Peter Groom i Tile med hodetelefonen Momentum, som er Sennheisers første hodetelefon med Tile innebygd. Foto: Stian Sønsteng

TILE-BRUKERNE FINNER TING FOR HVERANDRE

Tile kan nå spore Sennheisers hodetelefoner, og de lanserer fire nye sporingsbrikker. 36 millioner Tile-brukere er med på letedugnaden.

– Med Tile kan du finne igjen hodetelefonene dine, selv om de er langt utenfor din egen blåtannrekkevidde, takket være alle andre Tile-brukere. Dette er som en ekstra forsikring, og hvis én av de 36 millioner Tile-brukerne verden over kommer i nærheten av hodetelefonene, gis det automatisk beskjed via deres app hvor hodetelefonene ble registrert – hvis du har markert dem som savnet i din egen app. Hele 90 prosent av de som gjør dette, finner den Tile-merkede gjenstanden tilbake, sier Peter Groom til fagbladet Elektronikkbransjen.

Tile Pro, Tile Slim og Tile Sticker. Foto: Tile.

Han er salgsdirektør for Tile i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika), og vi møter ham hos Sennheiser på IFA-messen i Berlin den første uken i september. Her slipper Sennheiser sine første hodetelefoner med Tile innebygd, en Momentum-modell.

– Vi får stadig flere partnere som Sennheiser, per i dag er det rundt 20, og etter hvert som dette antallet øker og vi selger flere av våre egne brikker, vil sjansen for at du finner igjen et mistet produkt bli stadig større. Når det er sagt, får allerede 90 prosent av dem som markerer en gjenstand som mistet tingen tilbake, sier Groom.

Når det gjelder den tekniske løsningen, sitter Tile i blåtannbrikken i Sennheisers hodetelefon. Tilsvarende løsninger finnes også hos blant annet Skullcandy.

Tile Pro har utskiftbart batteri, en rekkevidde på 120 meter, og skal ringe ekstra høyt slik at den lett kan finnes. Vekten er 12 gram. Foto: Tile.

Nordic Semiconductor

– Per i dag ligger Tile inne i seks ulike blåtannbrikker, blant annet fra Nordic Semiconductor. I en app på mobilen legger du inn Tile-enhetene dine. Dette kan være hodetelefoner med Tile innebygd, eller en av våre egne sporingsbrikker. Personvernet er ivaretatt, og kunden velger selv om appen skal registrere hvor mobilen befinner seg, og om man vil være med på dugnaden med å spore opp andres enheter. Det hele skjer anonymt, både når det gjelder hvem som har mistet en gjenstand eller hvem som sporer den opp. Sistnevnte skjer for øvrig uten at finneren vet om det, med mindre den som får hjelp via appen velger å sende en takk. Også takken er anonym, og dataene forblir i vårt system, vi deler dem ikke med noen. Nettopp det å være til hjelp er blant de tingene våre brukere liker best ved Tile, sier Groom.

Hvis én av de 36 millioner Tile-brukerne verden over kommer i nærheten av hodetelefonene, gis det automatisk beskjed via deres app hvor hodetelefonene ble registrert

Han sier Tiles ambisjoner er store, både når det gjelder antall partnere med Tile innebygd i sine produkter, og salget av Tiles egne sporingsenheter.

– I løpet av fem år tror vi Tile vil være tilgjengelig i 30 milliarder enheter, sier Groom.

Han legger ikke skjul på at partnerskapene er en fin anledning til å få nye brukere, og hos Sennheiser på IFA er utstillingen med de nye Momentum-hodetelefonene tydelig merket med Tile-logoen.

Tile Slim er blitt like tynn som to bankkort, og lydvolumet når den ringes opp er dobbelt så høyt som forgjengeren. Rekkevidden er 60 meter, batteritiden tre år. Foto: Tile.

– Det koster ikke noe for våre partnere, for eksempel Sennheiser, å integrere Tile i sine hodetelefoner, hvis de først har valgt en blåtann-brikke som støtter teknologien. Dette gir dem en fin merverdi, mens det for oss handler det om å gjøre Tile mer kjent, samtidig som vi øker antallet brukere – noe som igjen gjør det lettere å finne igjen tingene sine, sier Groom.

