Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser en vekst i omsetningen på store hvitevarer, til tross for en liten nedgang målt i antall. Her fotografert på Elkjøp Megastore Lørenskog. Foto: Stian Sønsteng

VEKST PÅ SMÅELEKTRISK

Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2018, men handler flere små elektriske produkter.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med fem prosent målt i verdi, og i 2018 ender på 11,2 milliarder kroner.

Småelektronikk til hjemmet vokser i 2018. Foto: Jan Røsholm.

– Vi kjøper noe færre store hvitevarer, men fordi nordmenn kjøper dyrere produkter stiger omsetningen innen kategorien likevel med to prosent. For kjøkkenprodukter, støvsugere og personlig pleie ser vi en økning både i antall solgte enheter og i verdi, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Gjør mer på kjøkkenet

Statistikken fra bransjeorganisasjonen viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, og kjøper kjøleskap, tørketromler, vaskemaskiner og fryseskap for 7.617 millioner kroner i 2018.

Vi kjøper flere fryseskap, oppvaskmaskiner og kombinasjons-kjøleskap i 2018, mens salget av vaskemaskiner og tørketromler faller noe.

En av de største trendene innen kjøkken de siste årene er innebygde maskiner. For komfyrer er nå hele 80 prosent av markedet innbygg.

Etter en liten dump for kjøkkenutstyr i 2017, vokser markedet for juicepresser, blendere, kaffe- og kjøkkenmaskiner igjen i 2018.  Målt i antall stiger salget med over 13 prosent, og det samme gjør omsetningen.

Størst vekst er det i salget av kjøkkenmaskiner, som lander på 77.000 solgte enheter, en vekst på 20 prosent fra 2017.

– Det er en kraftig vekst i salget av elektriske frityrgryter, 31.000 slike ble solgt i 2018. Det nesten en dobling i forhold til 2017, sier Røsholm.

De helautomatiske kaffemaskinene tar en større del av markedet i 2018. Foto: De’Longhi.

Kaffe vokser, trakteren mest

Også salget av kaffemaskiner viser igjen vekst, opp fire prosent i 2018.

– Her ser vi at salget av kapselmaskiner faller med 17 prosent, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker sin andel av markedet og vokser med 13 prosent målt i antall, sier Røsholm.

Helautomatiske maskiner stiger også, opp åtte prosent i forhold til 2017. Totalt ble det solgt 300.000 kaffemaskiner i 2018.

Salget av personlig pleie-produkter ligger relativt stabilt med en omsetning på 790.000 enheter. Særlig vekst har det vært inne hårstyling-produkter, som vokser fra 20.000 til 40.000 solgte apparater. Også barbermaskiner til menn øker noe, opp nesten sju prosent til 128.000 solgte enheter. Hårfjerning for kvinner faller derimot, ned 7,5 prosent i 2018.

Hårstyling-produkter var populære i 2018, og det ble solgt 40.000 ulike apparater i kategorien. Foto: Stian Sønsteng.

Småelektronikk til hjemmet øker også i 2018, godt hjulpet av en kald vinter og rekordvarm sommer. Kategorien som omfatter vifter, varmeovner, strykejern og støvsugere vokser med nesten 10 prosent i 2018.

 

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2018.
Her kan du laste ned pressebilder.

Alle artikler om bransjetallene for 2018:
NYTT REKORDÅR FOR BRANSJEN
TVENE VOKSER KRAFTIG
HOPP I MOBILOMSETNINGEN
VEKST PÅ SMÅELEKTRISK
FALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER
150.000 DIGITALE ASSISTENTER

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019 her.

Til toppen