PHILIPS OG ONKYO GIR BREDDE

– Med både Philips og Onkyo i porteføljen tilbyr vi en komplett bredde, sier Mikael Herje i Gibson Innovations.

Publisert Sist oppdatert

På CES i fjor stilte Gibson Innovations, tidligere Woox Innovations, for første gang ut sine produkter sammen med resten av Gibson Brands, i et telt fylt av gitarer og med musikere på flere scener. Den gang fotograferte fagbladet Elektronikkbransjen Norden-sjef Christer Byfors med Gibson-hodetelefoner. Når vi i år møter Mikael Herje, er det hodetelefoner fra Philips og Onkyo han ønsker å vise frem.

– Gibson-hodetelefonene er ennå ikke klare for markedet, og de retter seg med en langt høyere pris mot en helt annen kundegruppe, sier Herje.

Han løfter i stedet frem Onkyo H900 og Philips Filelio X2, som begge har Hi-res Audio.

Å ha Onkyo i høyere prissegment er viktig for å kunne tilby en komplett rekke produkter

– Modellene er snarlike, men skiller seg fra hverandre når det kommer til materialvalg og selve lydbildet. Driverne er mer kostbare og detaljerte på Onkyoen, mens Fidelioen kanskje er mer folkelige og appellerer til et bredere publikum, med et materialvalg som gjør at de ikke ligger i den samme og dyrere prisklassen, sier Herje.

Hi-res fra Philips og Onkyo

– Er de produsert ved samme fabrikk?

– Det kan jeg ikke svare på, men de er utviklet samme sted.

– Hva betyr det for Gibson Innovations at dere tilbyr hodetelefoner med flere varemerker?

– Dette er en kategori som er i vekst. Å ha Onkyo i høyere prissegment er viktig for å kunne tilby en komplett rekke produkter, sier Herje.

– Hvilke tanker har du om satsingen på Hi-res-produkter?

– Vi har snakket om dette i lang tid, og kan nå tilby to varemerker med en rekke Hi-res-modeller. Endelig kan man få tilgang til musikken slik artisten spilte den inn. Vi er ikke alene om dette, men vi har to store og sterke varemerker som vil være med å drive dette videre.

– Vil dere selge Onkyo og Philips i ulike kanaler?

– Det kommer til å være en differensiering i distribusjonen. Det er ikke alle som har en kundebase som kan håndtere Onkyos prisklasse; vi snakker om øreplugger som koster fra 1.000 til 4.000 kroner, så det vil kreve litt å selge disse produktene.

– Det er den samme staben som selger begge merker?

– Ja, det er Gibson Innovations som står for salget.

Tre flaggskip

I mars kommer flaggskipsmodellene E900M, A800 og H900M fra Onkyo i butikkene.

Hi-res-ørepluggene E900M har doble balanserte 6mm dynamiske elementer og en treveis akustiske arkitektur som skal balansere lav-, mellom- og høyfrekvenser, noe som igjen skal gi et fyldigere bassbilde. Pris: 5.000,-

Hi-res-hodetelefonene A800 er åpne og utviklet for å gjengi en ren og presis lyd, med 50mm høyttalerelement med flerlagsmembran og et frekvensområde  på 4Hz-40kHz, 100dB følsomhet og 32Ω impedans. Pris: 5.000,-

De lukkede Hi-res-hodetelefonene H900M skal gi god komfort og støyisolasjon. 50mm element med flerlagsmembran samt kapsler i aluminium. Elementene skal leverer presis diskant, tydelig og åpent mellomregister samt dyp og balansert bass, uansett volum. 5Hz-40kHz frekvensområde, 105dB følsomhet og 16Ω impedans. Pris: 3.000,-

Viser hele reisen

– Vi kommer også med øreplugger fra 1.000 kroner til 5.000 kroner for de dyreste, samt en bred rekke portable blåtannhøyttalere, fra en tusenlapp og oppover til 4.000 kroner. Det blir også her fokus på Hi-res, kvalitet og alt det Onkyo står for; den japanske arven, sier Herje.

Onkyo har ifølge en pressemelding fra Gibson Innovations stått bak en rekke lydinnovasjoner siden oppstarten i 1946, og selskapet er i dag dedikert til utvikling av høyoppløst lyd. I Japan er Onkyo størst innen nedlastning av høyoppløst lyd gjennom selskapets e-Onkyo Music store, som ble lansert i USA, Storbritannia og Tyskland i 2015.

