Sharp viser muskler med full HD-skjerm på 108 tommer

På IFA viser Sharp full HD-paneler i publikumsdelen, men dette betyr ikke at standardoppløsningen borte fra sortimentet.

– Vi er sterke på panelproduksjon i full HD, og ønsker å promovere dette overfor markedet. Etter hvert som det blir stadig flere signalkilder tilgjengelig i full HD, mener vi forbrukerne må ta del i full kvalitet så lenge panelene er tilgjengelig, sier Joel Olsen.

Han mener Sharps styrke ligger i at selskapet er teknologiledende når det gjelder LCD TV.

– Vi har stadig satt standarden på blant annet tykkelse, vekt, kontrastforhold, responstid, strømforbruk og ikke minst når det gjelder miljøvennlig produksjon, sier Olsen.

– Sharp legger mye vekt på de ulike teknologiene dere bruker og hva de målbart presterer. Glemmer dere bildekvaliteten?

– Absolutt ikke, gå og se selv! Vi legger helt klart vekt på bildekvaliteten. I våre nye apparater er det lavere responstider, 100 Hz bevegelsesprosessor og bildeforbedringskretser både i standard og høy oppløsning.

Største LCD

Olsen mener det er viktig for Sharp at de på IFA viser messens største LCD TV, på 108 tommer.

– Vi er de eneste som er i stand til å produsere en så stor LCD TV uten å lime to paneler sammen til ett. Dette er en full HD-skjerm, og viser at vi er i stand til å levere produkter på et høyt teknisk nivå.

I andre enden av skalaen har Sharp en full HD TV på 22 tommer. Olsen forteller at mange spør om hvem som vil kjøpe et slik produkt.

– Jeg smiler og trekker litt på skuldrene til dette. I Japan er dette et mye solgt produkt, og mange ønsker nok å bruke skjermen som kombinert TV og datamonitor.

– Hva er forskjellen på produktene dere har i handelen og de som kommer i løpet av høsten?

– Det er to ting forbrukeren vil legge merke til; den slanke formgivningen der vi har krympet TVen både sideveis og i dybden slik at den nye 46 tommeren faktisk har de samme yttermålene som en 42 tommer hadde tidligere. En annen ting er at vi integrerer 100 Hz bildefrekvens som gjør TVen mye bedre i stand til å vise raske bilder.

4 millisekunder

– Dere lanserer også en funksjon kalt action mode, som reduserer responstiden fra 6 til 4 millisekunder hvis brukeren slår den på. Går denne på bekostning av andre egenskaper?

– Du får litt mindre lysstyrke, men mange vil nok ha glede av funksjonen i fartsfylte scener.

– Sharp er kun inne på LCD-siden. Hvilke tanker har du om konkurransen fra plasmaprodusentene som selger større TVer til film- og TV-bruk?

– For noen år siden var Sharp kjent som uslåelige når det gjaldt små TVer, opp til 32 tommer. I dag er det tvert om; vi er svært gode på store skjermer fra 42 til 108 tommer. Vi konkurrerer med plasma, som tidligere var mer kostnadseffektive enn LCD på store skjermer. I dag er bildet endret. Skal du ha en god plasma er de ikke lenger billigere enn LCD, tvert om.

Sharp hadde planer om å vise sin første Blu-ray-spiller på IFA, men denne står bare utstilt på bakrommet. Olsen forteller at BDP-20 slippes i oktober til 4.500 kroner.

– Oppstartstiden har vært en akilleshæl med slike spillere, men vi har løst problemet. BDP-20 er mindre i størrelse enn konkurrentene, og mange vil sette pris på den lave pris en.

Ikke lenger like sikker

– Hvilke forventninger har du til Blu-ray-markedet i Norge?

– På messen i fjor uttalte jeg meg veldig sikkert til fagbladet Elektronikkbransjen om at Blu-ray kom til å bli det ledende formatet. Det har vært et turbulent år siden, og jeg er ikke lenger like sikker – selv om det ser ut til at Blu-ray trekker det lengste strået.

På IFA viser Sharp også en rekke lydprodukter, men Olsen forteller at det ikke er her man satser mest i Norge.

– Vi ønsker å etablere oss som en ledende LCD-leverandør. I Japan er Sharp en aktør på lydprodukter i øvre prisklasse, men i Norge har vi foreløpig bare tatt inn noen mindre spillere.

På projektorsiden er Sharp sterkest på kontormarkedet. De har et par modeller for hjemmekino, men Olsen betegner dette markedet i Norge som så prisintensivt at man ikke har valgt å satse her.

Det er to personer som arbeider med forbrukerelektronikk i Sharp Norge. Olsen forteller at det er planer om utvidelser både her, og når det gjelder kundestøtte og service.

– Samtidig har Sharp nå integrert en diagnosefunksjon på TVene. Kunden kan kople til en USB-pinne og sende enten datafilen på epost eller selve minnepinnen i posten til oss. Dette gjør oss i stand til å avgjøre om TVen må repareres, eller vi kan sende en programvareoppdatering tilbake på samme måte, sier Olsen og karakteriserer det som en genistrek å inkludere en USB-serviceport på TVen.

Fra sin åttende generasjonsfabrikk i i Kameyama i Japan lager Sharp i dag seks 52-tommere fra et morglass. Modulene blir satt sammen i Spania og Polen i Europa, samt i USA og i Østen.

Powered by Labrador CMS