STORT OG SMART FRA SAMSUNG

– Smart-TV og 3D er viktige parametere i kampen om kundene. Vi ser også at folk kjøper stadig større skjermer.

Det sier salgssjef Paal Anders Jansen i Samsung.

– På årets IFA fokuserer ikke Samsung så mye på sine ulike TV-modeller, dere snakker i stedet om innhold. Hvorfor?

– Mye av grunnen er at vi har segmentert opp modellene fra 4- til 8-serien. Fra 5-serien og oppover har vi på de ulike modellene innen hver serie valgt å tilby ulike deler av smart-TV-konseptet. Fra 5-serien vil man alltid ha tilgang til våre klikkevideo-tjenester (Video On Demand, VOD), der vi per i dag har SF Anytime, Canal Digital Go og Viasats Viaplay. Vi ser at disse nedlastings- og strømmingstjenestene for film er noe kundene ønsker. I tillegg ser vi at Facebook, Twitter og ikke minst Skype er tjenester folk bruker aktivt. Det er tydelig at stadig flere ser fordelen med smart-funksjonalitetene i en TV, etter hvert som disse utvikler seg, sier Jansen.

Når det gjelder Skype, er kameraet ikke innebygd i TVene slik det er i de fleste bærbare datamaskiner.

– Dette er et tilbehør man kjøper i tillegg til cirka 1.000 kroner. Dette er designet for å passe våre TVer, og har fire innebygde mikrofoner. Å kunne sitte i sofaen og føre en normal samtale oppleves som en fullgod videokonferanse, sier Jansen.

Rett på nett

– Har dere noen målinger på hvor mye folk bruker smart-TV-delen?

– Ikke foreløpig, men når man kjøper en smart-TV og skrur den på første gang, vil man i oppstartsmenyen bli bedt om å kople apparatet til et trådløst nettverk. Når dette er gjort har man tilgang til alle tjenestene våre, og dette gjør at flere tar dem i bruk, sier Jansen.

– Hvilke applikasjoner er mest populære?

– Vi ser at de lokale, som Nettavisen og Yr, er flittig brukt. Fra Canal Digital Go og SF Anytime, som er klikkevideotjenestene vi har hatt lengst i drift, har vi fått tilbakemeldinger om at bruken har tatt seg veldig opp de to siste kvartalene. Dette henger nok sammen med at oppkoplingen til nettet er blitt så enkel for brukerne. I august kunne vi innlemme Viaplay i vår smart-TV-portal, dermed har vi det bredeste tilbudet av klikkevideo i markedet per i dag, sier Jansen.

Betalingstjenestene skjer ved at man på nett registrerer seg med brukernavn, passord og kredittkortdetaljer, siden husker TVen disse.

Når det gjelder applikasjonene til Nettavisen og Yr kaller Jansen disse for en avansert form for tekst-TV.

Legger ved nettbrett

– Tekst-TVens tid er ikke forbi. Folk føler at denne informasjonen er lett tilgjengelig, og de kjenner applikasjonene fra smarttelefonene. På 7- og 8-serien har vi også nettlesere, disse støtter flash. Mange benytter derfor mange av tjenestene de kjenner fra datamaskinen også på TVen. Dette henger nok også sammen med at man kan bruke smarttelefonene og nettbrettene som en avansert fjernkontroll til våre TVer. Man kan også strømme TV-sendingene direkte til disse enhetene fra hovedapparatet. De har et fullt qwerty-tastatur som gjør det mye enklere å surfe enn med en med en vanlig fjernkontroll, sier Jansen.

Samsung legger resten av året ved et Galaxy Wififemtommers nettbrett med sine TVer i 8-serien.

– Brukerne som kjøper denne premium-TVenønsker å ha lettere tilgang til smart-TV-informasjonen, og vi ønsker å gi de en merverdi. Selvfølgelig kan Galaxyen også brukes som et vanlig nettbrett, sier Jansen.

– Dere lanserte i fjor 9-serien med mottaker i sokkelen, denne forsvant fra sortimentet på vårparten. Hvorfor?

– Den ble lansert på IFA i fjor og tilhører 2010-modellene (C-modellene). På CES i januar lanserer vi 80 prosent av årets modeller, og vi bygger ofte på med en toppmodell, eller som i år en større skjerm (60 tommeren i 8-serien) på slutten av året. Når hele porteføljen byttes ut i april-mai, går også disse av markedet.

Alle spør etter 3D

– Hvilken respons hadde dere på å ha mottakeren i sokkelen?

– Positiv. De fleste som kjøpte denne TVen valgte å ha den stående på bord. De som ønsket å ha TVen på vegg kjøpte modellene under, med Samsungs patenterte wire-feste.

Jansen bruker mye tid på å snakke om smart-TV, men den største delen av TV-utstillingen til Samsung er viet 3D.

– 3D er utvilsomt kommet for å bli, og koplingen til våre bærbare datamaskiner med 3D og 3D-monitorer er sentral. Vi tilbyr også en 3D Explorer-applikasjon i TVene som gir anledning å teste 3D-opplevelsen på alt fra naturprogrammer til musikkvideoer. Både vi og de andre TV-aktørene vil prioritere 3D og smart-TV fremover.

– Har dere noen nyheter innen 3D?

– Vi har innstegsmodeller på 3D allerede fra 5-serien, og dette ser vi skjer i hele bransjen – at 3D blir tilgjengelig i stadig gunstigere prisklasser, sier Jansen.

4-serien til Samsung er foreløpig uten 3D-panel.

– Hvor opptatt er norske forbrukere av 3D?

– Når kundene kommer i butikk er spørsmålet til selger ofte om TVen har 3D. Vi så det samme i overgangen fra HD til full-HD, selv om de færreste egentlig visste hva det var. Det samme skjer også med smart-TV, sier Jansen.

Aktive lukkerbriller

– Dere har fortsatt aktiv 3D-teknologi med lukkerbriller, og har ikke lansert modeller med et polarisasjonsfilter i skjermen der man kan bruke passive briller?

– Vi kjører aktiv teknologi og slik det ser ut nå kommer vi til å fortsette med dette. I fjor gikk vi over fra infrarød (IR) overføring mellom TV og briller, til blåtann som er en mye mer stabil løsning, sier Jansen.

Han er opptatt av at TVene blir stadig større.

– Jo mer vi kan tilby av filminnhold, dess større apparater selger vi. Samsung har allerede 60-tommere i 8005-serien ute i butikk.

– Der dere tidligere snakket om skjermteknologi bruker dere nå tid på innhold. Samsung bruker kantmonterte LED-lamper, og ikke de bakmonterte som skal gi bedre kontrast og sortnivå?

– Vi har fortsatt de gode, gamle LCD-modellene. Når det gjelder LED kjører vi i dag kun kantbelysning. Bildet taler for seg, og tilbakemelding fra testerne er at kvaliteten er formidabel.

– Hva med plasma?

– Dette markedet er absolutt ikke dødt. I Norge og til dels Sverige er interessen for plasma stor. Statistikken viser at denne teknologien i fjor sto for cirka 20 prosent av volumet i Norge, og også her ser vi at salget av store skjermer er økende. Plasmaelskere er ofte filmelskere, og de ønsker store TVer. Vi har hatt en økning av plasmasalget i år.

– Arbeider Samsung aktivt med å videreutvikle plasmateknologien?

– Ja, vi videreutvikler både tradisjonell LCD og plasma. Men fokus ligger på LED, og mer enn halvparten av volumet vårt ligger her.

Powered by Labrador CMS