Pressemelding fra Sony Mobile 2. september 2015:

• Xperia Z5-serien er utrustet med verdens beste kamera blant ledende smarttelefoner (2).

•Nytt oppdatert designspråk, med den samme unike vanntettheten (3).

• Xperia Z5 Compact har, tross det kompakte formatet, samme kompromissløse ytelse som Xperia Z5.

• Xperia Z5 Premium flytter grensene for mobil underholdning med verdens første 4K UHD-skjerm i en smarttelefon.

• Xperia Z5-serien er utrustet med en helt ny 23 megapikselsensor som fokuserer på 0,03 sekunder (4), som er raskere enn noen annen smarttelefon (5).

• Integrert fingeravtrykksleser for rask og smidig opplåsing.

– Xperia Z5, Xperia Z5 Compact og Xperia Z5 Premium er de nyeste tilskuddene til vår anerkjente Z-serie. Modellene har den samme høye ytelsen, men kommer i tre forskjellige størrelser. Felles for de tre modellene er at de har verdens raskeste autofokus i en smarttelefon. Vi er dessuten først i verden med 4K-skjerm i en smarttelefon med Xperia Z5 Premium, sier Rikard Skogberg, nordisk PR- og produktsjef for Sony Mobile.

Neste generasjons kamera – raskere, bedre og skarpere

Xperia Z5-serien er utstyrt med et helt nytt kamera. Teknologien er hentet fra Sonys profesjonelle α-systemkameraer. For å skape så detaljerte og skarpe bilder som mulig kommer det med en stor 1/2,3-tommer Exmor RS-sensor, som har en oppløsning på hele 23 megapiksler og en maksimal blenderåpning på 2.0.

Kameraet finner fokus på kun 0,03 sekunder, og har dermed verdens raskeste autofokus i en smarttelefon. Til sammenligning tar det omtrent 0,1-0,4 sekunder å blunke, så nå kan du enkelt fange selv de mest fartsfylte øyeblikkene i livet.

Med 5x zoom kombinert med den høyoppløste sensoren og telefonens vanntette design, er kameraet perfekt tilpasset alle typer fotomuligheter. Den store sensoren bidrar også til at bildene får klarere farger og mindre støy selv i mørke settinger, som for eksempel solnedgang eller stjernehimmel.

Vi lever et stadig mer aktivt liv, og derfor kommer Xperia Z5-serien med store forbedringer. Blant annet har den nye serien SteadyShotTM med Intelligent Active Mode for å redusere kamerarystelser. Dermed får du et mykt og jevnt resultat selv når du for eksempel står på skateboard og filmer. Kamerateknologien er også videreutviklet for å prestere enda bedre i situasjoner med dårlig lysforhold.

Svensk design i forskjellige størrelser for økt valgfrihet

Xperia Z5 og Xperia Z5 Compact sitt design er oppgradert fra de foregående modellene, og er utviklet i Sonys designstudioer i Sverige og Japan. Telefonene er produsert med premiummateriale og kommer med en matt finish, frostet glass på baksiden og med inngravert Xperia-logo på siden. De nye funksjonsoppdateringene inkluderer en lukkefri USB-kontakt som gjør det raskt og enkelt å lade, samt fingeravtrykksleser på siden. Denne gjør telefonen personlig, og du kan enkelt beskytte og låse opp telefonen gjennom et enkelt tastetrykk. Fingeravtrykksleseren støtter også FIDO-standard for autentisering på nettjenester og apper.

Xperia Z5 kommer i fargene hvit, grafittsort, gull og grønn, og har en lekker ramme i aluminium rundt skjermen på 5,2 tommer. Xperia Z5 Compact passer for de som vil ha en mindre smarttelefon uten å inngå kompromisser. Xperia Z5 Compact har samme ytelse som Xperia Z5, men kommer med en skjerm på 4,6 tommer. Xperia Z5 Compact kommer i de nye fargene gul og korall, samt i hvit og grafittsvart.

Kraftfull ytelse som møter alle krav

Xperia Z5-serien tar video, bilder og spill til neste nivå med Qualcomms® Snapdragon 810-prosessor med 8 kjerne og 64 bits. Bufring er historie med den nye Xperia Z5-serien, for telefonene leverer den hastigheten du trenger enten du multitasker over Wi-Fi eller 4G. Hele Z5-serien har 32 GB internminne som enkelt kan økes med et microSD-kort på opptil 200 GB.

Akkurat som forgjengerne er Xperia Z5-serien spekket med fantastiske batterier som holder i opptil to dager (6). Med nyheten Qualcomm® Quick Charge™ 2.0 kan du dessuten lade batteriet til fem og en halv timers bruk på bare ti minutter.

Xperia Z5 Premium – første smarttelefon med 4K-oppløsning

Xperia Z5 Premium er verdens første smarttelefon med 4K-skjerm. Telefonen har en IPS-skjerm på 5,5 tommer med Sonys TRILUMINOS™-teknologi som bidrar til en detaljrik og naturlig fargegjengivelse, og en oppløsning som er fire ganger høyere enn Full HD.

Xperia Z5 Premium skalerer automatisk alt innhold opp til 4K, så uansett om du ser på Netflix, YouTube eller feriebilder forbedrer denne skaleringen kvaliteten på det du ser på, slik at du får en optimal opplevelse. Med det nye kameraet kan du spille inn video i 4K, samt lagre bilder på åtte megapiksler direkte fra filmen.

Xperia Z5 Premium er laget for å levere kompromissløs ytelse i absolutt toppklasse. Til tross for at den nye telefonen har en stor og høyoppløst skjerm klarer den opptil to dager uten å lade, takket være batteriet på 3 430 mAh.

I tillegg til den enestående skjermen har Xperia Z5 Premium et unikt visuelt uttrykk. Designet er det samme som de øvrige mobilene i Z5-serien, men i stedet for matt finish er den blank og kommer i fargene svart, gull og krom.

Lanseringstilbud

Xperia Z3 Compact ble raskt en av de mest populære Sony-mobilene i Norden. Dette feirer Sony med lanseringstilbud. Dersom du kjøper Xperia Z5 Compact hos utvalgte forhandlere frem til 4. oktober får du Sony-headset MDR-10RC med på kjøpet, til en verdi av cirka 999 NOK.

Sony øker pulsen med SmartBand 2

SmartBand 2 er andregenerasjons SmartBand og er utrustet med en avansert pulsmåler som hjelper deg å holde oversikt. Det oppgraderte aktivitetsarmbåndet måler puls, hjertefrekvensvariabilitet (HRV) og bevegelser, og all informasjonen samles enkelt i appen Lifelog. Dette gir deg innsikt i din egen velvære og fysisk aktivitet, samt søvn og stressnivåer. SmartBand 2 er tilgjengelig i Norge fra september med anbefalt utsalgspris på 1 199 NOK.

SmartBand 2 er den perfekte forlengelse av din Xperia-telefon. Gjennom diskret vibrering og lysdioder sørger SmartBand 2 for at du aldri går glipp av en telefonsamtale, melding eller e-post igjen. Batteriet holder i opptil to dager, og i STAMINA-mode (med avskrudd pulsmåler) holder batteriet i opptil fem dager. Akkurat som forgjengeren er den laget i slitesterk silikon og er vanntett (IP68). Nytt for denne modellen er at armbåndet nå fungerer med enheter som kjører iOS 8.2, samt Android-enheter som kjører 4.4 eller nyere.

#Activewithsony

Den nye Xperia Z5-serien er det seneste tilskuddet i Sony Mobiles fokus på en aktiv livsstil. Med vann- og støvtettheten (IP65/68) trenger du ikke bekymre deg for regn mens du er ute og løper eller for å ha med telefonen på en svett treningsøkt. Dersom du i tillegg regner med den lange batteritiden og de smarte tilbehørene som SmartBand 2, SmartWatch 3 og forskjellige Bluetooth-headset, har du den perfekte treningspartneren på løpebanen, sykkelrunden eller på treningsstudioet.

