Årets CES-messe i Las Vegas samlet 170.000 bransjefolk og journalister. Foto: Stian Sønsteng

OLED FÅR KONKURRANSE FRA LCD

LG er fortsatt alene om oled-TVer, men både de og konkurrentene satser på nye teknologier for at LCD-panelene skal nærme seg oled-kvalitet.

Under årets CES-messe (Consumer Electronics Show) i Las Vegas sto de to teknologiene Quantum Dot og HDR sentralt i de nye TVene som ble vist. Quantum Dot er en kvantepunkt-teknologi som legger et lag krystaller som er noen få nanometer store foran TVens baklys, for at fargegjengivelse og lysstyrke skal bli bedre. HDR står for High Dynamic Range, og er et begrep vi kjenner fra fotobransjen. I TVene skal de gi bedre dynamikk i bildet, med høyere kontrast og et større fargerom. Det er ventet at Blu-ray Disc Association i løpet av året vil komme med en ny standard der HDR inngår.

Flere TV-produsenter viste HDR-apparater på CES, og på Samsungs tekniske bakrom ble det sagt at ekte HDR krever kildemateriale i HDR. De gikk så langt som å mene at deres nye S-UHD-TVer, som blant annet benytter begge de nevnte teknologiene, gir et bedre TV-bilde enn oled. Mer om dette lenger ned i artikkelen.

På TV-siden var det uten tvil Quantum Dot og HDR som ble viet størst oppmerksomhet

Årets CES-messe var den største noen sinne, med 200.000 kvadratmeter utstillingsareal, 3.600 utstillere og 170.000 deltakere fra hele verden som alle var samlet for å se og vise fram det siste innen forbrukerelektronikk. Kategoriene varierte fra hvitevarer, audio, TV, 3D-printing, spill, bil, helse- og treningsutstyr, til sensorer og apper. I år satte også CES rekord for antall gründerbedrifter som viste seg fram for presse og potensielle investorer på messen.

 

Kvantesprang for TV

I jungelen av produkter og lanseringer ser vi noen klare trender stikke seg frem, og noen nyheter kommer også fra allerede godt utviklet teknologi. På TV-siden var det uten tvil Quantum Dot og HDR som ble viet størst oppmerksomhet.

Med LG i førersetet på oled-teknologien søker TV-produsentene nye måter å forbedre bildet på LCD-skjermene. Så å si alle de store produsentene viste fram sin versjon av kvantepunkter, eller Quantum Dot. Samsung kaller det S-UHD, og LG kjører også kvanteprikker i sine LCD-modeller og kaller det Color Prime. Sony var tidlig ute med teknologien under Triluminos-navnet, mens TCLs teknologi heter Color IQ. Også Panasonics nye flaggskip-TV bruker teknologien.

Kvantepunkter skal gi mye bedre fargegjengivelse, og er kort fortalt bittesmå nanokrystaller som har den egenskapen at de gjengir ulike farger som varierer etter størrelsen på krystallene. Krystallene som brukes er mellom 2 og 10 nanometer store.

 

Mer dynamikk med HDR

Ultra HD er kommet for å bli; de aller fleste TV-modellene som ble lansert på årets CES hadde den høyere oppløsningen. Det er liten grunn til å tro at dette blir det nye 3D, der interessen nå er minimal siden man foreløpig trenger briller for å se tredimensjonale bilder. Skjermene i 4K og senere 8K gir en bedre seeropplevelse uten bruk av ekstrautstyr, og tilgangen på høyoppløst innhold blir stadig større - samtidig som oppskaleringsteknologiene blir bedre.

Nytt er at mange produsenter også satser på HDR (High Dynamic Range), en teknologi som benytter digital bildebehandling for å utvide dynamikk-området TVen klarer å vise. Dette stiller nye krav til både TVen og kildematerialet, og produksjonen av filmer i HDR er allerede i gang i de store filmstudioene i Hollywood. På Samsungs tekniske bakrom fikk vi se Exodus fra Fox, produsert i HDR, vist på Samsungs S-UHD-TV.

HDR skal sørge for at gjengivelsen av utendørs-scener, sollys og actionfylte scener skal være sterke og kontrastrike. Netflix har annonsert at de ønsker å støtte HDR, og produktansvarlig Neil Hunt i selskapet sa i en presentasjon at teknologien kommer til å bety mer for bildekvaliteten enn 4K.

På skjermsiden lanserte de aller flesteTV-produsentene modeller med en form for HDR på messen, inkludert Sony, Samsung, LG og Panasonic.

TV-produsentene lover også en kraftig forbedring av smart-TV-opplevelsen i 2015. Samsung sier alle deres nye modeller skal kjøre selskapets egne, Linux-baserte Tizen operativsystem, mens Panasonic er første TV-produsent ute Firefox OS. LG fortsetter å videreutvikle sitt WebOS, mens Sony og Philips satser på Android TV.

