Norske forbrukere kjøper stadig større TVer, og flere produsenter kommer med 75, 85 og 98 tommer store modeller i 2019. Her fra Samsungs stand på CES-messen i Las Vegas i januar. Foto: CES

TVENE VOKSER KRAFTIG

Vi kjøper noen færre TVer i 2018, men til gjengjeld blir de betraktelig større, får enda høyere oppløsning og koster mer.

Antall solgte TV-apparater falt fra 386.000 enheter i 2017 til 373.000 apparat i 2018, en nedgang på tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2018 øker likevel, opp seks prosent til like over tre milliarder kroner.

Høyere oppløsning og større skjermer

– Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på hele 89 prosent av markedet, mot 47 prosent i 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TVer, og det bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

I 2017 var like under 50 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse, mens i fjor var hele 55 prosent i kategorien som nå må kalles den nye folke-TVen.

Også de største TVene på 66 tommer og mer øker, og står i 2018 for 3,1 prosent av totalsalget, mot 2,8 prosent i fjor.

Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, tror at 8K-TVene som kommer på markedet i 2019 vil gjøre at nordmenn velger enda større modeller framover. Foto: Stian Sønsteng.

– I 2019 kommer også TVer med 8K-oppløsning til å ta markedsandeler, og da forventer vi at skjermene blir enda større, sier Røsholm.

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine. Andelen som bruker strømmetjenester fortsetter å stige, fra 61 prosent av norske husholdninger i 2017 til 63 prosent i fjor. Netflix er fortsatt mest populært, 55 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 51 prosent i 2017.

I 2019 kommer også TVer med 8K-oppløsning til å ta markedsandeler, og da forventer vi at skjermene blir enda større

24 prosent sier de strømmer HBO, 17 prosent sier de har Viaplay, og den samme andelen har abonnement på TV 2 Sumo. NRKs nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

– Vi gjør oppmerksomme på at dette er antall husholdninger, det kan være flere abonnement i én husholdning, sier Røsholm.

Salget av BluRay- og DVD-spillere fortsetter å falle. DVD-spillersalget faller fra 14.000 til 12.000 enheter, mens BluRay fra 44.000 til 30.000 avspillere.

–Vi ser at det av disse ble solgt rundt 4.000 BluRay-spillere med 4K-støtte, så 4K-avspilleren står nå for rundt 13 prosent av markedet, sier han.

Netflix er størst blant strømmeplattformene, og stadig flere nordmenn konsumerer innholdet sitt andre steder enn TV-skjermen. Foto: Netflix.

Flere ser TV på mobilen

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder.

I 2018 er det første gang under 90 prosent sier de ser TV på selve TVen. 88 prosent av nordmenn velger storskjermen, mot 90 prosent i 2017. Vi ser mange også bruker nettbrett (28 prosent) og PC (35 prosent) til å se TV, noe som er relativt uendret fra 2017.

– Fra 2016 til 2017 økte andelen nordmenn som konsumerer innhold på telefonen, fra 14 til 20 prosent. I 2018 er det nå 22 prosent som ser film og serier på mobilen, og større datapakker og mer innhold produsert for små skjermer er nok grunnen til at stadig flere velger telefonen til å se innhold, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

 

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2018.
Her kan du laste ned pressebilder.

Alle artikler om bransjetallene for 2018:
NYTT REKORDÅR FOR BRANSJEN
TVENE VOKSER KRAFTIG
HOPP I MOBILOMSETNINGEN
VEKST PÅ SMÅELEKTRISK
FALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER
150.000 DIGITALE ASSISTENTER

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019 her.

Til toppen