Tile Sticker og Slim

Salgsdirektøren sier Tile til nå ofte har vært brukt til å merke nøkler og vesker. Selskapet har ambisjoner om å utvide bruksområdene, ikke minst takket være deres minste sporingsbrikke så langt; Tile Sticker. Denne veier fem gram, og limet den festes til gjenstanden med er utviklet i samarbeid med 3M, slik at den skal bli sittende. Den er vanntett, har 45 meter rekkevidde og tre års batteritid. Den kommer i sort, og koster 400 kroner for en topakning og 650 for fire brikker.

Tile Sticker kan klebes under sykkelsetet. Rekkevidden er 45 meter, men med Tiles dugnadsgjeng på 36 millioner brukere skal sjansen være stor for at sykkelen finnes igjen. Foto: Tile.

– Hvilke forventninger har dere til denne?

– Med denne treffer vi blant annet også alle eiendeler folk bruker utendørs, som sparkesykler, sykler og rullebrett, og du kan også feste den til fjernkontrollen, strømadaptere du har med på reise, kort sagt alt mulig. Dette er et produkt som har vært etterspurt, for bruk på produkter som tidligere vanskelig kunne merkes med Tile. Sammen med våre mange partnere, som Sennheiser og Skullcandy, gjør Tile Sticker at vi nå kan hjelpe folk å finne igjen mange nye gjenstander. Hvis Tile ikke allerede finnes på blåtann-brikken i produktene, kan man nå klebe på denne lille sporingsbrikken, sier Groom.

Her er Tile Sticker festet til en sparkesykkel. Vekten er fem gram, og enheten er vannettet. Foto: Tile.

Tile Sticker kom på markedet den 8. oktober, sammen med tre andre nyheter fra Tile. Nye Tile Slim er like tynn som to bankkort, og skal passe i en lommebok eller en lomme. Lydvolumet når den ringes opp er dobbelt så høyt som forgjengeren. Rekkevidden er 60 meter, batteritiden tre år, den kommer i sort og koster 300 kroner.

Tile Mate og Pro

Sporingsbrikken Tile Mate har nå fått en rekkevidde på over 60 meter og veier seks gram. Mate kommer i hvit utførelse, og koster 250 kroner, eller 700 kroner for en firepakning. Batteriet varer i ett år, og kan skiftes ut. Det samme gjelder nye Tile Pro, som har en trådløs rekkevidde på 120 meter, og skal ringe ekstra høyt slik at den lett kan finnes. Vekten er 12 gram, den kommer i sort og hvit, og koster 350 kroner. For en topakning er prisen 600 kroner, mens en firepakning koster 1.000 kroner.

Tile Mate har nå fått en rekkevidde på over 60 meter, og kommer i hvit utførelse. Batteriet skal vare i ett år, og kan skiftes ut. Foto: Tile.

– Hvor flinke vil du si detaljhandelen er til å utnytte mulighetene som ligger i Tiles produkter?

– Med en markedsandel på 90-95 prosent i de fleste marked, er det vanskelig å klage. Utfordringen er å gjøre det enklere for kundene å finne sporingsenheter i butikken, siden det ikke er opplagt i hvilken avdeling de er utstilt. Vi har nettopp inngått et samarbeid med Google, der våre produkter nå er direkte integrert med Google Home, slik at man nå kan si «OK, Google, ring nøklene mine». Dette kan utnyttes i detaljhandelen, ved at våre produkter også anbefales til kunder som kjøper smarthjem-produkter.

I løpet av fem år tror vi Tile vil være tilgjengelig i 30 milliarder enheter

– Tror du detaljhandelen ikke ønsker at folk skal finne igjen produktene sine, slik at de kjøper nye?

– Nei, det tror jeg ikke. De ønsker å gi kundene en best mulig opplevelse, og kan selge med en Tile Sticker til kundene som kjøper en TV til 30.000 kroner, slik at de finner igjen fjernkontrollen sin, sier Groom.

Snittbrukeren av Tile har i overkant av tre enheter. Når det gjelder de nye produktene, er de også samlet i tre pakker. Tile Essentials består av to Tile Sticker, én Tile Slim, én Tile Mate, og koster 750 kroner. Tile Mate/Slim Combo består av to enheter av hver, og koster 800 kroner.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen