ØKER SATSINGEN PÅ YNGRE KUNDER

Bose lanserer sin første blåtann-høyttaler og sine første øreplugger med støyreduksjon. Produktpriser og snittalderen på kundene går nedover.

Publisert Sist oppdatert

– De som har fulgt Bose gjennom årene, har sett at vi har endret oss som selskap. Vi vender oss mer mot yngre målgrupper, de lytter veldig mye på musikk og der vil vi være med. Selskapet ble grunnlagt for musikkgjengivelse, det er hovedfokuset vårt, og dette har vi holdt på.

Det sier Klas Hammarstrand, administrerende direktør i Bose Scandinavia, under et nordisk pressemøte i Stockholm der blåtannhøyttaleren Soundlink Mini og ørepluggene Quiet Comfort 20 med aktiv støyreduksjon lanseres. Fagbladet Elektronikkbransjen er invitert på Bose Scandinavias regning.

Soundlink Mini

Vi er fortsatt et premium-merke, men ønsker ikke å fremstå like eksklusivt slik vi kanskje gjorde for 25 år siden

– Vi kunne laget en liten blåtannhøyttaler for mange år siden, men da måtte vi kompromisset på lyden. Det er enkelt å lage en liten høyttaler, men det er ikke enkelt å lage en som låter godt. Nå er tiden moden, og vi har store forventninger til Soundlink Mini. Den er utstyrt med  to passive radiatorer som er med på å gi det rike Bose-lydbildet uten at høyttaleren vibrerer, med digital signalprosessering. Batteritiden er sju timer, og høyttaleren husker de seks siste enhetene den er parret med. Det selges plastdeksler i tre farger, samt en egen bæreveske som også har plass til ladebasen som medfølger. Vi mener dette er den første bærbare blåtannhøyttaleren som gir en dynamisk lyd av denne typen, og prisen er 1.670 kroner, sier Troels Dejgaard Hansen i Bose Scandinavia.

Quiet Comfort 20

Hans kollega, Henrik Justesen, presenterer ørepluggene Quiet Comfort 20.

– Mange mener våre hodetelefoner med støyreduksjon er de beste. Det finnes i dag rundt 6.000 hodetelefoner på markedet, og vi lanserer med disse ørepluggene noe helt nytt. Quiet Comfort 20 er vår første øreplugg med aktiv støyreduksjon. De er utviklet for å være i daglig bruk, og er små nok til å bæres i lommen. Vi bruker to mikrofoner, med sensorer i og utenfor øret. Signalet sendes tilbake til kontrollenheten, og kalkulerer motlyden som fjerner støyen. Vi har designet en ny utforming på ørepluggen, StayHear+, som skal lukke øret takket være en finne som sørger for at den holder seg stabilt på plass. Kontrollenheten har et batteri som varer i 16 timer, men ørepluggene virker selv om batteriet er utladet. Men funksjonen Aware Mode kan man ved å trykke på en knapp slippe lyd fra omverdenen gjennom, slik at man kan kommunisere med andre og fange opp lyder utenfra. Prisen er 2.500 kroner, sier Justesen.

Klassisk Bose-lyd

Norden-sjef Hammarstrand understreker at begge produktene har det han kaller den typiske Bose-lyden.

– Hvordan passer deres amerikanske lydbilde til nordiske ører?

– Vi har ganske riktig en spesiell karakter i lyden, som vi opp gjennom årene har erfart appellerer til de nordiske kundene. For å nå de yngre må man ha bassen, og den har vi. Det appellerer også til de yngre at vokalen kommer tydelig frem, siden de lytter mye til tekstene, og sangoppfattbarheten vår har alltid vært veldig høy, sier Hammarstrand til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvordan passer en blåtannhøyttaler inn i Boses satsting på lyd?

– Det er et kompromiss vi må leve med, men vi mener vi med Soundlink Mini tilbyr et førsteklasses produkt.

Bose-butikk i Malmø

– Dere har i Skandinavia åpnet deres første rene Bose-butikk i Malmø. Når kommer den første i Norge?

– I løpet av tre år. Vi vil i våre butikker gi den optimale kundeopplevelsen, som et komplement til alle våre partnere.

– Hvordan vil du beskrive endringen Bose har vært gjennom som varemerke?

– Vi er fortsatt et premium-merke, men ønsker ikke å fremstå like eksklusivt slik vi kanskje gjorde for 25 år siden. Det er en voksende konkurranse, og vi skal ha produkter flere kunder kan kjøpe. For å møte gråimporten har vi dessuten forsøkt å harmonisere prisbildet globalt, sier Hammarstrand til fagbladet Elektronikkbransjen.

Fra 45 til 25 år

Han mener snittalderen på kundene er kraftig redusert, fra 45 pluss til rundt 25 år.

– Samtidig som vi henvender oss til yngre kunder, treffer vi også en gruppe som er veldig prisbevisste. Omsetningen har økt kontinuerlig, men antallet kunder har økt dramatisk mye mer.

– Har dette hatt noe å si for kvaliteten?

– Vi er fortsatt et premiummerke, selv om vi snakker om øreplugger til 700-800 kroner. Kvalitet er ufattelig viktig for oss, vi har bygd opp hele varemerket med tanke på dette.

Hammarstrand forteller at Bose bruker hele verden når de utvikler nye produkter.

– De er minst like mye i Skandinavia som de er på de store markedene, fordi vi ligger langt fremme, sier han.

Norge best

I Skandinavia ligger Bose best an i Norge omsetningsmessig pro kapita.

– Vi kan øke antallet kunder i alle land, og er i gang med dette. Vi startet satsingen på de yngre kundene for et par år siden, med våre to nye lanseringer har vi bedret porteføljen ytterligere. For ti år siden kom vi med vår første hodetelefon, Bose Triport, som vi gjorde OK suksess med. I dag har vi opp mot 20 ulike hodetelefoner, også sportshodetelefoner i fire farger. Portabel audio står i dag for halvparten av omsetningen vår, resten er hjemmeunderholdning, sier Hammarstrand.

– Har Bose vært flinke nok til å følge med i markedet for hodetelefoner, som har eksplodert de seneste årene?

– Vi har en riktig portefølje, med og uten støyreduksjon, fremover vil vi se nye modeller med nye designelementer. Vi er blitt bedre på design og mote, og vil satse videre på dette. For 20 år siden var det lyden som var det viktige. Med Lifestyle-systemene, som kom rundt 1990, begynte vi snakke design. Designavdelingen vår er blitt raskere til å utvikle nye modeller, og levetiden på produktene er blitt mye kortere enn tidligere. Når det er sagt, finnes Bose 901, som kom i 1968, fortsatt i sortimentet vårt under navnet Series 6, sier Hammarstrand til fagbladet Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS