SPILL HØYT MED MARSHALL!

– Våre Marshall-høyttalere skal levere den beste - og høyeste - lyden på markedet, sier Jens Henriksen i svenske Zound Industries.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet er på IFA med fire varemerker: Urban Ears, Marshall, Molami og Coloud. Selskapet har vært på markedet i fire år, og den globale salgsdirektøren sier de nå vil arbeide tettere mot de norske kanalene.

– Vi har vokst utrolig raskt, og har hatt en god distribusjon i Norden. Nå vil vi bedre det direkte samarbeidet med Elkjøp, Lefdal og Expert, sier Jens Henriksen til fagbladet Elektronikkbransjen.

På IFA har selskapet brukt omtrent like stor plass på de fire varemerkene, men flest nyheter finner man i Marshall-hjørnet.

Kjernevirksomheten vår er hodetelefoner, men nå går vi inn i høyttalersegmentet, og her har vi et stort ansvar - men også en stor mulighet - med Marshall

– Kjernevirksomheten vår er hodetelefoner, men nå går vi inn i høyttalersegmentet, og her har vi et stort ansvar - men også en stor mulighet - med Marshall. Vi lanserte i fjor Hanwell, som er en supermaskin lydmessig. Høyttaleren er helt analog og man kopler spilleren til via en kabel. Nå kommer Stanmore, som i tillegg har blåtann og optisk inngang, og som treffer massemarkedet med et attraktivt prispunkt og en lydkvalitet folk vil bli positivt overrasket over, sier Henriksen.

Marshall for kvinner

Hanwell er Jim Marshalls hjemsted, mens sanatoriet han var mye på som barn på grunn av sykdom lå i Stanmore. Hanwell er på 100 watt og koster 7.000 kroner, Stanmore er på 80 watt og koster halvparten.

– Dette er aktive høyttalere, og for oss handler det om at man med disse kan spille høyere enn alle andre.

– 7.000 kroner er mye penger?

– Det vet vi, og det er derfor vi bare har produsert 10.000 enheter. Kundene er alt fra Vanessa Paradis til Nisse på hjørnet, smiler Henriksen.

Han sier Zound Industries hadde forventet at Marshall skulle appellere mest til menn, men dette har vist seg å ikke stemme.

– Jeg trodde det bare var gamle gubber som jeg som visste hva Marshall var, men damene liker både det firkantede designet på hodetelefonene og fremfor alt størrelsen på dem. Vi har ikke eksakte tall, men tror rundt 40 prosent av Marshall-kundene er kvinner, sier Henriksen.

Urban Ears og Coloud

Med Urban Ears og Coloud fokuserer Zound Industries på mote og design, der de ønsker å levere hodetelefoner kundene vil vise og være stolte av å bære.

– Lydkvaliteten skal ikke nødvendigvis være den ypperste, ikke sagt at den er dårlig - den er absolutt god nok, men vi har respekt at hodetelefonene sitter på hodet til folk - og de skal se fine ut. Lyden ligger i den øvre klassen av normale hodetelefoner, men det er ikke hifi når det gjelder Urban Ears og Coloud. De som kjøper disse spille gjerne en musikk som passer perfekt til lyden de tilbyr, sier Henriksen.

– Hvilke målgrupper har de fire varemerkene?

Molami for kvinner

– Coloud er et ungdomsmerke, gir mye for pengene og koster fra 150 til 300 kroner. Urban Ears har en bredere målgruppe, og vi har undersøkelser som viser at menn/kvinner fordeler seg 50/50. Dette er verdens mest demokratiske hodetelefon, siden alle kan bære den, og spørsmålet er hvilken farge man ønsker. Med Marshall fokuserer vi mye mer på lyden, vi har en arv å ta vare på og har utviklet produkter med god og høy lyd. Molami retter seg spesielt mot kvinner, og vi har lagt mye i designet. Også her er lyden god, med de samme driverne som i Marshall, sier Henriksen.

Uten ansikt

Varemerkene Coloud, Urban Ears og Molami eier Zound Industries selv, mens Marshall er en lisensavtale med den britiske høyttalerprodusenten.

– Vi har et godt samarbeid med Marshall, som er svært glade for det vi gjør med varemerket. De er involvert i utviklingen, vi drar gode veksler på erfaringen deres, men produktene er våre egne. Marshall er gode på gitarforsterkere og høyttalere, mens det er vi som er eksperter på hodetelefoner og hjemmehøyttalere, sier Henriksen.

All produktutvikling skjer i Sverige, og Henriksen sier fokus ligger på brukervennlighet.

– Alle skal være trygge på og kunne bære produktene våre, og vi skal være ”faceless”.

I 95 land

– Mange konkurrenter er tett knyttet opp mot kjente artister?

– Det finnes ingen artister alle liker, og vi har per i dag ingen strategi om å gjøre tilsvarende. Dermed er det ikke sagt at vi ikke skal samarbeide med kjente personer, sier Henriksen.

Han forteller at Zound Industries har fire fabrikker i Kina de samarbeider nært med.

– På fire år fått distribusjon i 95 land. Vi er slik sett blitt en global aktør, og omsatte i 2012 for 350 millioner svenske kroner. Totalt er vi 80 ansatte, og vi har medarbeidere både i USA og Kina. Ved hovedkontoret i Stockholm er vi 80 ansatte.

– Hvem eier Zound Industries?

– Det er eid av de åtte grunnleggerne, som fortsatt arbeider i selskapet. Vi har også tatt inn kapital utenfra, men har vært så heldige - enn si dyktige - at vi kan ekspandere uten å selge ut for mye, sier Henriksen.

Powered by Labrador CMS