Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, og kommunikasjonssjef Marte Ottemo ser at mer avanserte produkter gir et lite hopp i omsetningen for bransjen, som dermed setter ny rekord med knapp margin. Foto: Stian Sønsteng

NYTT REKORDÅR FOR BRANSJEN

Nordmenn kjøper større TVer, dyrere mobiltelefoner og mer avanserte dingser. Det ga en knapp, ny omsetningsrekord i 2018.

Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser noen klare trender for forbrukerelektronikk-året 2018. TVene blir større og mer avanserte, vi kjøper færre, men mye dyrere mobiltelefoner og plukker produkter fra øverste hylle når vi handler hvitevarer.

Tallene for 2018 viser en omsetningsvekst på en halv prosent i forhold til året før, og ender på 35,44 milliarder kroner, mot 2017s 35,26 milliarder kroner.

Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

– Med i tallene er blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer. Selv om antall solgte produkter faller noe, er verdien ørlite opp da nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– For første gang har vi også tall på digitale assistenter med i våre tall, smarthøyttalere som Google Home og Apple HomePod nådde et salgstall på 150.000 apparater, sier han.

Telefon-modeller som koster over 6.000 kroner vokser mest i det norske markedet, som Huawei Mate20 Pro. Foto: Stian Sønsteng.

Dyrere mobiler i 2018

Antall solgte mobiler falt fra 1,9 til 1,8 millioner enheter i 2018, en nedgang på fem prosent. Likevel vokser omsetningen med fem prosent, til nesten 10,2 milliarder kroner.

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Den høye prisen bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2017 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,1 måneder, i 2018 hadde den økt til 31,4 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Klokkene blir smarte

Det skjedde i 2018 også endringer i hvem som skifter mobil hyppigst. Tidligere år har menn skiftet mobil oftere enn kvinner, men nå har balansen endret seg. Kvinnene beholder mobilen i litt over 30 måneder før de kjøper ny, mens mennene holder på sin telefon nesten to måneder lengre.

Digitale assistenter, høyttalere du kan snakke til og som kan styre andre smarte dingser i hjemmet ditt, er for første gang med i Stiftelsen Elektronikkbransjens statistikk. Her representert ved JBL LinkView med Google Assistant. Foto: Harman.

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper.

Nettbrettmarkedet viser også et lite oppsving i 2018, etter at flere produsenter lanserte nye produkter. Det ble solgt 523.000 nettbrett i 2018, mot en halv million året før.

Nordmenn virker umettelige på smarte armbånd og klokker. Salget fortsetter å stige, de litt enklere aktivitetsmålerne solgte 560.000 enheter i 2018, mot 520.000 i 2017. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 400.000 til 500.000 enheter.  

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.

TVene blir både større og dyrere, nå står 55-65 tommer for over 55 prosent av salget i Norge.

Færre, men større TVer

Vi kjøper noen færre TVer i 2018, men til gjengjeld blir de betraktelig større, får enda høyere oppløsning og koster mer.

Antall solgte TV-apparater falt fra 386.000 enheter i 2017 til 373.000 apparat i 2018, en nedgang på tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2018 øker likevel, opp seks prosent til like over tre milliarder kroner.

– Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på hele 89 prosent av markedet, mot 47 prosent i 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TVer, og det bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på hele 89 prosent av markedet, mot 47 prosent i 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TVer

I 2017 var like under 50 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse, mens i fjor var hele 55 prosent i kategorien som nå må kalles den nye folke-TVen.

Også de største TVene på 66 tommer og mer øker, og står i 2018 for 3,1 prosent av totalsalget, mot 2,8 prosent i fjor.

– I 2018 kommer også TVer med 8K-oppløsning til å ta markedsandeler, og da forventer vi at skjermene blir enda større, sier Røsholm.

Sulten på kjøkkenutstyr

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med fem prosent målt i verdi, og ender i 2018 på 11,2 milliarder kroner.

Hvitevarene skal helst være både smarte og innebygde, som Mieles Dialog ovn. Foto: Miele.

– Vi kjøper noe færre store hvitevarer, men fordi nordmenn kjøper dyrere produkter stiger omsetningen innen kategorien likevel med to prosent. For kjøkkenprodukter, støvsugere og personlig pleie ser vi en økning både i antall solgte enheter og i verdi, sier Røsholm.

Etter en liten dump for kjøkkenutstyr i 2017, vokser markedet for juicepresser, blendere, kaffe- og kjøkkenmaskiner igjen i 2018.  Målt i antall stiger salget med over 13 prosent, og det samme gjør omsetningen.

Størst vekst er det i salget av kjøkkenmaskiner, som lander på 77.000 solgte enheter, en vekst på 20 prosent fra 2017.

– Det er en kraftig vekst i salget av elektriske frityrgryter, 31.000 slike ble solgt i 2018. Det er nesten en dobling i forhold til 2017, sier Røsholm.

Også salget av kaffemaskiner vister igjen vekst, opp fire prosent i 2018.

– Her ser vi at salget av kapselmaskiner faller med 17 prosent, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker sin andel av markedet og vokser med 13 prosent målt i antall, sier Røsholm.

Helautomatiske maskiner stiger også, opp åtte prosent i forhold til 2017. Totalt ble det solgt 300.000 kaffemaskiner i 2018.

Flere bilder, færre kamera

Etter fjorårets vekst i kamerasalget, faller nå omsetningen igjen. Men vi bruker stadig mer penger på bildene våre.

Kameramarkedet faller, men nordmenn bruker mer penger på å fremkalle bildene sine. Foto: Stian Sønsteng.

I 2018 faller kamerasalget i alle kategorier unntatt action-kamera som øker med nesten ti prosent, fra 41.000 til 45.000 solgte kamera.

Antall kompaktkamera faller fra 37.000 til 20.000 enheter, mens speilrefleks-salget ligger mer stabilt på 16.000 solgte kamera mot 17.000 i 2017. Også kompakte systemkamera faller, ned 32 prosent fra 19.000 til 13.000 solgte kamera.

Selv om vi kjøper færre kamera, viser Stiftelsen Elektronikkbransjens bildestatistikk at nordmenn fortsetter å bruke penger på å få bildene sine over i fysiske formater.

– Nordmenn er glade i fotobøker, som er opp seks prosent i forhold til 2017, men også bildekalendre, veggdekorasjon og fotogaver vokser, sier Røsholm.

Vi skrev ut 43 millioner bilder i 2018 og i tillegg lagde vil 243.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 290.000 bildekalendre. Det gir en gir en verdi på 362 millioner kroner, en økning på to prosent fra 2017.

 

Stiftelsen Elektronikkbransjen sier tusen takk til Elkjøp Megastore Lørenskog, som er varehuset hvor vi har tatt årets pressebilder.


STATISTIKKOMITEEN

Bak bransjetallene står statistikkomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm. Komiteen har fire undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.


Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2018.
Her kan du laste ned pressebilder.

Alle artikler om bransjetallene for 2018:
TVENE VOKSER KRAFTIG
HOPP I MOBILOMSETNINGEN
VEKST PÅ SMÅELEKTRISK
FALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER
150.000 DIGITALE ASSISTENTER

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019 her.


Til toppen