Herleik Dalen (t. h.) overlater stillingen som daglig leder i Dalens Elektronikkservice til sønnen Robin Dalen. Foto: Stian Sønsteng

NY DALEN LEDER DALENS ELEKTRONIKKSERVICE

– Jeg blir såkalt annenhverdagligleder, går ned i halv stilling, og overlater den daglige driften til Robin, sier Herleik Dalen.

Publisert

Den 9. april fylte han 62 år, og samme dato tok sønnen Robin over som daglig leder av Dalens Elektronikkservice AS på Hagan i Nittedal nord for Oslo. Selskapet ble etablert i oktober 1989, og omsatte i 2016 for 26,6 millioner kroner.

Robin Dalen begynte på heltid i selskapet i 2005, men sier med et smil at han har vært i Dalens Elektronikkservice siden han begynte å gå.

– Jeg har gått gradene, tok utdanning som servicetekniker, men forsvant til Forsvaret i fire år. Planen var ikke å begynne hos faderen, men det ble slik, sier Robin Dalen.

– I hvilken stilling?

– Som potet! Jeg skulle begynne med multimedia, som var et satsingsområde i 2005-2006, der vi drev med installasjon av for eksempel møterom. Samtidig begynte vi med hvitevareservice, som jeg også var involvert i, men det ble fort til at jeg fikk nok å gjøre med alt som ingen andre ville ta, sier Robin.

– Hvem skal gjøre dette nå som du blir daglig leder?

– Det er det som er spennende. Vi er inne i en omstillingsprosess, der vi går fra å være et tradisjonelt inneverksted, til å drive med mer uteservice på for eksempel hvitevarer, store fjernsyn og hele system, der alt snakker sammen, sier Robin.

Vi møter far og sønn Dalen under vårkonferansen i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen, på Kiel-ferga den første helgen etter påske.

I dag står hvitevarene for omtrent 60 prosent av virksomheten til Dalens Elektronikkservice. Dette er merkene som er inne i Elesco Norge, verkstedkjeden Dalens Elektronikkservice er en del av. Selskapet Hvitevareteknikk AS, som har sitt utspring i Dalens Hvitevareservice som ble startet for 12 år siden, holder til i samme bygg, og har service for andre leverandører og merker. Hvitevareteknikk AS eies i dag av Tom Rune Bahr og Kristoffer Bahr.

I hvilke andre bransjer går prisene på produktene bare nedover?

Mer uteservice

– Det var naturlig for oss å begynne med hvitevarer da Samsung og LG Electronics startet opp med dette, siden vi var i Elesco-kjeden, sier Herleik Dalen.

Dalens Elektronikkservice har i dag 26 ansatte, der rundt ni arbeider i administrasjonen. Ifølge Herleik Dalen er dette i overkant mange.

– Årsaken er at leverandørene legger stadig mer over på verkstedene, selv om noen av dem riktignok betaler oss for dette. Når det er sagt, finnes det leverandører som selv står for all kontakt med kunden før serviceoppdraget kommer til oss, og det liker vi! sier Herleik.

– Hva vil du, Robin, som ny daglig leder, gjøre annerledes enn faren din?

– Hovedfokuset blir å se på hvem som gjør hva, og kartlegge alle prosesser. Hvilke avtaler har vi, hvilke avtaler tjener vi på – og ikke. Lokalene våre er dessuten langt større enn det vi faktisk trenger, sier Robin Dalen.

– I og med at servicen i stadig større grad foregår ute, er plassbehovet blitt mindre, sier Herleik.

Dalens Elektronikkservice AS eies av Herleik Dalen (54,3 prosent), Stein Bidne (32,3 prosent) og Morten Berg (13,3 prosent).

– Jeg eide selskapet alene frem til 1993. I forbindelse med at jeg overtok Hartvig-Larsens gamle verksted delte vi selskapet i fire, og Tom Jansen er senere blitt kjøpt ut. I styret sitter i tillegg til de tre eierne Liv-Anne Dahl Svendsen, sier Herleik.

– Hva er den største utfordringen for et serviceverksted i 2018?

Nypris vs. servicepris

– Den absolutt største er lønnsomheten. Egentlig hele bransjen; i hvilke andre bransjer går prisene på produktene bare nedover? Samtidig går levekostnader og lønninger opp. Forbrukerne venter at servicen ikke skal koste noe, siden produktene blir bare billigere. Tidligere gitt grensen på 1.000 kroner før man sendte et produkt til service, nå er denne på 3.000 kroner. Opp til 3.000 kroner er det mange og veldig gode produkter vi aldri ser noe til, fordi de blir EE-avfall. Samtidig finnes det mange dyrere produkter, og vi er ikke mange igjen som skrur tung hifi. Her får vi for eksempel inn CD-spillere til 200.000 kroner. En annen produktgruppe som folk reparerer, er store hvitevarer. Så, det finnes absolutt muligheter, sier Robin.

Far og sønn er ikke de eneste i familien som arbeider i selskapet. Deres kone og mor, Elisabeth Grøan Dalen, arbeider i administrasjonen, mens svigersønnen Vegard Bidne er tekniker. Han er også bror til Stein Bidne, som er medeier og servicesjef.

– Hvilke utfordringer er det for far og sønn å arbeide i tospann?

– Vi har gjort det lenge, og det har hittil ikke vært noe problem. Det er naturlig at Robin tar over mange av oppgavene jeg har hatt. Han forstår hva dette handler om, og vet hvordan selskapet skal drives videre, sier Herleik.

Robin skyter inn:

– Det er nok nye tanker som skal til, som faren min nødvendigvis ikke er enig i, men jeg tror ikke dette blir et problem. Jeg vil ikke være redd for å prøve nye ting, men det er ikke slik at jeg kommer til å snu opp-ned på alt fra mandag. Dette blir en glidende overgang, sier Robin Dalen.

– Hvordan har de ansatte tatt mot at det kommer inn en ny daglig leder?

– Vi ga dem allerede i mai i fjor et hint om at dette kom til å skje, og de fleste har tatt det positivt. Det kan være vanskelig for en ansatt å forholde seg til sønnen til sjefen, men Robin har glidd lett inn i selskapet og vist at han vet hva han driver med, sier Herleik Dalen.

Powered by Labrador CMS