 

Bilene blir smartere

Bilindustrien har omfavnet CES-messen, og alle de store navnene var til stede; BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen, Toyota, Hyundai, Volvo og flere. Vi så konsepter på biler som kjører seg selv fra mange av produsentene, med Mercedes-Benz’ F 015 Luxury in Motion-modell som det kanskje mest fremtidsvisjonære. Selskapet viser hvordan fremtidens bil går fra å være et transportmiddel, til å bli et komfortabelt oppholdsrom. Audi viste fram en bil som kommer og henter deg når du gir beskjed via smartklokken, Nissan annonserte at de jobber med Nasa for å gi deg en førerløs bil og BMW-sjef Werner Huber sier helt automatiserte biler fortsatt er noen år unna, men tror intelligente systemer vil bli vanligere langt raskere.

– Vi er nærmere å se førerløse biler, men ikke på en måte som gjør at du kan lese avisen bak rattet. Det er bedre å ha en kombinasjon av føreren og et robotsystem, sa han i sin presentasjon.

Shawn Dubravac i den amerikanske bransjeforeningen CEA (The Consumer Electronics Association), som står bak CES-messen, gikk enda lenger i sine spådommer. Han mente vi i fremtiden kan se biler der føreren ikke en gang sitter bak rattet.

Smartere biler er her allerede. Apple har lansert sin CarPlay som lar deg integrere navigasjon og apper fra mobilen rett i bilen, og Googles Android Auto gjør mye av det samme. Nå kommer bilindustrien med egne løsninger, og både BMW og Volkswagen demonstrerer blant annet fullt ferdige løsninger som lar deg styre bilen via håndbevegelser. Hyundai lar deg starte bilen via smartklokken og plasserer sensorer på siden, foran og bak på bilen koblet til bilens styringssystemer for fart og styring, BMW har utstyrt en prototype med svært mange sensorer for å unngå kollisjoner og Ford kommer med en app som finner ledige parkeringsplasser. Audi låser opp bildøren med en LG smartklokke og stemmestyring finnes hos de fleste. 

 

Flere ting på nett

Tingenes internett har vært snakket om i mange år, men ser ut til å få fornyet oppmerksomhet under årets CES.

– Vi er på tur inn i teknologiens tredje alder. Det handler ikke lengre om enkeltstående produkter, nå gjelder det å koble dem til hverandre så de kan gjøre mer, sammen, sier sjef for Samsung i Storbritannia, Robert King, på selskapets pressekonferanse. Samsung lover at alle deres produkter, inkludert vaskemaskiner og kjøleskap, skal være på nett innen fem år.

Teknologien er blant driverne av smarte hjem, og Whirlpool var blant produsentene som viste fram sine framtidsvisjoner med vaskemaskiner som rapporterer eget strømforbruk, koketopper som er stemmestyrte og kjøleskap som forteller deg når matvarene er i ferd med å gå ut på dato.

Blomsterpotter som vanner seg selv basert på værmeldingen på nettet og bleier som sender en twittermelding når babyens bleie må skifte er andre varianter vi så på messen. Her hjemme har blant annet NVE som mål å skifte ut alle landets strømmålere med smarte versjoner som selv rapporterer strømforbruket innen 2019.Analyseselskapet IDC forventer at i 2020 vil mer enn 200 milliarder ting være koblet til nettet og kunne kommunisere med systemer som har til hensikt å hjelpe oss i hverdagen.

 

Smartutstyr i nye varianter

Smartklokker og aktivitetsarmbånd har fått mye oppmerksomhet det siste året, og det samme har helseutstyr som kan koblets til nett via smarttelefonen. Under årets CES ser vi at andre formfaktorer enn dingser til å ha på håndleddet gjør seg gjeldende. Pulsbeltene er nå skjult i treningsklærne eller kommer som plasters du klistrer rett på kroppen, skosåler med innebygd sensor måler hvor langt du går, og kan fortelle deg om du skal ta til høyre eller venstre for å nå destinasjonen din ved å vibrere, og ringen din gir beskjed om at du har fått en ny melding.

De mer tradisjonelle merkene er likevel fullt til stede under årets messe. Treningsselskapene Garmin og Polar kommer begge med nye, smarte klokker, aktivitetsarmbåndsveteranen Fitbit har fått med seg designer Tory Burch på laget for å gjøre dingsene vakrere og Sony kommer med sin Smartwatch 3 i metall.

Felles for de overnevnte løsningene er at de bruker smarttelefonen din til å koble seg på nett og utveksle informasjon. Industrieksperter mener tiden nå er kommet til å løsrive smartutstyret fra mobilen, og la dem snakke direkte til hverandre via nettet og på den måten bli en del av «tingenes internett».

Slik simulerte Panasonic forskjellen på TV-bildet med og uten HDR (High Dymamic Range). Foto: Stian Sønsteng
På det tekniske bakrommet til Samsung viste man filmen Exodus i HDR på en S-UHD TV. Foto: Stian Sønsteng
Det var sensorer i både pannebånd, klær og hansker hos utstillerne i år. Foto: CES
Samsung lanserte TV-er med kvanteprikk-teknologi. Foto: CES
Mercedes var en av mange bilprodusenter som viste seg frem på årets CES, her med sin fremtidsvisjon F 015. Foto: CES
De tradisjonelle klokkene var fortsatt å se under messen, her er Garmins nye flaggskip Fenix 3. Foto: CES
Til toppen