Xperia Z5-serien i Norge

• Xperia Z5 Compact lanseres i september med anbefalt cirkapris på 5 690 NOK.

• Xperia Z5 lanseres i oktober med anbefalt cirkapris på 6 990 NOK.

• Xperia Z5 Premium lanseres i november med anbefalt cirkapris på 7 990 NOK.

Tilbehør

Sony lanserer også mesteparten av tilbehøret til Xperia Z5-serien i matchende design og farger. De beskyttende flipcoverene har et smart vindu som gjør at du enkelt har tilgang til favorittappene dine.

MDR-NC750

Sony lanserer et nytt støyreduserende headset i mindre og nettere format, som også har støtte for Hi-Res Audio. Dermed kan du høre på musikk i høyere lydoppløsning enn CD-kvalitet. Med innebygget støyredusering fjerner headsettet opptil 98 prosent av bakgrunnsstøyen, noe som gjør det perfekt for tog og fly. MDR-NC750 er kompatibelt med smarttelefoner i Xperia Z-serien fra Xperia Z2 og nyere. Det nye headsettet er tilgjengelig i Norge i oktober, og anbefalt cirkapris er 999 NOK.

SBH54

I tillegg lanserer Sony SBHY54, et allsidig Bluetooth-headset som både fungerer som minitelefon eller sammen med medfølgende eller valgfritt headset. Det er perfekt å ringe med eller svare på samtaler, sjekke meldinger, spille musikk og høre på radio. SBH54 er tilgjengelig i Norge i november og koster 999 NOK.

1 Sony Xperia™ Z5 Premium har en 5,5” 4K UHD-skjerm (3840x2160), 806 ppi.

Spesifikasjoner er verifiserte av Strategy Analytics SpecTRAX per 3. juli 2015. For mer informasjon, besøk www.sonymobile.com/testresults/

2 Testet mot ledende smarttelefoner 2015. Basert på resultater fra spesifikasjonstester fra de mest solgte smarttelefonene i 2015, og fra forbrukertester av ledende smarttelefoner. Undersøkelser og tester er utført av Strategy Analytics. For mer informasjon, besøk www.sonymobile.com/testresults/

3 Xperia™ Z5 er vanntett og støvsikker, så det er ikke noe å frykte dersom du blir overrasket av regn eller trenger å skylle mobilen. Men husk at alle porter og beskyttelser må være helt stengt. Du bør ikke: la enheten falle helt under vann eller utsette den for sjøvann, saltvann, klorvann eller væsker som for eksempel drikker. Garantien opphevges ved misbruk eller feilaktig bruk av enheten. Enheten har beskyttelsesklassifisering IP65/68. Mer informasjon finnes på www.sonymobile.com/waterproof Legg merke til at Xperia har en USB-port uten lokk for lading og oppkobling. USB-porten må være helt tørr før du lader enheten.

4 Ifølge CIPAs retningslinjer (http://www.cipa.jp/index_e.html).

5 Basert på teknisk testing av autofokushastighet hos Sonys Xperia Z5-serie mot Apple Iphone 6, Apple iPhone 6 Plus, HTC One M9, LG G4, Samsung Galaxy Note 4 og Samsung Galaxy S6 (som defineres som «ledende smarttelefoner» av Strategy Analytics). Studien ble utført av Strategy Analytics mellom 5. og 6. august 2015. For mer informasjon, besøk www.sonymobile.com/testresults/

6 Batteritiden er målt med hjelp fra Sony Mobile Communications Abs bruksprofil for smarttelefon, definert i september 2014 for å representere en normal smarttelefon-bruker, inklusiv, men ikke begrenset til forskjellige bruksscenarier (samtaler, SMS, websurfing, sosiale medier, spill, musikk, fotografering, se på bilder, videoavspilling online, videoinnspilling og -avspilling).