Geir Kronbæck ved mottaksstasjonen for brukte kapsler ved Nespresso-butikken på Egertorget i Oslo.Foto: Stian Sønsteng

STANGER HODET I MILJØVEGGEN

– Kapslene vi bruker er ikke noe miljøproblem ifølge myndighetene, men vi arbeider likevel for å finne bedre resirkuleringsløsninger.

Det sier Nespresso-sjef i Norge, Geir Kronbæck, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selskapet måler hvor stor del av kundene deres som bor i en gitt avstand fra et sted de kan levere de brukte kaffekapslene til resirkulering. I Norge gjelder dette 40 prosent, i praksis dem som bor nær nok Nespresso-butikkene i Oslo, Bergen, Stavanger og Sandvika, mens dekningen i Sverige er 100 prosent.

Det er en frustrerende situasjon, og hvis det er andre partnere som ønsker å samarbeide med oss så gjerne det. Dette er et frieri!

 

Blir ikke tatt alvorlig

– I Sverige går kapslene i det offentlige renovasjonssystemet, der de skiller glass- og metallemballasje. I Norge har man valgt et system der man samler glass og metall i samme container, og der ønsker man ikke våre kaffekapsler, sier Kronbæck.

Han føler han har stanget hodet i veggen i sine møter med myndighetene, miljøorganisasjoner og returselskapene.

– Vi blir ikke tatt alvorlig, og det blir sagt at dette ikke er noe miljøproblem siden vi følger EU-direktivet. For norske myndigheter er det godt nok at kapslene resirkuleres sammen med restavfall, men vi ønsker å gjøre det bedre. Grunnen til at vi har valgt å bruke aluminium i kapslene, i tillegg til at den bevarer kaffen optimalt, er at det bare koster fem prosent av energien å gjenvinne aluminium når den først er utvunnet, sier Kronbæck.

Gjennom sitt samarbeid med returselskapet Elretur AS har Nespresso vært i dialog med samtlige kommuner i Norge.

 

Frieri

– Det er kun Oslo kommune som har sagt seg villige til å diskutere videre, alle de andre har sagt at dette ikke er noe problem. Derfor gjennomfører vi i 2014 et pilotprosjekt som forhåpentligvis tar oss til 50 prosent dekning i Norge. Målet er at vi innen 2018 skal ha 80 prosent kapasitet. I Norge vil vi ikke nå 100 prosent med mindre en av de statlig oppnevnte resirkuleringsenhetene tar oss til seg.

– På hvilken måte vil dere gi folk mulighet til å levere brukte kapsler?

– Vi arbeider med ulike løsninger, og ønsker ikke gå nærmere inn på dette bortsett fra at det må være enkelt for folk. Det er ikke vanskelig å få til en teoretisk kapasitet, men hvis kundene ikke bruker den har den ingen verdi. Dette er en reise vi per dato må gjøre alene, uten noen offentlige instanser på vår side. Det er en frustrerende situasjon, og hvis det er andre partnere som ønsker å samarbeide med oss så gjerne det. Dette er et frieri! sier Kronbæck.

Han mener det ligger ressurser i de brukte kapslene.

– I hver kapsel er det en åttendedel aluminium og resten kaffe. Kaffen kan brukes til biogass, så uansett er det god forretning å ta inn kapselen, mener Kronbæck.

 

Les også:

Lever fint med kapsel-konkurransen

Nespresso-sjef Geir Kronbæck er trygg på selskapets egen kaffekvalitet, og mener konkurransen fra andre er sunn. Foto: Stian Sønsteng
Nye Fortissio Lungo Grand Cru er gått fra sju til åtte på Nespressos intensitetsskala. Pris: 3,59.
Til toppen