TELENORS STØRSTE SATSINGmot bedriftsmarkedet

– Dette representerer et skritt i en ny strategisk retning for Telenor og er den største enkeltsatsingen vår mot bedriftsmarkedet.

Det sa Telenors leder for bedriftsmarkedet i Norge, Abraham Foss, under lanseringen av Mobilt bedriftsnett som gradvis vil erstatte Proffnett. Den nye tjenesten skal knytte sammen mobilbrukere i bedriften til ett bedriftsinternt nett med smarte mobile tjenester, og ved lanseringen er den første av tre utbyggingsfaser klar.

– Vi lanserer en ny tjenesteplattform på tvers av mobil- og fasttelefoni. Vi kommer fra tale- og nettverksløsninger og tar et skritt nærmere UC-løsninger (Unified Communications - samordnet kommunikasjon), også i forhold til eksterne partnere. Vi bygger en åpen tjenesteplattform gjennom såkalte APIer (ApplicationProgrammingInterface), tilgjengeliggjort slik at vi kan realisere innovasjon sammen med våre partnere. Dette gjør at vi kan ta del i verdiskapningen som er i randsonen av våre kjerneområder, og det er første gang vi slipper inn tredjepartsleverandører i vårt mobilnett. Prosjektet ble startet i 2005, og det ligger et formidabelt arbeid bak dette - på ett tidspunkt var 150 mennesker involvert på samme tid, sier Foss.

Synlig i fjerdekvartal

Bjørn Martin Worsøe, markedsdirektør i Telenor Business, fortsetter:

– Netcom kan gjøre det samme i mobilområdet, men ikke innen fastnett siden de ikke har de samme kundene som oss der. Dette er ikke et varig fortrinn for oss, og vi kommer til å bruke våre egne selgere, forhandlerapparatet og alle partnere i å selge dette.

På spørsmål fra fagbladet Elektronikkbransjen om hvor mye muskler Telenor kommer til å legge i markedsføringen av produktet, forsikrer de to at de kommer til å satse sterkt.

– Men dette kommer ikke til å synes ekstremt kraftig i markedet før fjerdekvartal, sier Worsøe.

På pressemøtet på Fornebu ble det brukt mye tid til å vise videoer som tok for seg den teknologiske utviklingen Telenor har vært gjennom i bedriftsmarkedet. Worsøe sier mobiltelefoni stort sett er drevet frem fra et privatmarkedsbehov.

– Tjenestene er i hovedsak rettet mot enkeltindividet, og friheten er gått på bekostning av bedriftens oversikt over hvem som er tilgjengelig og ikke. Vi lanserer i løpet av det nærmeste året en familie produkter der vi bygger en moderne løsning som ivaretar bedriftens behov for å være produktiv, samtidig som vi beholder individets frihet, sier Worsøe.

6,9 milliarder kroner

Med Mobilt bedriftsnett får kundene tilgang til sentralbordet på datamaskinen, mobiltelefonen eller fasttelefonen. Hvis man mottar et ukjent anrop, vises det automatisk hvem som ringer. Man kan se hvem av kollegene som er ledig, og opprette en konferanse med en annen medarbeider.

– Hvis man er opptatt kan man registrere dette, og enkelt sette opp en viderekopling av samtalene. Sentralbordet kan se hvem kundene har forsøkt å få tak i og hvem som er ledige, dette er tilgjengelig på alle datamaskiner med internettfunksjon. Løsningen passer både for små og store bedrifter, og det er mulig å knytte Mobilt bedriftsnett fra Telenor opp mot egne løsninger, sier Worsøe.

Mobilt bedriftsnett knytter bedriftens medarbeidere sammen enklere og mer fleksibelt enn noen gang, heter det i egenreklamen.

– Hvorfor gjør vi dette? Talemarkedet er Telenor Norges viktigste inntektskilde og totalmarkedet tale i bedriftsmarkedet har en totalverdi på 6,9 milliarder kroner (kilde: Gartner). Vi har en ambisjon om at 80 prosent av abonnentene i bedriftsmarkedet skal ha Mobilt bedriftsnett før 2013. Forgjengeren Proffnett har vi solgt til 350.000 brukere de siste par årene. I et marked med en tiltagende og ubehagelig priskonkurranse klarer vi å differensiere oss. At vi åpner for et sett APIer gir nye inntektsmuligheter for oss, og et fellesskap med omgivelsene, sier Worsøe.

