Sonys nordiske markedssjef, Jonathan White, viser fram selskapets nye toppmodell W9500. Foto: Marte Ottemo
Sonys nordiske markedssjef, Jonathan White, viser fram selskapets nye toppmodell W9500. Foto: Marte Ottemo

SONY MOT STRØMMEN

Mens resten av de store elektronikkselskapene viste fram buede TV-er, fokuserer Sony utelukkende på flate Ultra HD-TVer, og innhold til disse.

Sony avhold sin pressekonferanse på CES på sin egen stand, og brukte 24 projektorer som strømmer hvert sitt 4K-bilde, sydd sammen i en gigantisk sirkel, til å få fram budskapet til de oppmøtte journalistene.

Sony-sjef Kazuo Harai, startet pressekonferansen med å fokusere på innholdssiden.

Netflix er stolte av å kunne strømme serier som House of Cards, som er filmet i 4K, redigert i 4K, og vil være en av de første store TV-seriene i 4K

– Vi vet alle sammen at innhold er kongen, og Sony har jobbet hardt med å få 4K-innhold ut til folket. I fjor lanserte vi vår 4K nedlastingstjeneste for film (kun i USA, red.anm), og nå samarbeider vi med både YouTube og Netflix, sier han.

 

Drahjelp av Netflix

Med på pressekonferansen var nemlig også Netflix-sjefen Reed Hastings, som avslørte at absolutt alt Netflix-originalt innhold de skal produsere i fremtiden, skal produseres i 4K.

– Netflix er stolte av å kunne strømme serier som House of Cards, som er filmet i 4K, redigert i 4K, og vil være en av de første store TV-seriene i 4K, sa Hastings.

Ett stort spørsmål som har hengt over 4K-satsningen til alle som ønsker å strømme innholdet, har vært hvor høy båndbredde sluttbrukeren må ha.

Sjef for Sonys TV-satsning, Mike Fasulo, forteller at selskapet har laget en ny dekoder spesifikt for 4K-innhold i 60P, og slike bokser skal være nøkkelen for å få ned båndbreddekravet.

– Vi har jobbet med det, og genistreken i dette er Sony-dekoderen. Den kan gi deg fantastisk 4K med en nettlinje på bare 15 Mbit/s også over WiFi, sa Netflix-sjefen.

Et av salgsargumentene Fasulo trekker fram, er at VM i fotball i år blir filmet i 4K.

– Sony er den første og eneste produsenten som leverer 4K ende-til-ende, fra kamera til servere, innhold og TV-er, sier han.

Om du likevel synes det er lite 4K-innhold, inviterer Sony deg til å lage ditt eget. I fjor kom selskapet med sitt første 4K videokamera til konsumenten, AX100. Men det var både dyrt og stort, så i år har selskapet pakket 4K videoopptak i en kropp ikke større enn et vanlig hjemmekamera.

– Forrige års videokamera hadde ikke en pris som gjorde det attraktivt for alle kommende filmskapere. Det har vi endret med vår nye modell, som gir deg 4K for 2K, spøker Fasulo, og henspiller på prisen, som vil ligge rundt 2000 dollar. Her hjemme er prisen anslått til 19.000 kroner.

AX100E er75 prosent mindre og 66 prosent lettere enn forgjengeren med en vekt på 800 gram, og er det første 4K Handycam som er utstyrt med en bakbelyst 1.0-type Exmor R CMOS-sensor.

 

Kileformede TV-er

Og for å se 4K-innholdet, presenterte Sony syv Ultra HD-TVer, fordelt på tre serier. I tillegg kommer seks serier med totalt 14 modeller i Full HD.

Toppmodellen X95 kommer i 85 tommer, X9 i størrelsene 55, 65 og 79 tommer, mens X85 kommer49, 55 og 65 tommer. Alle disse er Ultra HD-TVer. 900-serien er oppgradert med full støtte for HDMI 2.0 og 4K signaler med opptil 60 fps bildefrekvens. Den nye serien har fått noe Sony litt kryptisk kaller «Xtended Dynamic Range» som i praksis betyr forbedret kontrast, lysstyrke og svartnivå samt større fargerom.

Vi fikk rundtur på Sonys stand av selskapets nordiske markedssjef, Jonathan White, for å se nærmere på de nye produktene.

– Aller først kan vi se på denne modellen, X900. Den likner på fjorårets modell, men vi har gjort noen endringer. Høyttalerelementene bruker blant annet magnetisk væske, og vi har både diskant, mellomtone og basselement innebygd. I tillegg har vi fått satt inn en subwoofer i basen av TV-en, og kraftigere elementer. Resultatet er blant annet et lavere tyngdepunkt, så den står mer stabilt på kortere ben, og en langt bedre lydkvalitet enn tidligere, sier White til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Særegen design

Sonys fokus på lyd gjør at TV-ene deres skiller seg ut fra konkurrentene designmessig. Her er ikke noen bøyde skjermer, og den nye 900-serien har også fått en designendring i 2014.

