– Halvparten av 15-74-åringene i Norge oppgir at de har brukt Web-TV, sier Marie Nilsson fra Mediavision. Foto: Erik Andersen.

NY TEKNOLOGI SUPPLERER GAMMEL

Mens man før snakket om monopoler og TV, snakker man nå om globalisering og plattformer.

Marie Nilsson fra Mediavision trakk på årets bransjeting frem de store forandringene i mediene vi har sett på kort tid. Bakkenett har blitt digitalt.

 

– Selv om trykket fra nye aktører er stort, er de gamle størst og dominerende. De har fungerende forretningsmodeller. Reklame har vist seg å være en god finansieringskilde. Vi har ennå ikke sett at betalingstjenester har tatt av, men det har gratistjenestene, sier Nilsson.

 

– VOD (Video On Demand) har en sterk fremtid, men det finnes en problematikk som må løses, og det er piratvirksomheten, fremholder hun.

 

Nye tittemønstre

– TV-konsum går fra å være fastlagt til fleksibelt. Det kommer nye aktører og nye tjenester. Det krever nye forretningsmodeller. Men, det betyr ikke at vi gir opp TV, forteller Nilsson.

 

– TV-en har derimot fått selskap av en rekke nye apparater.

 

Nilsson forteller om store likheter mellom Norge og Sverige. - Vi har fått bredbånd hjemme, en infrastruktur som utfordrer den tradisjonelle TV-en, forteller hun.

 

– Bredbånd påvirker konsumentens oppførsel. Vi er begge klare med digital-TV. Norge forventes å gå forbi Sverige på digital-TV penetrasjon til neste år. - Vi ser en fantastisk tilvekst på flatskjermer i Norge, forteller Nilsson.

 

Forvirringen råder

– Det som er interessant med flatskjermen i mitt perspektiv, er at den tilbyr nye tjenester til forbrukerne. Vi som analyserer markedsutvikling ser at 50 prosent har en flatskjerm, nesten 200 000 sier de har HDTV-abonnement. I Sverige er det mange som er forvirret over hva de faktisk har. Når vi skal ha tallene går det faktisk ikke an å spørre folk. Jeg tror ikke på at 200 000 nordmenn har HDTV. Dette er en utfordring for oss.

 

– I England snakker man om husstander som er ”HD-empty”. Husholdningene lever i den tro at de har skaffet rett utstyr. Dette er en utfordring for bransjen, fremholder Nilsson.

 

Planlegger HD

270.000 husholdninger forteller at de har planer om å skaffe HDTV i fremtiden, men det råder stor usikkerhet om hva dette faktisk innebærer.

 

– Interessen for PVR-bokser, personlige videoopptakere, er også veldig høy. Vi ser stor fremgang for disse enhetene i land som England og i USA, i mindre grad i Skandinavia. Grunnen kan være at selskapene selv har vært delte i sine anbefalinger av disse apparatene, forteller Nilsson.

 

– Halvparten av 15-74-åringene i Norge oppgir at de har brukt Web-TV. Det er en virkelig vekst for dette på forbrukersiden nå. Fildeling av ulike slag er utbredt, få oppgir at de har betalt for å se innhold på nett, noe som er et stort problem for vår bransje, sier hun.

 

Tradisjonell TV er størst

Det tradisjonelle TV-tittingen står fremdeles for en stor del av vårt mediekonsum. Mange vil titte på web-klipp, hele TV-program ser man helst på TV.

 

– Jeg tror vi må omdefinere hva som er et helt program eller klipp, dette er tanker fra den gamle bransjen ikke hvordan konsumentene ser det, forklarer Nilsson.

 

TV-tittingen er i rask endring. De som taper mest er de største. Det er et pågående trykk på statskanalen fra de kommersielle aktørene.

 

– I Sverige ser vi at vi på tross av OL og fotball-VM har TV-tittingen ikke økt. Bredbånd, derimot, øker.

 

VOD (Video On Demand) er en mulig fremtidig løsning, men i våre markeder er det tilvekst av det som er gratis, fritt og lett. Det vil si Web-TV. VOD har ikke blitt lansert på samme måte her som i USA. I markeder der det introduseres VOD med store bibliotek har løsningene kraftig økning, her til lands har det ikke tatt helt av. Jeg tror vi kommer til å få lignende tilbud her som i USA, som vil gå bra, mener Nilsson.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

 

Les også:

 

Miljøgifter en stor trussel

 

Morgendagens vinnere har en egen miljøstrategi

 

Miljøfokus gir godt omdømme

 

Fremtidens TV-format er i full, full HD

 

Media Markt i Norge i 2009?

 

For mange valg skremmer kunden

 

Nordboere er runde, lyse og minimalistiske

 

Den som søker finner – men hvem?

 

Er bransjen forberedt på kriser?

 

Penger, etikk og moral

 

Mye tull på messe

 

Til toppen