– Onkyos populære Onkyo HF Player-app har blitt inngangsporten for mange førstegangsbrukere av høyoppløselig lyd, heter det.

– Hva betyr det for deg, som Gibson Innovations mann i Norge, å kunne invitere kunder hit til Gibson-teltet under CES, der du viser produktene side om side ved gitarene, med konserter gående hele dagen?

– Det er veldig gøy! Her får vi vist hele reisen, fra musikken blir skapt, spilt inn, til den blir opplevd. Vi har nesten 20 varemerker som ligger inn under Gibson Brands, noe kanskje ikke alle er klar over. Her får vi vist bredden, sammen med musikkgleden, sier Herje.

Philips, Onkyo og Trainer

– Vil dette ha noe å si for salget av produktene deres?

– Jeg tror alle synes musikk, og gleden den gir, er gøy. Om det merkes på salget kan jeg nesten ikke svare på, ler Herje.

Gibson Innovations representerer i Norge per i dag varemerkene Philips, Onkyo og Trainer. Fra Philips utvider selskapet izzy-familien, som gir mulighet for lydstrømming i opptil fem rom, med ytterligere to trådløse multiromhøyttalere.

– Mottakelsen av izzy har vært god. Dette er et alternativt system, der man ikke er avhengig av det trådløse hjemmenettverket. Vi tilbyr en enklere løsning, med et eget nettverk som distribuerer lyden rundt i hjemmet. Systemet går inn i de lavere prissegmentene, og enhetene kan også brukes som blåtannhøyttaler du kan ta med deg, sier Herje.

To nye izzy-modeller

Med izzylink-teknologien skal det være nok å trykke på en knapp for å koble flere høyttalere sammen. Produktfamilien omfatter ulike modeller med forskjellig design, tilpassede løsninger og funksjoner for avspilling i hele hjemmet og nå også utendørs. Philips izzy-høyttalerne skal fungere med alle musikkapp-er, og man kopler seg til systemet med blåtann, og de støtter også kilder som radio, CD, USB og Audio-in.

Fra før finnes modellene BM50 og BM5 i markedet. Nå kommer to nye modeller, som begge har multipair-funksjon som skal gjøre det enkelt å skifte musikk mellom to smartenheter.

Philips izzy BM6 har to 2-tommers full-range-elementer samt to motsatte passive radiatorer skal gi balansert og detaljert lyd. BM6 er sprutsikker, IPX4-klassifisert, og har innebygd oppladbart batteri, noe som skal gjøre den egnet til utendørsbruk.

Philips izzy BM7 er beregnet for større rom, og er en toveis alt-i-ett-høyttaler med NFC. Den har to 3,5-tommers basselementer og to 1-tommers diskanthøyttalere med to passive radiatorer.

Fortsatt tilbehør

– Fra Philips kommer det også lydplanker, vi viderefører det vi kaller surround on demand, og kommer dessuten med en Atmos-lydplanke. På hodetelefoner blir det fokus på trådløse løsninger, både øreplugger og klokker, med og uten støyreduksjon. Tidligere har støyreduksjon vært forbeholdt de høyere prisklassene, beregnet på dem som reiser mye. Vi mener dette er noe man også burde bruke i hverdagen, og har derfor flyttet aktiv støyreduksjon ned i prissegmentene, helt ned til 600 kroner, med og uten kabel. Dette vil skape nye og spennende muligheter. Det neste vil være øreplugger, og vi har flyttet all elektronikken fra ørene til en pakke som ligger i nakken. De sitter godt i øret siden vekten blir lav, og vi kommer med ulike versjoner for vanlig bruk, trening og kontorbruk, sier Herje.

Han understreker at tilbehør fremdeles veldig viktig for selskapet.

– Det er stadig flere produkter der ute som trenger å lades, og vi tilbyr en rekke ulike ladestasjoner.

– Er det mange av de gamle Philips-produktene som er faset ut?

– Her på CES viser vi de viktigste nyhetene, men vi har nærmere 2.500 ulike produkter under Philips-varemerket, og disse lever videre.

Powered by Labrador CMS