Nikon kan etter ett år i Norge vise til økte andeler

Nikon Norge har økt markedsandelene sine i løpet av det året selskapet har vært i drift. Økningen er kommet andre steder enn i fotofaghandelen.

– Vi har økte markedsandeler innen både kompaktkamera og speilrefleks, og har henholdsvis ti og 40 prosent. Økningen er kommet i lyd- og bildebutikker, men også hos nye og spesialiserte nisjeaktører, sier daglig leder Bjørn Mangset.

Han var den første ansatte i Nikon Norge, som i høst har vært i drift i ett år. Selskapet har i dag sju ansatte, inkludert en salgsorganisasjon på fire personer ledet av Katrine Adler-Gjerde. Stabsfunksjoner og logistikk ivaretas fra Nikon-kontoret i Stockholm.

– Hva har det betydd for Nikon at dere har bygd opp en ny organisasjon i en tid da mange selskap må redusere bemanningen for å møte de økende kravene til effektivitet?

– Det har vært veldig lærerikt. Vi var i drift fra dag én, og alt var ikke perfekt. Det var mange utfordringer å ta tak i, noe kundene dessverre måtte lide for den første tiden. Heldigvis er dette nå et tilbakelagt kapittel.

– Hvordan tror du bransjen opplever Nikon i dag?

– De vil nok si at vi er kvitt barnesykdommene og at vi dag er en av de mest aktive produsentene innen kameramarkedet i Norge.

Da Nikon Norway ble opprettet, mistet Interfoto agenturet på Nikon i Norge. Tidligere har Nikon stått sterkt hos fotofaghandelen. Hvordan har utviklingen vært det siste året?

Hestekur for foto

– Fotobransjen har lenge vært gjennom en hestekur, og antall butikker er blitt færre. Nå ser det ut til at flere kjeder har klart å snu den negative utviklingen, og begynner å levere veldig gode resultater. Vi venter ingen økning for Nikons del i fotofaghandelen, men heller ingen reduksjon, sier Mangset.

Han forteller at Nikon internasjonalt er overrasket over det voldsomme salget av digital speilrefleks i Norge.

– Situasjonen er helt fantastisk, og vi selger måned for måned like mye som Sverige. Det hadde ingen trodd da vi startet for ett år siden. I ettertid er det klart at prognosene som ble lagt for Norge var for lave, og vi selger derfor alt vi får levert. Mange sier at Norge ligger fremme når det gjelder teknologi, og vi kan bekrefte at det definitivt også gjelder på foto. Den norske konsumenten er villig til å legge mer penger på bordet for å få gode produkter enn for eksempel svenskene, sier Mangset.

Han tror brunevarebransjen ligger godt an når det gjelder å selge de rimeligere speilreflekskameraene, som nå koster ned i 6.000 kroner.

– Det er kanskje et stykke igjen når det gjelder de mest avanserte kameraene. Disse er fotofaghandelen fremdeles sterke på, sier Mangset.

– Av 450.000 kamera som selges i Norge i år er 50.000 speilrefleks. Hvordan kommer dette styrkeforholdet til å utvikle seg?

Kompakt vil dale

– Kompaktkameraene har dessverre vært på topp og er nå på vei ned. Noe av grunnen er at hjemme-PC-ordningen som var svært gunstig o g helt unik for Norge nå er revidert og på langt nær så god. Nikon var ikke med på dette, og får av den grunn økte markedsandeler på kompaktsiden. Når det gjelder speilrefleks har vi veldig mye vekst igjen.

– Hvor tror Nikon forbrukeren vil se bildene sine?

– Vi er ikke inne på skriversiden. Vi er dedikerte innen kamera, samt når det gjelder muligheten til å redigere bildene gjennom vår egen programvare. Om det blir visning på elektroniske flater eller papir er vanskelig å si, sier Mangset.

På Photokina for to år siden viste Nikon en bærbar bildebank. Denne er ikke lenger et fokusprodukt i Norge. Derimot viderefører Nikon satsingen på innebygd trådløst nettverk i kameraene sine.

– Vi forsøker hele tiden å komme med nye ting, også innen kompaktkamera. Vi håper flere butikker vil kople opp og demonstrere den trådløse overføringen for kundene, og de som har best forutsening for dette er nettopp lyd- og bildehandlerne. Med de siste modellene er det mulig å sende opp til 30 bilder direkte til inntil 30 forhåndslagrede epostmottakere, så lenge man har kontakt med et åpent trådløst nettverk. Mottakeren får små og lavoppløste bilder på epost som kan lastes ned i høyoppløst format fra en Nikon-server. Bildene blir liggende på serveren i to-tre uker, sier Mangset.

Spissede modeller

Nikon har tre kompaktserier; L, S og P, og lanserer fem nye kameraer i forbindelse med Photokina. Modellene i L-serien er blitt spisset mot hva forbrukeren er ute etter.

– Vil kundene ha en stor zoom, har vi det på ett av kameraene. Er kunden lei av å gå tom for strøm, har vi et kamera som tar tusen bilder på en ladning, sier Mangset.

Han tror det typiske kjøpet av kompaktkamera i en familie blir initiert av fruen i huset, mens mannen står for speilrefleksen. Når det gjelder speilrefleksmodellen D50 forteller Mangset at Nikon står med noen tusen i rest, og de kunne solgt mye mer enn de har kunnet levere.

Nikon ønsker å markere seg med opplæring av kundene sine, og har gjennomført to kursrunder i de fire største byene.

– Mange er i tvil både i kjøpssituasjonen men også når de skal begynne å bruke et nytt kamera. Dessverre ser vi at kameraene er proppfulle av teknologi og muligheter som sjelden utnyttes. Man stiller inn knappen på grønn og fyrer løs, og får kanskje ikke bildene man ønsker. Alle som kjøper Nikon Coolpix får CoolSchool på kjøpet, et grunnleggende totimers kurs. Tilbakemeldingene viser at dette har vært en suksess, sier Mangset.

Powered by Labrador CMS