Kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm kan glede seg over en vekst i bransjen. Foto: Stian Sønsteng.

NYTT REKORDÅR FOR BRANSJEN

Nordmenn kjøper flere hodetelefoner, dyrere mobiler og mer avanserte dingser. Det ga en knapp, ny omsetningsrekord i 2019.

Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser noen klare trender for forbrukerelektronikk-året 2018. TVene blir større og mer avanserte, vi kjøper færre, men dyrere mobiltelefoner og plukker produkter fra øverste hylle når vi handler hvitevarer. 

Tallene for 2019 viser en omsetningsvekst på en 1,7 prosent i forhold til året før,  og ender på 36,03 milliarder kroner, mot 2018s 35,44 milliarder. 

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet. 

–Selv om antall solgte produkter faller noe, er verdien opp da nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. 

Dyrere mobiler i 2019
Antall solgte mobiler falt fra 1,8 til 1,7 millioner enheter i 2019, en nedgang på seks prosent. Likevel faller omsetningen med kun tre prosent, til 9,7 milliarder kroner. 

En høyere pris bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder, i 2019 har denne økt til 32,6 måneder 

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag godt over 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til årene før smarttelefonene kom på markedet, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo. 

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. 

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i litt over to år, mens personer over 50 år ikke bytter før etter tre år. Nordmenn i 40-årsalderen er eneste gruppe som bytter mobil hyppigere enn i målingen fra 2018. 

Nordmenn liker å tallfeste trening og aktivitetsnivå, og selv om salget av smartarmbånd stagnerer i 2019, fortsetter smartklokkesalget å stige. 

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo. 

Smartklokkesalget i Norge øker i 2019 med 30 prosent, fra en halv million klokker 2018 til 650.000 i 2019, viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse. 

Større TVer, mer strømming
Vi kjøper noen færre og betraktelig større TVer i 2019, og nordmenn får stadig mer TV for pengene sine. 

Antall solgte TV-apparater falt fra 373.000 apparat i 2018 til 365.000 i 2019, en nedgang på to prosent. Totalomsetningen for TV i 2019 ender på like over tre milliarder kroner, på samme nivå som i 2018. 

55 tommer er fortsatt den mest populære skjermstørrelsen på det norske markedet, men 65-tommere og større skjermer tar en stadig høyere andel av salget. 

I 2018 stod 55 tommer for 41 prosent av markedet, i 2019 faller det til 34 prosent. I stedet vokser andelen solgte 65 tommer fra 18 til 26 prosent av totalmarkedet. 

Strømmetjenester fortsetter å vokse, nå sier 72 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere tjenester. Det er en kraftig økning fra 2018, hvor andelen av 63 prosent. Netflix er fortsatt mest populært, og 61 prosent av norske husholdninger sier de abonnerer på tjenesten. 

Roboter i hjemmet
Nordmenn kjøpte flere store hvitevarer i 2018, men den store trenden på hvitt er at robotstøvsugere gjør mer i norske hjem enn tidligere. 

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med 1,6 prosent målt i verdi, og ender i 2019 på nesten 11,4 milliarder kroner. 

– I 2019 kjøpte nordmenn igjen litt flere store hvitevarer enn foregående år, og vi bruker noe mer penger på apparatene vi kjøper. Målt i volum stiger hvitevaresalget med to prosent, mens verdien øker med tre prosent, Røsholm. 

For småelektriske apparater som kjøkkenutstyr, personlig pleie og støvsugere faller salget målt i antall dingser med 0,4 prosent, mens fallet i verdi er på to prosent og ender på 3,5 milliarder kroner i 2019. 

Nordmenn kjøper mindre kjøkken- og personlig pleie-utstyr, mens salget av støvsugere, ovner og vifter øker. 

– Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent, i 2018 hadde robotene ti prosent av markedet, sier Røsholm. 

Flere blir trådløse
Nordmenn kjøpte 960.000 hodetelefoner i 2019, og en stadig større andel blir trådløse. 

Salget av hodetelefoner økte med ni prosent fra 2018 til 2019, og endte på 960.000 solgte enheter. 

– 2019 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse. Ifølge vår forbrukerundersøkelse var 77 prosent av alle solgte hodetelefoner trådløse i 2019, mot 66 prosent i 2018. For øreproppene sin del er veksten enda høyere, trådløst står nå for 66 prosent av markedet, mot bare 46 prosent i 2018, sier Ottemo.

Til toppen