NY TEKNOLOGI SUPPLERER GAMMEL

Mens man før snakket om monopoler og TV, snakker man nå om globalisering og plattformer.

Marie Nilsson fra Mediavision trakk på årets bransjeting frem de store forandringene i mediene vi har sett på kort tid. Bakkenett har blitt digitalt.

– Selv om trykket fra nye aktører er stort, er de gamle størst og dominerende. De har fungerende forretningsmodeller. Reklame har vist seg å være en god finansieringskilde. Vi har ennå ikke sett at betalingstjenester har tatt av, men det har gratistjenestene, sier Nilsson.

– VOD (Video On Demand) har en sterk fremtid, men det finnes en problematikk som må løses, og det er piratvirksomheten, fremholder hun.

Nye tittemønstre

– TV-konsum går fra å være fastlagt til fleksibelt. Det kommer nye aktører og nye tjenester. Det krever nye forretningsmodeller. Men, det betyr ikke at vi gir opp TV, forteller Nilsson.

– TV-en har derimot fått selskap av en rekke nye apparater.

Nilsson forteller om store likheter mellom Norge og Sverige. - Vi har fått bredbånd hjemme, en infrastruktur som utfordrer den tradisjonelle TV-en, forteller hun.

– Bredbånd påvirker konsumentens oppførsel. Vi er begge klare med digital-TV. Norge forventes å gå forbi Sverige på digital-TV penetrasjon til neste år. - Vi ser en fantastisk tilvekst på flatskjermer i Norge, forteller Nilsson.

Forvirringen råder

– Det som er interessant med flatskjermen i mitt perspektiv, er at den tilbyr nye tjenester til forbrukerne. Vi som analyserer markedsutvikling ser at 50 prosent har en flatskjerm, nesten 200 000 sier de har HDTV-abonnement. I Sverige er det mange som er forvirret over hva de faktisk har. Når vi skal ha tallene går det faktisk ikke an å spørre folk. Jeg tror ikke på at 200 000 nordmenn har HDTV. Dette er en utfordring for oss.

– I England snakker man om husstander som er ”HD-empty”. Husholdningene lever i den tro at de har skaffet rett utstyr. Dette er en utfordring for bransjen, fremholder Nilsson.

Planlegger HD

270.000 husholdninger forteller at de har planer om å skaffe HDTV i fremtiden, men det råder stor usikkerhet om hva dette faktisk innebærer.

– Interessen for PVR-bokser, personlige videoopptakere, er også veldig høy. Vi ser stor fremgang for disse enhetene i land som England og i USA, i mindre grad i Skandinavia. Grunnen kan være at selskapene selv har vært delte i sine anbefalinger av disse apparatene, forteller Nilsson.

– Halvparten av 15-74-åringene i Norge oppgir at de har brukt Web-TV. Det er en virkelig vekst for dette på forbrukersiden nå. Fildeling av ulike slag er utbredt, få oppgir at de har betalt for å se innhold på nett, noe som er et stort problem for vår bransje, sier hun.

Tradisjonell TV er størst

Det tradisjonelle TV-tittingen står fremdeles for en stor del av vårt mediekonsum. Mange vil titte på web-klipp, hele TV-program ser man helst på TV.

– Jeg tror vi må omdefinere hva som er et helt program eller klipp, dette er tanker fra den gamle bransjen ikke hvordan konsumentene ser det, forklarer Nilsson.

TV-tittingen er i rask endring. De som taper mest er de største. Det er et pågående trykk på statskanalen fra de kommersielle aktørene.

– I Sverige ser vi at vi på tross av OL og fotball-VM har TV-tittingen ikke økt. Bredbånd, derimot, øker.

VOD (Video On Demand) er en mulig fremtidig løsning, men i våre markeder er det tilvekst av det som er gratis, fritt og lett. Det vil si Web-TV. VOD har ikke blitt lansert på samme måte her som i USA. I markeder der det introduseres VOD med store bibliotek har løsningene kraftig økning, her til lands har det ikke tatt helt av. Jeg tror vi kommer til å få lignende tilbud her som i USA, som vil gå bra, mener Nilsson.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Les også:

Miljøgifter en stor trussel

Morgendagens vinnere har en egen miljøstrategi

Miljøfokus gir godt omdømme

Fremtidens TV-format er i full, full HD

Media Markt i Norge i 2009?

For mange valg skremmer kunden

Nordboere er runde, lyse og minimalistiske

Den som søker finner – men hvem?

Er bransjen forberedt på kriser?

Penger, etikk og moral

Mye tull på messe

Powered by Labrador CMS