Jan Höjman hos Wayfinder viser selskapets nye kartverk på Sony Ericssons M600.

Svenske Wayfinder tror størstedelen av navigasjon selges via operatørene

- Operatørene har 85 prosent og detaljhandelen 15. Slik vil det fortsette å være, fordi navigasjon er en så bra tjeneste for operatørene.

Dette tror Jan Höjman, som jobber med markedsføring i det svenske selskapet Wayfinder Systems AB i Lund.

 

- Hva er fordelen med å ha kartverket i en sentral base?

 

- Her kan man ha tilgang til hele verden via sentrale kartbaser. Når kartverket ligger i selve navigatøren, er problemet minnekapasitet og oppdatering. Når man kjøper kartene er de ofte ni måneder gamle. Hos oss oppdateres kartene hver tredje uke.

 

- Tar det ikke ekstra tid å laste ned kartene?

 

- Det går relativt fort, i praksis er det ingen ventetid – med mindre det er stor belastning i nettverket.

 

- Hvem er deres konkurrenter når det gjelder nedlastbare kart?

 

- Dette er et marked i sterk vekst, og det er flere aktører. Apello er et svensk selskap i Gøteborg som jobber med et lignende system – men det er Javabasert og de bruker en annen kartteknologi. Tomtom, Route 66 og Nebraska er andre selskap, og vi håper vi sammen vil være med å utvikle markedet enda raskere.

 

Allerede i 1989

- Wayfinder har hovedkontor i Ericssons hjemby Lund, og der var man tidlig ute med tanken på navigasjon?

 

- Allerede i 1989 sa en person i Ericsson at i løpet av få år kom alle mobiltelefoner til å ha navigasjon og GPS-mottaker. Utviklingen skjedde ikke like raskt som han trodde, men nå kommer for alvor mobiltelefoner med GPS-mottakere. I 1995 knoppet denne idéen av fra Ericsson, og Wayfinder ble etablert som eget selskap.

 

- Er deres sterke tilknytning til Sony Ericsson en hemsko overfor de andre aktørene i mobilmarkedet?

 

- Det er en stor fordel at vi holder til i Sverige med nære forhold til Sony Ericssons utviklingsavdeling i Kistad. Nå kommer vi forhåndsinstallert på deres neste smarttelefoner M600 og P990, og til høsten også den nye walkmantelefonen 950. Vi har også svært gode forhold til de andre, for eksempel Nokia der vi ligger forhåndsinstallert i deres GPS-mottaker. Vi har også vært forhåndsinstallert på deres minnebrikker.

 

- Hva betyr det at Wayfinder at programmet deres er forhåndsinstallert på nye terminaler som selges?

 

- Det blir mye lettere for forbrukeren å bli kjent med navigasjon, og det øker selvsagt sjansen for at systemet vårt aktiveres og tas i bruk.

 

Trenger blåtann og nett

- Hvis du kjøper en alt-i-ett-enhet trenger man bare strøm for å være i gang. For å bruke Wayfinder må du ha en ekstern GPS-enhet som man må få til å snakke med mobiltelefonen, og programvaren må kanskje lastes ned. Dette blir ikke for komplisert for kunden?

 

- Alt man trenger er en telefon med blåtannteknologi og internettilgang. Hvis man vet hvordan man slår på blåtannfunksjonen, er man i gang.

 

- Hvilke utfordringer venter de butikkansatte som skal selge Wayfinder?

 

- Å forklare mulighetene som finnes, at man ikke behøver kjøpe separate navigasjonsenheter men ganske enkelt kan navigere med mobiltelefonen. Det er vel slik at mange forbrukere ikke har forstått denne muligheten.

 

- Er det stor nok bevissthet rundt navigasjon i butikkene?

 

- Nei, det må bli bedre. Vi må bli dyktigere til å kommunisere hva man kan gjøre med telefonene, og det jobber vi med gjennom annonsering og utdanningsprogram. Vi arbeider med å bedre informasjonen både mot butikkene og sluttbrukerne. Generelt i Europa og verden for øvrig har interessen rundt GPS økt enormt de senere årene, dette produktet ligger virkelig i tiden.

 

Dyre løsninger tidligere

- Hvor i utviklingsfasen ligger navigasjon i 2006?

