Europeiske marketingsjef Michael Zoeller demonstrerer sammen med Miss IFA Samsungs treningsapplikasjon. Foto: IFA

SMART ER KONGEN

– Smart-TV tar over 3D-markedet og vår markedsandel er større enn de tre neste til sammen. Hver annen 3DTV som selges i Europa er fra Samsung.

Det sier Samsungs europeiske marketingsjef, Michael Zoeller, under IFAs pressemøte i Dubrovnik.

– Smart is the king, sier han kjekt og viser til at alle produkter blir smarte; mobiltelefoner, nettbrett, TVer, videoopptakere, konsoller, kamera, kjøleskap og luftkjølere.

Hvis man er logget inn på en Samsung-konto kan man dele innhold fra hele verden

– Nå kommer smart interaksjon med stemme- og bevegelseskontroll og ansiktsgjenkjenning. Våre nye TVer har innebygd kamera og mikrofon, ved å bevege håndflata foran TVen kan man velge ulike applikasjoner. Knytter man neven velges det ønskede menypunktet. Man kan søke på nettet ved å snakke til TV eller fjernkontroll, eventuelt en håndholdt enhet med Samsungs applikasjon, sier Zoeller.

All Share i skyen

Ved hjelp av Miss IFA demonstrerer han mulighetene fra scenen, også Samsungs nye treningsapplikasjon. Denne virker også sammen med en trådløst tilkoplet badevekt.

–I 2011 lanserte vi All Share, som gjør det mulig å dele innhold mellom enheter i det samme nettverket. I 2012 utvider dette til å gjelde nettskyen, der vi gir 5 GB gratis lagringsplass. Hvis man er logget inn på en Samsung-konto kan man dele innhold fra hele verden. Forskjellen fra andre aktører i bransjen er at vi gjør dette så åpent som mulig, slik at man kan bruke enheter fra andre produsenter, sier Zoeller.

For å demonstrere All Share og Skype ringer han opp en kollega ved Samsung-kontoret i London, som filmer Skype-bildet på sin skjerm og synkroniserer opptaket med TVen på scenen i Dubrovnik. Når han gjør dette, velger Zoeller å bruke knappene på fjernkontrollen og ikke bevegelseskontrollen av smart-TVen.

Til toppen