På multirom-utgavene av Stanmore (f. v.), Woburn og Acton kan man skru til sju, og velge mellom sju forhåndsdefinerte spillelister og kanaler. Foto: Zound Industries

SKRU TIL SJU PÅ MARSHALL MULTIROM

– Tre av Marshalls blåtannhøyttalere, Stanmore, Woburn og Acton, kommer nå med wifi og multirom i tillegg, sier Kalle Ashbourne i svenske Zound Industries.

Publisert

– Man kjenner igjen designet, men vi har endret noen av materialene og lagt til en ekstra bryter på toppen for å velge mellom ulike kilder og sju forhåndsinnstilte spillelister og kanaler, sier Ashbourne til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.

I kultfilmen «This Is Spinal Tap» fra 1984 kunne gitarist Nigel Tufnel stolt skru gitarforsterkeren sin til elleve. For multiromhøyttalerne fra Marshall, som er produsert på lisens av svenske Zound Industries, er det altså sju som gjelder.

Marshalls nye multiromløsning har en kapasitet på opp til fem høyttalere, som styres via en app.

– Man kan spille den samme musikken på flere eller alle fem samtidig, eller spille fem ulike kilder. Det er også mulig å velge mellom sju forhåndsdefinerte kanaler eller spillelister, ved hjelp den dedikerte knappen på høyttalerne, slik at man ikke behøver åpne appen, sier Ashbourne.

Prisene på Marshalls nye multiromhøyttalere er for Stanmore 4.500 kroner, Woburn 6.000 kroner og Acton 3.500 kroner.

– Hvor skjer utviklingen av Marshalls produkter?

– Ved vårt hovedkontor i Stockholm, i nært samarbeid med Marshall i Storbritannia siden vi lisensierer varemerket av dem.

– Er ikke andre kjente og svenske høyttalerprodusenter også med i utviklingen?

– Nei.

Når vi besøker Marshalls utstilling på IFA, treffer vi samtidig Simen Angell Reiersdal i Ingram Micro, som distribuerer merket i Norden.

Urbanears

Kalle Ashbourne (t. h.) og Simen Angell Reiersdal med Marshall Woburn i multiromsversjon. Pris: 6.000,- Foto: Stian Sønsteng.

– Vi er så heldige at vi har en eksklusiv distribusjonsavtale med Zound Industries. For oss er det viktig å ha store og kjente merkevarer som dette i vår portefølje. Vi arbeider med en ganske smal kanalstrategi, og tilbyr Marshall til partnere vi ønsker å ha et tett og langsiktig forhold til. Dette gjør også at forhandlerne som selger Marshall er veldig fornøyd med dette, sier Reiersdal.

For Ingram Micro er også Urbanears fra Zound Industries et viktig varemerke, men de fører også Coloud og Molami fra samme selskap.

I kultfilmen «This Is Spinal Tap» fra 1984 kunne gitarist Nigel Tufnel stolt skru gitarforsterkeren sin til elleve

– Hvordan har det norske markedet tatt mot Marshall som varemerke?

– Veldig godt. Da vi begynte å arbeide med Zound for seks og et halvt år siden var vi spent på mottakelsen, og det begynte godt med salg av hodetelefonene. Etter at høyttalerne kom har det tatt seg veldig opp, og vi ser det går unna. Totalt sett i Norden er dette virkelig stort for oss, og i Norge leverer vi til fem store detaljhandelskjeder som er godt fornøyd med salgstallene, sier Reiersdal.

Han sier Zound Industries arbeider direkte med én stor norsk aktør, mens Ingram Micro tar hånd om resten av markedet.

Også Asbourne ser en positiv utvikling når det gjelder Marshall i Norge.

– Vi tror Marshall vil bli enda større i Norge, ikke minst med de nye wifi-høyttalerne, og vi vil øke satsingen på markedsføringen. Marshall er et velkjent varemerke, men vi har likevel mer å hente, sier Ashbourne.

De nye wifi-utgavene av Stanmore (f. v.), Woburn og Acton var i fokus hos Marshall på IFA. Prisene er 4.500, 6.000 kroner og 3.500 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

Ikke stereo-oppsett

Man mener bryteren for sju forhåndsdefinerte spillelister og radiokanaler er et stort konkurransefortrinn i multiromsegmentet.

– Med disse høyttalerne kan man bytte kanal slik man er vant til å gjøre på FM-radioen, sier Ashbourne.

– Kan man sette opp to høyttalere i stereo, slik at den ene spiller venstre og den andre høyre kanal?

– Vi har ikke denne muligheten per i dag, men håper vi kommer med det senere.

Zound Industries lanserte også en mobiltelefon med varemerket Marshall, men det er foreløpig ingen planer om å ta denne satsingen videre.

– Vi fikk nok ikke den omsetningen vi hadde håpet på. Vi vet at forbrukere som kjøper en Marshall-mobil føler seg knyttet til varemerket, og konkurransen er stor. Ettersom vi startet på null krevdes det mye arbeid for å slå gjennom, sier Ashbourne.

Han sier Zound Industries plasserer Marshall som deres premium-merke, men forteller at de også i ferd med å løfte Urbanears.

– Hvor går veien videre etter hodetelefoner og høyttalere?

– Det vet vi ikke. Vi er veldig dyktige i kategoriene du nevner, og vil fortsette å utvikle disse videre. Så får vi se om det blir noe annet senere, sier Ashbourne.

Marshall er i salg over hele verden, med unntak av større deler av Afrika.

– Hva er de største markedene?

– Norden, Tyskland, Frankrike og Storbritannia.

Powered by Labrador CMS