Hans-Joachim Kamp, styreleder i GFU. Foto: IFA
Hans-Joachim Kamp, styreleder i GFU. Foto: IFA

NYE SPILLEREGLER I MARKEDET

– Endringene i markedet gjelder ikke bare nye produkter, men også nye aktører og nye spilleregler.

Det sier Hans-Joachim Kamp, styreleder i den tyske bransjeforeningen GFU (Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik), som står bak IFA-messen. Han trekker frem applikasjonsselskapet WattsApp som et eksempel; det er anslått at dette verdi på 19 milliarder dollar.

– Dette er en bedrift med bare 50 ansatte, men 500 millioner mennesker bruker applikasjonen deres over hele verden, sier Kamp.

CE 3.0 var digitalt, mens CE 4.0 er preget av internett

Han vrir motebegrepet The Internet of Things til The Internet of Everything, og mener vi nå er kommet til CE 4.0 - altså fjerde versjon forbrukerelektronikk.

 

Fra CE 1.0 til CE 4.0

– CE 1.0 ble dominert av lokale spillere, produktene var analoge og innovasjonssyklusen var langsom. Med CE 2.0 kom nye og sterke aktører fra Japan og Korea, og da vi var over på versjon 3.0 klarte mange aktører ikke å henge med i konkurransen siden innovasjonene kom raskere fra de nye aktørene. CE 3.0 var digitalt, mens CE 4.0 er preget av internett. Tilkopling til nettet er ikke bare viktig for å få tilgang innhold, men også for at produktene kan kunne snakke sammen - også hvitevarene. Markedet er globalisert og nye spilleregler er blitt en daglig hendelse. Det er et faktum at nye varemerker, mange av dem fra Kina, stadig blir sterkere i det globale markedet. Men vi ser også nye aktører komme inn fra andre industrier, som Procter & Gamble, sier Kamp.

Han mener IFA siden messen ble arrangert første gang i 1924 har holdt følge med det stadig økende taktskiftet i verden.

– Da vi innså at tempoet i bransjen endret seg, begynte vi å arrangere messen hvert år, og vi innlemmet hvitevarene i messen i 2008. De vil spille en stadig større rolle på IFA, sier Kamp.

Til toppen