PANASONIC VIL VISE FRAMTIDEN

Panasonic viste fram både 8K og brilleløs 3D, men det er smart-TV det ble satset mest på under årets IFA.

4K er ikke en gang kommet på markedet, men allerede nå viser Panasonic fram neste steg innen høyoppløst TV.

Allerede nå ser det ut til at framtidens HD-oppløsning vil bli 8K, noe sånt som 8.000 piksler ganger 4.000, mot dagens 1920 x 1080.

Vi lanserte også ViaPlay i vår portal i sommer, og har også innhold fra SF Anytime – disse tjenestene driver virkelig konsumentinteressen for smart-TV

TVen Panasonic viste fram på IFA var ikke mindre enn 145 tommer, med en oppløsning på 7.680 x 4.320 piksler. Det tilsvarer over 33 megapiksler, mens dagens full HD er på to megapiksler.

I sitt «framtidsrom» viste Panasonic også fra brilleløs 3D på en 103 tommer stor TV, men det vil fortsatt ta noen år før teknologien er klar for markedet – to-tre år skal vi tro Rainer Hecker, sjef for tyske GFU (Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik), som holdt sitt foredrag på årets iFA.

Ingen Oled på planen

På teknologi som ligger nærmere lansering på markedet viste Panasonic derimot ikke noe nytt.

– Vi har ingen uttalelser å komme med angående Oled og 4K, sier Tommy Valkama, nordisk produktsjef på TV, til fagbladet Elektronikkbransjen.

I nåtiden har Panasonic fokus på smart-TV, og spesielt mulighetene som ligger i nettbrett og mobil.

– Vi lanserer nå en ny fjernstyringsapplikasjon. Smart-TV er stort for oss, og å bruke den vanlige fjernkontrollen som styringsmekanisme er vanskelig – det er bedre å bruke mobilen eller nettbrettet, sier produktsjefen.

Han forteller at selskapet allerede tidligere i år lanserte en app som lar brukeren dele bilder og andre filer via TVen og mobilen eller nettbrettet.

– Her på IFA kommer vi med en ny versjon som i tillegg lar andre brukere laste ned bildene du har lastet opp til TVen. Denne appen har også det vi kaller «live broadcast», som gjør at du kan trekke en live-sending ned på nettbrettet, og så lenge du er på det trådløse nettet hjemme kan du flytte deg rundt i huset og samtidig følge med på favorittprogrammet. Du kan også bruke nettbrettet til å skifte kanal eller fjernstyre TVen, sier Valkama.

Stor vekst på smart-TV

Han forteller at rundt 70 prosent av Panasonics TV-modeller er smart-TVer.

– Det er en enorm vekst på dette området, og vi merker at kundene våre etterspør det, sier produktsjefen.

Han har stor tro på at de nye strømmetjenestene fra HBO, Netflix og Comoyo kommer til å gjøre at folk vil ta i bruk smart-TV-funksjonene enda mer.

– Dette er innhold som passer godt til store skjermer. Vi lanserte også ViaPlay i vår portal i sommer, og har også innhold fra SF Anytime – disse tjenestene driver virkelig konsumentinteressen for smart-TV, sier Valkama.

Panasonic lanserte også en 60-tommer LED-TV med 3D, her vist fram av miss IFA. Foto: IFA
Til toppen