Henrik Andersson med Skullcandy Hesh 2.0, til 600 kroner. I bakgrunnen selskapets nye emballasje. Foto: Stian Sønsteng

SKULLCANDY INN I VARMEN

– Vi har det seneste året merket økt interesse fra pressen, som nå ser på oss som et varemerke på linje med Sennheiser, Beats og Sony.

Det sier Henrik Andersson, salgssjef i Skullcandy for EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika). Han var tidligere europeisk salgssjef i det svenske selskapet Fiftyseven North, som satt på rettighetene til Skullcandy i Europa. Disse ble i fjor solgt til Skullcandy International.

– Endringen kommer nok av at vi leverer bedre produkter, at vi er blitt en

Detaljkjedene er den største salgskanalen vår, men vi vil absolutt ikke miste den andre kanalen

ODM-produsent (Original Designed Manufacturer), sier Andersson til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på CES i Las Vegas. Her er selskapet til stede med sin største utstilling noen sinne. Salgssjef Andersson sier dette skyldes selskapets stadige vekst.

– I Europa vokste vi med 25 prosent og i USA med 30 prosent i fjor, sier Andersson.

 

Dempet design

– Dere har tonet ned designet på produktene deres?

– Vi følger og leder trendene, og designet er ikke like skrikende som for tre-fire år siden. Et eksempel er Hesh 2.0, som kommer i butikkene i mai til 600 kroner. Dette er et helt egenutviklet produkt som vi har store forventninger til, midt i tyngdepunktet vårt som er produkter for mellom 300 og 800 kroner, sier Andersson.

Som fagbladet Elektronikkbransjen tidligere har skrevet beveger Skullcandy seg oppover i prissegmentene, med for eksempel hodetelefonene The Mix Master til 2.600 kroner.

 

Beats har vist veien

– Vi ser tydelig at snittprisene i markedet øker, og vi selger stadig dyrere produkter. Beats er markedsleder i USA. De har vist veien for markedet, og vi takker dem for det, sier Andersson.

I mai-juni kommer Skullcandy med ny emballasje på produktene sine.

– Vi tar kjede for kjede slik at det ikke henger ulike esker ute i butikkene. På den ene siden ser man logoen vår, på den andre siden produktet. Dette er viktig for oss, siden vi både selger i elektronikk- og livsstilbutikker. Detaljkjedene er den største salgskanalen vår, men vi vil absolutt ikke miste den andre kanalen siden denne hjelper oss å bygge opp merket. Vi har fortsatt en egen linje som vi kaller dB Collection, som ikke selges i detaljhandelen, sier Andersson.

Til toppen