SMART I VEGAS

Alle viste nettbrett, 3D-toget ruller videre og OLED lot vente på seg. Det viktigste stikkordet for CES-messen ble likevel smart-TV.

Consumer Electronic Show (CES) er verdens største elektronikkmesse, med over 2.500 utstillere og rundt 120.000 besøkende fra 140 land. Messen gikk av stabelen i Las Vegas fra 6. til 9. januar, og bekreftet igjen at den i høyeste grad er relevant for det norske markedet. Det er nemlig blitt slik at mange av de viktige lanseringene skjer på CES.

Årets messe ble et slags mellomår, når man ser på hva de store aktørene hadde å vise. Med fjorårets ståhei rundt 3DTV i minne, tok det liksom aldri helt av i messehallene i år. Til tross for at TV-produsentene var samstemte i sitt smart-kor, og at rundt 80 leverandører viste hver sin Ipad-killer.

Dette er for så vidt to sider av samme sak. Ved hjelp av en applikasjon (en liten spesialisert programvare) kan du nemlig kople nettbrettet ditt til smart-TVen. Dermed har vi ett av tre stikkord for smart-TV på plass: tilkopling. De to andre er innhold og brukervennlighet. TVer med mulighet til å vise innhold fra internett, hjemmenettverket eller eksterne enheterer ikke nytt. Vi har ingen målinger som viser hvor stor vekt forbrukerne har lagt på disse funksjonene når de har kjøpt seg TV, men det er grunn til å tro at smart-TV-delen kommer til å spille større rolle når kundene skal begynne å velge mellom 2011-modellene.

DLNA står sentralt

De nye smart-TVene tilbyr i langt større grad interaksjonen vi kjenner fra datamaskinen. Til nå har stort sett hver produsent tilbudt sin proprietære nettportal med forhåndsbestemt innhold. Nå kommer åpne nettlesere, og store aktører som Google og Microsoft vil også på banen. Sony er partner for Google-TV, mens Windows Embedded, som enkelt fortalt er underholdnings- og multimediedelen av Windows 7, foreløpig ikke er å se hos noen av de norske TV-leverandørene. LG, Panasonic, Samsung og Sony har sine egne smart-TV-løsninger.

Når det gjelder tilkopling står hjemmenettverket og DLNA sentralt. Produsentene vil naturlig nok optimalisere kommunikasjonen med sine egne smarttelefoner, datamaskiner og lagringsenheter, men det er sympatisk for forbrukeren at enhetene via DLNA snakker sammen uavhengig at hvilket merke som står på dem. For eksempel vil Samsung tilby applikasjoner for alle Android-enheter og Apples I-dingser, som dermed kan erstatte den medfølgende fjernkontrollen. Samsung tilbyr også en mer avansert fjernkontroll som ekstrautstyr, med samme form som deres smarttelefon. Førstemann som kommer på arbeid med fjernkontrollen i lomma i stedet for smarttelefonen bes kontakte vår redaksjon.

Folk som nettopp har kjøpt seg ny TV trenger ikke fortvile; mye av smart-TV-funksjonaliteten er å finne i BD-spillere og hjemmekinoanlegg, eller i små dedikerte smart-TV-bokser som selges som ekstrautstyr.

OLED i 2012

I kjøpssituasjonen får man med smart-TV enda et parameter å ta hensyn til. Ikke minst på innholdssiden, der man for eksempel kan velge om man vil ha klikkevideo (video on demand) fra Viasat eller Canal Digital.

Også når det gjelder de mange nettbrettene som ble vist på CES, er Google og Microsoft på hugget med sine operativsystem, henholdsvis Android og Windows Mobile 7. Det er tydelig at mange gjør sine hoser grønne for å få sin bit av Ipad-kaka Apple har servert. Variantene er mange, og vi så enheter med skjermstørrelser fra fire til 15 tommer. De minste grenser mot mobiltelefoner og små multimediaspillere, de største mot tavle-PCen vi kjenner fra før.

Det er forbausende å se hvor raskt 3D er blitt en etablert teknologi på en messe som CES, men det tredimensjonale puslespillet er ikke lagt. Mest oppsiktsvekkende er det at LG nå sier de satser på passive og polariserte briller, mens gjennomgangstonen har vært at det er de aktive brillene som gjelder – inntil brilleløs 3D kommer på markedet. De brilleløse 3DTVene som ble vist på CES viste at dette alternativet ligger et stykke frem i tid.

Som på IFA 2010 var LG de eneste som viste OLED. I Las Vegas fikk vi se de samme skjermene som i Berlin i september, men både LG og Samsung skal være i gang med å bygge OLED-fabrikker. LG går så langt som å si at de i mai 2012 vil ha sin første 42-tommer i butikkene til overkommelig pris.

Ansvarlig redaktør

Fagbladet Elektronikkbransjen

Powered by Labrador CMS