SKAL MØTE KUNDENE MED ET SMIL

– Det er en vesentlig større mulighet til å prøve produktene og få hjelp hos oss. Dessuten håper vi kundene opplever at vi ligger godt an på pris.

Publisert Sist oppdatert

Det sier butikksjef Øystein Midtbøen ved Spaceworld Soundgardens avdeling i Ski storsenter.

– Vi har den friheten vi trenger til å velge de beste løsningen for kundene, og tiden vi trenger for å kunne løse de eventuelle utfordringene de har, sier Midtbøen når fagbladet Elektronikkbransjen spør hvordan det er å være ansatt i Spaceworld Soundgarden.

Vi besøker ham den siste dagen i mars. Butikken var en av to pilotbutikker, sammen med Strømmen, som i slutten av september 2015 ble omprofilert etter at kjedene Spaceworld og Soundgarden gikk sammen den 1. mai i fjor.

Vi ønsker at kundene skal føle seg ivaretatt; at de er velkomne og får hjelp til det de lurer på. De skal gå ut av butikken med et smil

– Dette har vært en tradisjonell Spaceworld-butikk, og vi har vært her i Ski storsenter i nærmere 15-20 år. Jeg har vært butikksjef her i to omganger, nå sist siden januar. Vi har hatt det samme lokalet hele tiden, med en butikkflate på rundt 150 kvadratmeter, sier Midtbøen.

– Hva er forskjellen på den gamle og den nye butikken?

– Den er ryddigere og enklere å finne frem i. Den ser penere ut, med bedre plass til hvert produkt. Vi har selvsagt fått inn en veldig stor og ny varegruppe; lyd. Dette er veldig spennende, og lydproduktene har fått mye plass i butikken. Enkelte varegrupper har måtte vike helt, noen delvis. For eksempel er actionkamera blitt borte, og vi har kuttet noe ned på spill og data, sier Midtbøen.

De største titlene

Han forteller at tilbakemeldingene fra kundene har vært svært positive.

– De synes det er spennende, setter pris på at butikken har fått et ansiktsløft, og at vi har fått inn hifi-produktene som stort sett har manglet på kjøpesenteret.

– Er det produkter kundene etterlyser, som de fant her tidligere?

– Film er det mange som spør etter. Årsaken er ikke bare at vi har kuttet ut denne kategorien, men at generelt det er få utsalgssteder igjen.

Butikksjefen forteller at de fortsatt selger spill, men at disse har fått mindre plass enn tidligere.

– Hvordan setter dere spillsortimentet; er det kjedestyrt eller opp til deg?

– Det styres fra kjeden; både hvordan det skal se ut med planogram og hvilke titler som finnes.

– Hvilke spilltitler tar dere inn?

– Det er litt ulikt i forhold til konsoll, men vi fokuserer på de største titlene. Vi favner ikke lenger så bredt som tidligere.

– Hvilke produkter trekker flest kunder inn i butikken?

– Mobil og mobilutstyr, samt hodetelefoner. Det har vært stor interesse rundt de nye lydproduktene, så de trekker en del kunder. Spill og spilltilbehør er også viktig.

Ulike kundegrupper

– Hvem er den typiske kunden?

Midtbøen ler, og innrømmer at spørsmålet er vanskelig.

– Det kommer mange ulike kundegrupper hit. Den typiske kunden er kanskje en mann fra 20 til 50 år, hvis jeg skal prøve å ta et snitt.

– Hva betyr det for kundegruppene at dere ligger i et kjøpesenter? Er det mange menn som slår i hjel tid mens de venter på kona?

– Det er klart, det finnes en god del av dem. Det kommer også mange barnefamilier inn, og eldre som er på senteret på formiddagen. Hadde vi ikke ligget i et senter, ville man kanskje enklere sett hva som er den typiske kunden. Beliggenheten i et senter gir oss flere tittere, sier Midtbøen.

– Er det mange tittere som ender med å kjøpe noe?

– Ja, en god del gjør det. Enten fordi de finner noe de ikke visste de var på jakt etter, eller fordi de i samtale med oss finner ut at det er noe de trenger.

– Hva er det typiske impulskjøpet?

– Det kan være mobiltilbehør, hodetelefoner, og i stadig større grad ser vi at folk tar med seg bærbare lydprodukter, sier Midtbøen.

Aktivitetsprodukter

– Hvis du skal beskrive våren 2016, hvilken kategori tror du vil få størst interesse?

– Det har vært mye interesse for mobil. Samsung har nettopp lansert en ny toppmodell, som mange etterspør. Apple er alltid veldig interessant for veldig mange. I tillegg er det stor interesse for bærbar lyd, og hodetelefoner spesielt.

