SKULLCANDY OPP I PRIS OG KVALITET

– Fra å lage fargeglade hodetelefoner har Skullcandy rendyrket designet samtidig som de har tatt et langt steg når det gjelder å bedre kvaliteten.

Det sier Lucas Seglert, produktansvarlig og innkjøper i Tura Scandinavia AB, når vi møter ham på CES i Las Vegas. Han har ansvaret for blant annet Skullcandy, Golla, Plantronics og Hama, samt originalt mobilutstyr og antenner.

– Her på CES viser Skullcandy de en rekke nye produkter, og prisene deres har de senere par år blitt stadig høyere. Hvorfor?

– Skullcandy dreier seg fra å være drevet av image til å fokusere mer på selve produktene. Tanken er å høyne kvalitetsstempelet, og det er derfor naturlig at prisnivået stiger. De rendyrker designet samtidig som de nå er mer engasjert i selve produksjonen, sier Seglert til fagbladet Elektronikkbransjen.

Skullcandy beveger seg også litt bort fra ørene, og lanserer to Ipod-høyttalere. Disse ble også vist på CES i 2010, og de kommer i butikkene etter sommeren.

– Dette er to riktig fine produkter. Et annet produkt vi venter stor interesse rundt, er Mixmaster Mikes DJ-hodetelefoner. Han er kjent fra Beastie Boys og har designet en hodetelefon som absolutt er i toppsjiktet. Den kommer med tre kabler; for DJ, Iphone og en ren hodetelefonkabel. Prisen er 2.500 kroner, sier Seglert.

Ny emballasje

På nivået under denne kommer hodetelefonen Aviator, til 1.500 kroner.

– Designet er tatt fra flyindustrien, utførelsen er av beste kvalitet og den kommer med mikrofon for Iphone, sier Seglert.

Skullcandy har også tatt i bruk en ny emballasje. Seglert sier at dette er gjort for å skille Skullcandy fra dem som ønsker å kopiere merket.

– De går bort fra plastpakkingen som mange allerede har kopiert. For eksempel økte salget av Titan-modellene med over 40 prosent med de nye eskene, sier Seglert.

– Hva betyr Skullcandy for Tura?

–Vi har noen referansemerker som forhandlerne ikke kan klare seg uten. Skullcandy er et av disse, de åpner dører for oss og vi er stolte av å distribuere et så hett vare merke. De andre er Koss, som er dominerende innen hodetelefoner, og selvsagt Sandisk som står for en stor del av totalomsetningen vår. Et fjerde merke er Golla, som har styrket seg kraftig de senere fire-fem årene. Fra å ha vært et lite designselskap med fargeglade om blomsterrike vesker er de i dag er ledende innen sitt segment, sier Seglert.

Han forteller at Golla, når de oppnår en viss markedsandel i et land, kaller seg et premium brand. Dette er de i følge Seglert i over hundre land verden over.

Norge et Gollaland

– Vi distribuerer Golla i hele Norden, også i hjemmemarkedet deres Finland. Vi står vi i en særstilling for Golla, og i 2010 solgte vi over 400.000 vesker fra dem. Konseptet fungerer med andre ord virkelig bra her. Vi begynte så smått med mobilvesker og har siden utvidet sortimentet. Storselgere i Norge er foto- og datavesker. Det siste halvannet året har Norge også blitt et godt Gollaland, sier Seglert.

– Hva skiller Golla fra konkurrentene?

– Først og fremst at Golla er et mote- og designselskap. Mange konkurrenter er rene produksjonsselskap, mens Golla først og fremst fokuserer på design. At det skulle bli nettopp vesker de designer var nesten en tilfeldighet, da de falt inn på dette for ti års tid siden– siden de opprinnelig designet stoler. Golla er har stålkontroll når det gjelder hvilke farger og trender som kommer. Nettopp derfor slipper de også en ny kolleksjon hvert år, sier Seglert.

Ved hovedkontoret i Helsinki i Finland har Golla ti designere som utvikler produktene.

– Hva vil du si om kvaliteten på produktene?

– Dette er også noe om setter Golla i særstilling. Produktene er ikke akkurat billige, de ligger fra medium til øvre sjikt kvalitetsmessig. De første årene mente mange det var vanskelig å selge en dataveske til 700-800 kroner, dette er ingen diskusjon lenger, sier Seglert.

Powered by Labrador CMS