I stedet for å gjøre skjermene tynnere har Sony gitt skjermene en kileform, der nedre del er tykkere enn den slanke toppen. Formen har også praktiske fordeler ved at den gir bedre plass til høyttalerne, og et lavere tyngdepunkt som igjen gjør at sokkelen ikke behøver være like kraftig. Alle seriene vil være tilgjengelig vår/sommer 2014.

Toppserien X9500 bruker ekte LED-baklys med tusenvis av lysdioder bak skjermen, noe som sikrer et langt høyere reelt kontrastforhold. X-Tended Dynamic Range Pro gjør at LED-lysene i panelet kan dimmes lokalt, og resultatet er en økning i kontrast, samt hvitere hvitt og dypere sortnivåer enn tidligere.

– Som du ser gir denne teknologien langt større dynamisk spenn på lysstyrke, og denne teknologien kommer i en vanlig og en pro-variant. På X9500 ser dere pro-versjonen, mens den vanlige varianten har omtrent samme teknologi, den eneste forskjellen er at det uten pro benyttes kantbelysning, sier White.

 X95 har heller ikke de sidemonterte høyttalerne, siden Sony forventer at kundegruppen til en slik TV har skikkelig lydanlegg fra før.

Serien har også en rekke av Sonys teknologier for bildeforbedring, deriblant Triluminos. Dette innebærer at man får et bredere fargerom enn tidligere, og dermed mer levende farger på skjermen.

 

Sosial TV-titting

Sony har også videreutviklet fjorårets smartere fjernkontroll, med en berøringsflate midt på og innebygget sensor som merker hvordan du beveger kontrollen.

– Dette gjør det enkelt og raskt å bla seg gjennom kanaler, og fjernkontrollen har også NFC-teknologi som gjør at du kan speile skjermbildet fra telefonen din rett til TV-en bare ved å legge den inntil fjernkontrollen, om du har en mobil med støtte teknologien, sier markedssjefen.

Fjernkontrollen er også utstyrt med knappen «Social View».

– Dette er ny funksjon fra Sony, som tar sikte på å gjøre TV-opplevelsen mer sosial og tilkoblet. Vi har stor tro på dette, kanskje særlig under sportssendinger. Noe av dette er en videreutvikling av teknologi vi har hatt tidligere, men nå kan du både ha Skype med bilde i bildet, støyreduksjon på taleoverføringen, og følge med på hva som skjer med relevante hashtagger for det du ser på Twitter. Både W8 og W9-modellene fra Sony vil få støtte for Social View, sier White.

Også markedssjefen understreker viktigheten av å ha innhold i 4K.

– Vi jobber tett sammen med Netflix for å få 4K-video ut i verden. De skal jo strømme andre sesong i sin House of Cards-serie i 4K, så vi har bygd inn støtte for HEVC-kodeken Netflix benytter seg av i alle de nye TV-modellene våre. I tillegg jobber vi med Google for å få Youtube-videoer i 4K rett på TV-ene, og derfor har vi også støtte for deres åpne VP9-kodek. I USA har vi jo hatt vår 4K nedlastingstjeneste for film, men på grunn av lisensavtaler og rettighetsproblematikk vet jeg ikke om eller når vi vil se en slik tjeneste i Norden, sier White.

 

Kompakt mobil og armbånd

Sony lettet også litt på sløret rundt sin mobilsatsning, men sparer antakeligvis de største nyhetene til MWC-messen som går av stabelen i Barcelona i februar. Men én ny modell, og en sniktitt på Sonys inntog i fitness-bånd-verdenen var det plass til.

Nye Xperia Z1 Compact er en mindre versjon av Z1, og er både like støv- og vanntett og har det samme 20,7 megapikslers kameraet som storebror.

– Vi ser at mange ønsker seg en telefon i litt mindre størrelse enn smarttelefonene som finnes på markedet i dag, men som er like kraftig i bruk. Så langt har Apple nesten vært alene i forhold til ytelse og størrelse i denne klassen, men med Z1 Compact trenger du ikke å fire på kravene selv om du vil ha en mindre mobil, sier Rikard Skogberg, produktmarkedssjef i Sony Norden.

Z1 Compact har en skjerm på 4,3 tommer og en oppløsning på 1280 x 768 piksler. Og selv om modellen er kompakt, har den et 2300 mAh-batteri med det Sony selv hevder er kategoriens beste batteritid.

– Batteriet er noe mindre enn i Z1, men fordi skjermen er mindre blir det faktiske strømforbruker faktisk enda lavere, sier Skogberg.

For å få flere til å ta steget over fra, kanskje spesielt, konkurrenten Apple til Z1 Compact, har Sony utviklet appen Xperia Transfer Mobile. Uten bruk av PC overføres alle kontakter, bilder, bokmerker, apper, meldinger og mye mer. Prisen kommer til å ligge rundt 4.300 kroner her på berget, og Z1 Compact kommer i sort, hvitt, gulgrønt og rosa.