Netcom og Network Norway

Prisen er 39 kroner i måneden per bruker. Worsøe mener prisstrukturen gjør at kunden omtrent går i null, om man er med eller uten da internpris for å ringe hverandre i bedriften er gratis.

– Det viktig er at kundene velger oss og ikke Trådløs bedrift fra Netcom eller Mobil bedrift fra Network Norway, sier han.

Som nevnt skjer utrullingen i tre faser. Ved lansering mener Telenor de har satt sammen eksisterende produkter på en mer effektivt måte.

– I oktober kommer pilot av fase 2 med en fullgod løsning på mobilsiden. I og med fase 3, som lanseres i 2010 med en fullt konvergent løsning uavhengig av hvilken aksess man har til tjenesten, blir vi en vanskelig konkurrent i markedet, sier Worsøe.

Det nye grensesnittet støtter Series 60, Symbian og Windows Mobile, og ligger ved lansering klar for nedlasting til ni terminaler fra Nokia og HTC. Worsøe mener grensesnittet vil gjøre det lettere å markedsføre tjenestene for brukerne.

– Alle ansatte i Telenor har allerede Proffnett, men de færreste vet hva de bruker det til. Dette kan vi gjøre noe med ved introduksjonen av Mobilt bedriftsnett, sier Worsøe.

1881 eksklusivt

Blant tjenestene som allerede er tilgjengelig er en eksklusiv avtale med Opplysningen 1881, muligheten til å sette opp konferanser samt endring av status.

– Potensialet til å legge inn ytterligere tjenester er stort, men vi er foreløpig forhindret fra å gjøre det på Iphone før Apple endrer OSet sitt. Det er derimot ikke noe problem å bruke en Iphone i Mobilt bedriftnett, hvis man for eksempel endrer status på en datamaskin eller i nettleseren på telefonen, sier Foss.

– Med løsningen vi lanserer nå følger det med et enkelt sentralbord som passer for småbedrifter. I fase 2 og 3 retter vi oss gjennom APIer mot større bedrifter og callsentermarkedet, her vil det være en stor andel av forretningen igjen å hente for partnerne våre. Vi mener vi har et godt tak på markedet siden partnerne våre får tilgang til 60 prosent av kundene, sier Worsøe.

Det åpne grensesnittet (API) skal gjøre det mulig å integrere tjenester fra Mobilt bedriftsnett med andre løsninger og applikasjoner.

– Dette er ikke vårt forsøk på å være Apple. Bedriftskundene ønsker å gjøre integrerte ting i telefonløsningen sin, og vi åpner for dette. I fase 2 vil det være sju og i siste fase ni APIer. Da kan fremstå med ett nummer, uansett hvor man ringer fra. Dette har vært en våt drøm for telefonifriker, nå har vi tenkt å gjøre det, sier Worsøe.

SKILLER OSS UT SOM FAGHANDEL

Det sier Bjørn Haraldseth, administrerende direktør i Telehuset AS. Som heleid Telenorselskap vil kjeden fokusere på Mobilt bedriftsnett, både i butikk og i kundemøter hos små og mellomstore bedrifter.

– Vi ser frem til å selge Mobilt bedriftsnett. Produktet passer godt til vår målgruppe og portefølje, og vi har over tid forberedt oss med å bygge opp kompetansen hos våre selgere slik at vi kan gjøre en god jobb som kunderådgivere. Vi har jo vårt primærfokus nettopp på kundene som vil ha mest nytte av denne type løsninger, sier Haraldseth.

Han forteller at Telehuset de siste årene har opplevd en rivende utvikling på verdiøkende tjenester.

– Mobilt bedriftsnett er en videreføring av dette, sier Haraldseth.

Han mener produktet skiller Telehuset fra dem som utelukkende selger mobiltelefoner og -abonnement.

– Vi har konkurrerende operatører samt massemarkedskanalene som Elkjøp og Expert. Siden ikke de tilbyr Mobilt bedriftsnett skiller vi oss i større grad ut som en faghandel. For Telehuset er dette en viktig komplettering av vår portefølje, sier Haraldseth.

Han sier Mobilt bedriftsnett vil selges mer i kundemøter enn over disk.

– Vi har over hundre selgere over hele Norge som driver rent utesalg. De er kompetente rådgivere og sørger for at vi presenterer produktet og de mulighetene det gir ved å vise eksempler og fordeler, i tillegg til at vi bistår med optimalisering av telefoniløsninger blant annet med en vurdering av hvilke abonnementsprodukter som er mest effektive for kunden, sier Haraldseth.

Powered by Labrador CMS