– Tør du spå hva det blir fokus på frem mot sommeren?

– I tillegg til bærbar lyd folk tar med seg ut, kommer nok mange til å ønske seg aktivitetsprodukter og –målere, for eksempel fra Garmin og Fitbit.

– Hvem er de nærmeste konkurrentene?

– De fleste er her på senteret, som Telenorbutikken, Telia, Lefdal, Clas Ohlson og Teknikmagasinet, og rett på utsiden ligger Expert.

– Hvor vil du plassere Spaceworld Soundgarden i dette landskapet?

– Vi har hatt en dreining mot lyd. Dette skiller oss bedre fra konkurrentene enn tidligere. I dag satser vi først og fremst på tele og lyd, sier Midtbøen.

Han tror den nye butikkprofilen er med på å plassere Spaceworld Soundgarden i et høyere sjikt enn tidligere.

Stamgjester

– Kan du si noe om hvordan du og medarbeiderne dine ønsker å møte kundene?

– Vi skal møte alle med et smil og et hei! sier butikkesjefen før intervjuet blir avbrutt av en kar som kommer inn i butikken.

Midtbøen smiler, sier hei! og hjelper kunden, før han fortsetter der han slapp:

– Vi ønsker at kundene skal føle seg ivaretatt; at de er velkomne og får hjelp til det de lurer på. De skal gå ut av butikken med et smil, sier Midtbøen.

– Er det mange kunder som kommer inn for å slå i hjel litt tid, som du skjønner ikke kommer til å kjøpe noe?

– Det er alltid noen av dem, og de er selvfølgelig like velkomne som alle andre. Det er hyggelig med besøk!

– Har du mange stamgjester?

– Ja, det har du alltid. Så lenge du ligger på et senter er det flere stamgjester, som ikke nødvendigvis handler så ofte. Men det kan være de plutselig en dag har behov for noe, de også.

Tiltrengt ansiktsløft

– Hva tenker du når den dagen kommer?

– Da er jeg veldig fornøyd med at vi har gitt han eller hun den hjelpen de trengte.

– Du sier hun, finnes det mange kvinner som er stamgjester?

– I vesentlig mindre grad, smiler butikksjefen.

Øystein Midtbøen har arbeidet i elektronikkbransjen siden han gikk ut av videregående skole. Han startet på Elkjøp Vinterbro, og arbeidet der i fem år. Siden var han et halvår utenlands, før han høsten 2003 begynte i Spaceworld. Siden var han i fire-fem butikker i kjeden, i tre av disse som butikksjef. Han bor i Ås, som ligger ti minutter unna Ski storsenter.

– Som Spaceworld-mann gjennom mange år; hvordan opplever du å ha fått Soundgarden inn på eiersiden?

– Det er veldig gøy og spennende. Vi har fått et sårt tiltrengt ansiktsløft, nye spennende og aktuelle produkter inn, og det har gitt meg personlig mulighet til å lære mye nytt, og ikke føle at jeg – til en viss grad – selger de samme produktene jeg har gjort i en årrekke. Selv om det kommer nye modeller, blir det ofte mye av det samme. I den nye kjeden har det vært mye å sette seg inn i, med en bratt læringskurve, og det har vært veldig artig, sier Midtbøen.

Mindre og tettere organisasjon

– Er det noen forskjell på bedriftskulturen fra før og nå?

– Måten vi arbeidet på i Spaceworld var også stadig under utvikling, og dette har fortsatt i den nye kjeden. Målet er hele tiden å bli mer strømlinjeformet, så effektiv som mulig for å holde kostnadene nede. Slik er det også i den nye kjeden, men organisasjonen er mindre og tettere. Det er blitt lettere å få tak i folk når man trenger det, sier Midtbøen.

– Når du møter tidligere Spaceworld- og Soundgarden-ansatte, er det noen forskjell på dem?

– Ja. Den typiske Spaceworld-medarbeideren har i større grad vært vant til å betjene kundene kjappere, mens man i Soundgarden ofte arbeidet med kundene over tid. Forklaringen er så enkel som at Soundgarden solgte større hifi-pakker, der man brukte tid på å se på hvilke løsning som passet best hjemme hos kunden.

– Hvordan klinger navnet Spaceworld Soundgarden hos kundene?

– Vi blir møtt positivt, og kundene skjønner umiddelbart hva som har skjedd. De har kanskje lest at kjedene er slått sammen, og det gjenspeiles i navnet.

Powered by Labrador CMS