Produktdirektør i Altibox, Øyvind Lundbakk, viser fram distributørens nyeste bokser. WiFi-sentralen til venstre og den nye TV-boksen til høyre. Foto: Marte Ottemo

PVR I SKYEN

Altibox lanserer sin splitter nye underholdningsplattform, ny dekoder med 4K-støtte og en egen wifi-ruter.

Måten vi ser TV på er i endring. Stiftelsen Elektronikkbransjen årlige undersøkelse av folks TV-vaner viser at andelen som bruker strømmetjenester har steget fra 37 til 49 prosent av norske husholdninger fra 2014 til 2015. Blant unge mellom 18 og 29 år er andelen enda høyere.

Vi velger også å se TV på andre dingser enn TV-apparatet. 40 prosent ser TV på PCen, 31 prosent på nettbrettet og 15 prosent på mobiltelefonen. (Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

Vi flytter lagring og teknisk kompleksitet ut av hjemmet og inn i skyen. Det gjør at folk får tilgang til PVR-innholdet sitt også på nettbrett og mobil, og man kan både strømme direkte og laste ned for å se offline

– Størst vekst på nye plattformer er det mobil som har. Tallet har ligget stabilt på 8-9 prosent de siste årene, men i 2015 hoppet det altså til 15 prosent, sier Røsholm. 

 

Internett blir bæreren

Det har Altibox tatt konsekvensene av, og lanserer nye måter å få innholdet ut til kunden.

– Tradisjonell lineær-TV og «over-the-top»-tjenester som Netflix og YouTube smelter sammen. Det gjør at vi på våre plattformer må kunne gjøre raske endringer uten at teknologien setter begrensninger. Internett kommer til å bli hovedleverandør av levende bilder framover, sier Nils Arne Bakke, administrerende direktør i Altibox, på en pressekonferanse fra selskapet.

Konflikten mellom Canal Digital og Discovery, hvor én million nordmenn fikk sorte TV-skjermer i 13 kanaler, sørget for at debatten om man kan klare seg uten kabelen og kun se TV via apper som NRK, TV 2 Sumo og Netflix fikk bred dekning i media.

– Vi så veldig tydelig at vi måtte intensivere arbeidet med å sikre oss rettigheter og fikk til en god avtale med Discovery før Canal Digital-konflikten. Men alle distributører kan komme opp i denne type konflikter, sier Øyvind Lundbakk, produktdirektør i Altibox. 

Han sier selskapet også jobber direkte med Hollywood-selskapene for å sikre seg rettigheter.

– Her har vi lykkes ekstremt godt. Da vi startet «TV over alt» var det bare NRK du kunne ta med deg utenfor huset. I dag har vi 36 kanaler kundene kan ta med seg, og det samme gjelder for film og serier. Kundene vil bare ha tilgang til innholdet sitt, de vil ikke forholde seg til kompleksiteten bakover i verdikjeden, med innholdsrettigheter og hva du kan se hvor. 

 

Alt, overalt

Altibox har spurt sine kunder hva de ønsker seg og fire punkter går igjen:

•       Jeg skulle ønske jeg hadde tilgang til det jeg tar opp på flere enheter.

•       Jeg vil ha underholdning når jeg sitter på buss og fly.

•       Jeg skulle ønske jeg kunne byttet ut en del av kanalene jeg har.

•       Vi vil selv velge hvilke TV-kanaler vi skal betale for.

I den nye plattformen har Altibox derfor basert seg på en skybasert leveransemodell som skal støtte de nye medievanene, samt en helt ny dekoder med støtte for 4K med 60 fps.

– Vi har jobbet med dette i ett års tid og rigget opp tre store datasentre. Vi flytter lagring og teknisk kompleksitet ut av hjemmet og inn i skyen. Det gjør at folk får tilgang til PVR-innholdet sitt også på nettbrett og mobil, og man kan både strømme direkte og laste ned for å se offline, sier Lundbakk.

Foreløpig er det de store aktørene Altibox har forhandlet frem rettigheter til dette med, NRK, TV 2 og Discovery, men det jobbes med flere. Den nye plattformen åpner også for at kundene kan kjøpe tilgang til Netflix, HBO og andre tjenester, og få alt på én regning i stedet for å betale stykkevis og delt til flere.

Den nye TV-boksen blir mindre og kraftigere, og kjører Android som operativsystem i bunnen.

– Det gjør at vi kan utvikle nye tjenester mye raskere, og har lavere totalkostnad, og den nye plattformen åpner for nye standarder og avspillere som Chromecast, Apple TV, Xbox og så videre. Men boksen vår kommer til å leve mange år videre, når vi nå tilbyr både lineær-TV og OTT-tjenester i ett, sier Lundbakk.

Dermed åpner Altibox for at du ikke trenger deres egen dekoder for å få tjenestene. De jobber i dag med Apple TV, for å tilby alle sine tjenester også som en app på mediesenteret.

– Her kan folk få tilgang til både vanlig TV, opptak fra PVRen og mer. Det er det ingen andre som kan tilby i dag. Det eneste man ikke kan gjøre er å leie eller kjøpe film via appen, da Apple vil ta 30 prosent av inntektene. Vi jobber også med andre tjenester som Chromecast og Xbox, sier produktdirektøren.

Altibox planlegger å lansere den nye dekoderen og flere av tjenestene i fjerde kvartal, mens hele plattformen og alle tilbudene skal være klare i starten av neste år.

 

Større krav til nettet

Den nye TV-hverdagen gir også utfordringer for det trådløse nettet i folks hjem. Altibox har satset hardt på fiber og i fjor høst koblet de opp fiberkunde nummer 400.000. For å få optimale signaler i hele huset, må også det trådløse nettet fungere. 

– Uansett om kunden ser på TV 2 Sumo, PVRen eller Netflix blir wifi stadig viktigere. Vi har utviklet en helt ny hjemmesentral vi kaller Premium Wifi, som vi allerede har installert mange tusen av. Nå er ekstenderen WiFi Plus snart klar for levering, slik at folk får signal i hele huset, sier Lundbakk.

Ruteren fra Altibox snakker med selskapets baksystemer, har fiber rett i boksen, det siste innen chipset-teknologi og flere gigabit-porter.

– Og så må den se bra ut designmessig. I Norge har folk store hus, gjerne tre etasjer, så vi har også utviklet en forsterker som lar deg dekke hele huset, og som også kan brukes som TV-punkt, sier produktdirektøren.

Administrerende direktør i Altibox, Nils Arne Bakke, sier selskapets plattformer må kunne gjøre raske endringer uten at teknologien setter begrensninger. Foto: Marte Ottemo
Snart kan du kjøpe Netflix direkte fra Altibox. Foto: Netflix
Til toppen