Sabrina Krim i Zound Industries med Urbanears Active Hellas, der øreputene og trekket til hodebøylen kan vaskes.Foto: Stian Sønsteng
Sabrina Krim i Zound Industries med Urbanears Active Hellas, der øreputene og trekket til hodebøylen kan vaskes.Foto: Stian Sønsteng

URBANEARS MED VASKBARE ØREPUTER

Sportshodetelefoner med vaskbare øreputer, hodetelefoner for barn, og Marshall Major II i blåtannversjon med 30 timers batteritid.

Dette er det viktigste nyhetene fra svenske Zound Industries på CES-messen i Las Vegas. Selskapet har fire varemerker; Urbanears, Marshall, Coloud og Molami.

– Hvem kjøper hvilket merke?

Vi har også en ny barnehodetelefon, Boom Kids, med volumkontroll som foreldrene kan låse

– Når det gjelder Urbanears har vi like mange kvinnelige som mannlige kunder, i alle aldre. Marshall kjøper de som kanskje en viss type lyd, kanskje har de allerede en Marshall-høyttaler. Coloud er innstegsmerket vårt, for unge og nå også barn, mens Molami er merket for kvinner som vet hva de er ute etter, og er villige til å betale litt mer penger for produktene, sier Sabrina Krim.

Hun er PR- og kommunikasjonssjef i Zound Industries, og på CES viser hun for første gang frem Urbanears Active-serien.

– Disse er utviklet og tilpasset aktiv bruk, til trening og sport. Samtidig har vi lagt vekt på at de, som alle Urbanears-produktene, skal ha et design man kan bruke når og hvor som helst, sier Krim.

Hun forteller at de oppdaget at mange brukte deres øvrige hodetelefoner og ørepropper, spesielt Plattan- og Medis-seriene fra Urbanears, når de trente.

 

103 marked

– Vi har tilpasset dem til sport. Vår trådløse hodetelefon har vaskbare øreputer og hodebånd, ingen kabel som er i veien, og batteritiden er 14 timer, sier Krim.

Når vi møter henne i Las Vegas den 6. januar, er de nye produktene allerede tilgjengelig i de 103 markedene Zound Industries er representert. Prisen for hodetelefonene er 1.000 kroner, halvparten for ørepluggene i samme serie.

– Er det mange konkurrenter som har avtag- og vaskbare puter og bånd?

– Faktisk ikke. Vi har det seneste året sett mange nye hodetelefoner og ørepropper for sport som er kommet på markedet, men ikke så mange med denne muligheten. Vi selger puter og bånd også separat, hvis man vil bytte dem ut, sier Krim.

– Vil dere selge disse produktene i sportsbransjen?

– Tanken er at de skal finnes over alt, og at Urbanears Active også skal være i de store sportskjedene.

Fra Marshall, som er det andre store varemerket til Zound, kommer den nye hodetelefonen Major II i blåtannutgave.

 

30 timer batteritid

– Den kommer senere i år, men vi viser den allerede nå her på CES. Dette er vår første trådløse hodetelefon fra Marshall. Major II har vært vår mestselgende hodetelefon fra Marshall, og vi har med den nye versjonen virkelig trådt til med en batteritid på 30 timer, sier Krim.

Coloud er et tredje varemerke fra Zound Industries. Det ble etablert for fem år siden, og i mai kommer tre nye modeller.

– Disse erstatter forgjengerne og er helt oppdaterte med nye farger, komponenter, bedre lyd og kvalitet. Vi tror de vil bli godt mottatt av tenåringene og de yngre kundene som kjøper dette merket, sier Krim.

– Dere segmenterer Coloud i innstegssegmentet?

– De er litt rimeligere, er svært populære i Asia og spesielt på Filippinene. Kundene er unge, driver gjerne med sport og rullebrett. Vi har også en ny barnehodetelefon, Boom Kids, med volumkontroll som foreldrene kan låse. Denne hodetelefonen har fått kjemperespons, så vi vil trykke enda hardere på den, sier Krim.

– Hodetelefoner for barn er det ikke mange som har satset på?

– Vi har sett at dette er et voksende segment, og har laget en holdbar modell med et utseende som passer både til jenter og gutter.

 

H&M-samarbeid

– Deres siste varemerke, Molami, er rettet mot kvinner. Hvordan har denne satstingen gått?

– Vi har det seneste året laget produkter til H&Ms Balmain-kolleksjon, og dette var virkelig en suksess. Produktene var med i reklamefilmene, og våre designere sto for utviklingen sammen med H&Ms folk. Det er ikke umulig at vi gjør flere slike ting. Produktene ble solgt eksklusivt hos H&M, og vi er utrolig glade for at de fikk så fin oppmerksomhet.

– I hvilke markeder gjør Zound Industries det best?

– Vi vokser i prinsippet over alt, i enkelte marked mer enn andre. Slik det ser ut nå får varemerkene et bedre feste. At vi har fire varemerker gjør oss dessuten sterke; fungerer ikke et merke forsøker vi et annet, sier global salgsdirektør Jens Henriksen i Zound Industries.

– Hvilket varemerke vokser mest?

– Marshall og Urbanears. Dette henger sammen med våre ambisjoner. Coloud og Molami er mer nisjepreget, så der finner vi andre kanalstrategier, sier Henriksen.

Til toppen