Sony viste også frem et nytt «på kroppen»-tilbehør. Armbåndet SmartBand, med sensoren Core, er en aktivitetslogger som følger med på hva du driver med i løpet av dagen. Det litt spesielle med Sonys løsning er at det ikke bare er for treningsentusiasten.

– Vi ville lage noe som logger hele livet ditt. Vi måler hvor mange skritt du går, hvordan du sover og alle de andre funksjonene vi kjenner fra andres løsninger. Men vi tar det ett skritt videre. Vi måler også hvor mye du hører på musikk, vi bruker GPS-en til å bestemme hvor lenge du kjører bil, når du tar bilder kan du trykke på en knapp på armbåndet, og bildet festes til tidslinjen din som et merke, sier Skogberg.

Han viser fram hvordan dataene blir presentert i appen Lifelog, og brukergrensesnittet fremstår som rent og intuitivt.

Selve sensoren kan plukkes ut av armbåndet og brukes til andre ting, som for eksempel en stegsensor. Det er tydelig at Sony her også frir til tredjepartsprodusenter, og vi regner med å se armbåndene i mange ulike design. Ryktene sier armbåndet kommer i salg i mars, men vi regner med å få vite mer om satsningen under MWC i februar.

 

Kamera for selfies og mer action

Sony lanserte også det knøttlille kompakte systemkameraet a5000, som kun veier 290 gram. Det har en APS-C bildebrikke på 20,1 megapiksler, og bruker Sonys E-fatning, det samme som kameraene i selskapets NEX-familie.

Å ta portretter på egenhånd skal også være lett med kameraets 180 grader tilt-bare skjerm, så nå kan man ta bra «selfies». Det er også en praktisk kontrollspake på kamerahuset slik at du kan justere den optiske zoomen med fingertuppene.

Innebygget Wi-Fi gjør det mulig å koble deg til en hvilken som helst NFC-kompatible Androide smarttelefon eller nettbrett, og Smart Remote Control lar deg vise bilder og fjernstyre utløseren. a5000 vil koste 4.200 kroner i kit med 16-50mm objektiv.

Sony kom også med en ny versjon av sitt actionkamera, AS100V. Det lille videokameraet veier under 100 gram, og har blant annet en forbedret bildestabilisering. Action Cam kan også ta opp høykvalitets video i høye hastigheter som 120 eller 240 fps med lyd. Etterpå kan du spille av opptaket i normal hastighet for en «slow-mo»-visning. Kameraet har et oppgradert Zeiss Tessar 170-graders vidvinkel objektiv, en 18.9 megapiksel Exmor R CMOS-sensor og den nye BIONZ X-bildeprosessoren.

 Action Cam kan nå også ta opptak i Full HD, med høy bit-rate-opptak i opptil 50 Mbps ved hjelp av det nye XAVC S-videoformatet, og for første kan du styre opptil fem Action Cam AS100V-enheter med Live-View-fjernkontrollen, RM-LVR1iv.

– Vi har en rekke ulike festeanordninger til videokameraet, og særlig populært har selen til bruk på hund vært. Jeg har sett ganske mange timer film av hunder som sniffer etter bakken, tatt av entusiastiske Sony-medarbeidere, sier White.

Action Cam kommer i tre ulike kit, og koster fra 3.100 til 3.400 kroner.

Høyoppløst også på lyd

 

Høyoppløst lyd

Det er ikke bare TV-ene som er høyoppløste, Sony satser også hardt på bedre lydkvalitet i høyttaleranleggene sine. De lanserer tre alt-i-ett Blu-ray-hjemmekinoanlegg og et trådløst høyttaleranlegg på årets messe.

 – Å konvertere live musikk eller annen analog lyd til digitale formater som CD og MP3 resulterer ofte i at mye av den originale lyden går tapt. Høyoppløst lydteknologi bevarer langt fler av detaljene under konverteringen fra analog til digital lyd slik at man får en mer autentisk, emosjonell musikalsk opplevelse, sier White.

SRS-X9 er et trådløst 2.1-kanals høyttaleranlegg, med en bi-amped subwoofer og to passive radiatorer. Ikke mindre en syv enheter inkluderer topp- og frontmontert Super Tweeters diskanthøyttalere. De drives av en åtte kanals S-Master HX Audio forsterker med totalt 154 RMS.

Sonys Digital Sound Enhancement Engine (DSEE HX)I foredler og gjenoppretter lydsignalet, og gjenskaper det høyfrekvente og harmoniske som vanligvis går tapt i tungt komprimerte MP3-og AAC-filer.

Innebygget Wi-Fi lar deg strømme høyoppløst lyd fra PC-en eller hjemmenettverket. Hvis du har en NFC-aktivert mobil eller nettbrett, kobler du deg opp mot SRS-X9 med én enkel berøring.

N9200W, N7200W og NF7220 er Sonys nye BluRay hjemmekinoanlegg. De to førstnevnte har multikanals 5.1 surroundlyd, og DSP-teknologi gir liv til stemmer, instrumenter og effekter. Alle enhetene kommer i salg i april/mai her til lands.

Til toppen