 

- De bilmonterte enhetene har vært i markedet i mange år, spesielt i markeder som Tyskland. Dette er dyre løsninger som koster 25.000-30.000 kroner. De senere årene har PDA tatt over, og man har lagt inn ny programvare som er koplet til GPS-mottakere. Det som skjer nå er en rask utvikling på mobiltelefoner, og etter hvert vil forbrukeren forstå hvilke muligheter som finnes i de nye terminalene. Minnekapasiteten er bedre, prosessorene raske, og blåtannteknologien mer brukervennlig. Slik var det ikke for noen år siden, og vi ønsker å drive denne utviklingen. Neste skritt er at GPS-mottakerne bygges inn i selve mobiltelefonen, da blir de enda enklere for kunden å bruke – og lettere for butikkene å selge. Jeg forestiller meg at det i løpet av få år finnes en egen hylle i butikkene med navigasjonstelefoner med innebygd GPS. Motorola har allerede A1000 i markedet, Blackberry har en telefon på gang, og de andre store leverandørene jobber også med dette.

 

- Hva betyr det for Wayfinder at man slipper å ha GPS-enheten separat?

 

- Det er en stor fordel for oss, da vi kan konsentrere oss om å levere programvaren.

 

Viktig med Telenor

- Dere bruker en GPS-mottaker fra RoyalTech i Taiwan. Hvordan har utviklingen av disse enhetene vært de siste årene?

 

- Det har skjedd mye. Fremfor alt er de blitt raskere til å lokalisere satellittene. De er også blitt mer følsomme, slik at de kan ligge i lomma eller inne i bilen.

 

- Hva betyr det norske markedet for Wayfinder?

 

- Vi er svært glade for at vi de siste tre-fire månedene har vært i Telenors distribusjon, der vi selges via deres kanaler i en egen Telenor-pakke. Vi har operatøravtaler også i andre land, men avtalen med Telenor er svært viktig for Wayfinder.

 

Operatørene er kanskje den viktigste distribusjonskanalen for oss. Vi har i dag avtaler med blant annet A1 i Østerrike, Panon i Ungarn og Telefonica i Spania, og vi har store forventninger til at vi skal inngå flere i 2006. På denne måten når vi ut til mange sluttbrukere, og mange av disse synes det er en fordel at navigasjon blir inkludert i den ordinære mobilregningen.

 

- Hva med detaljhandelen?

 

- Dette er også en viktig kanal for oss. I Sverige er vi inne hos The Phone House, og vi distribueres i detaljhandelen både i Norge og England. Detaljhandel og operatører kompletterer hverandre.

 

85 prosent hos operatørene

- Hvor stor andel har de to kanalene og hvordan vil denne fordelingen utvikle seg?

 

- Operatørene har 85 prosent og detaljhandelen 15. Slik vil det fortsette å være, fordi navigasjon er en så bra tjeneste for operatørene. Det blir stadig flere terminaler som er egnet for navigasjon, og operatørene kommer til å markedsføre dette sterkere. For konsumenten blir dette i fremtiden den beste måten å kjøpe navigasjon.

 

- Dere lanserer en ny programvare i april?

 

- Wayfinder Navigator 6 inneholder en del spennende funksjoner. Blant annet kan man se hele verdens kart i applikasjonen, og det kommer et helt nytt grensesnitt med friskere og bedre farger og 3D-funksjonalitet. Man kommer også til å få et servicevindu med for eksempel værvarsel og kursveksler. Med en enkel SMS kan man sende applikasjonen til venner. Prismodellen endres, slik at man i stedet for å kjøpe hele Europa kan kjøpe for eksempel Skandinavia. Siden kan man kjøpe til de områdene man trenger for en kortere periode.

 

På denne måten utnytter vi styrken til et sentralt kartverk. All informasjon ligger på våre tjenere, og vi kan tilby kart eller steder av interesse (points of interest). Vi tror dette er forbrukervennlig, og det er her vi kan skille oss fra de mest statiske løsningene med integrert kartverk.

 

- Har du brukt navigasjon på din egen telefon her på CeBIT?

 

- Ja, det har jeg. Når vi skal finne frem til restauranter på kveldstid har jeg faktisk funnet frem til noen riktig gode middager via Wayfinder.

 

Kartvisning brukes for å få en bedre oversikt, her et eksempel fra Nokias N70.
Denne visningen, på engelsk kalt Guide View, brukes gjerne når man sitter i bilen. En stemme forteller på norsk, svensk eller 14 andre språk hvilken retning man skal kjøre.
Til toppen