Hans-Petter Aspeli i RH Semitronic var på sin attende CES da vi traff ham i Las Vegas i januar.

Venter stor vekst for flyttbar navigasjon

- Vi må gjøre kundene oppmerksomme på at bilbransjen tar 10.000-15.000 kroner for et fabrikkmontert anlegg med to år gammel teknologi.

Hans-Petter Aspeli er daglig leder og medeier i RH Semitronic. Som andre leverandører av bilunderholdning har han de senere årene måtte tilpasse seg en ny virkelighet med fabrikkmonterte anlegg. Navigasjon har vært en kjærkommen ny produktgruppe for bransjen, nå vil bilindustrien ta sin del av kaka også her.

- GPS-teknologien er i rivende utvikling, og det er her vår bransje har sitt store konkurransefortrinn. Det tar tid å lansere en ny bilmodell, og selv om navigasjon og bilunderholdning er det siste man griper fatt i ? får kunden gjerne to år gammel teknologi ? med priser deretter. I dag koster det 10.000-15.000 kroner for et gammelt fabrikkmontert anlegg. Vi må bli flinkere til å fortelle kundene at vi kan tilby nyeste generasjon navigasjon til en lavere pris, sier Aspeli til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han tror det største vekstpotensialet ligger i de flyttbare produktene som kan brukes i flere biler, enheter man for eksempel kan ta med på ferie i utlandet.

RH Semitronic holder til på Kalbakken i Oslo. Selskapet selger blant annet navigasjon fra Magellan, som via Thales Navigation og Thomson i Frankrike kan spores tilbake til et konsortium deleid av den amerikanske regjeringen. Dette selskapet utviklet system for det amerikanske forsvaret - og Magellan leverer navigasjon til Airbus, forteller Aspeli.

Mer oppdaterte kart

- Denne bakgrunnen forteller at vi leverer noe av det ypperste markedet kan by på innen navigasjon, sier Aspeli.

- Hvorfor mener du kundene bør kjøpe navigasjonsutstyr hos dere fremfor fabrikkmontert?

- For det første er kartverkene mye mer aktuelle, de oppdateres gjerne hver sjette til niende måned. De nye enhetene har tilleggsfunksjoner som MP3-spiller, fotobanker og opp til 20 GB minne. Man kan se kartverket i stort format på skjermen. Norge ligger ikke inne på det europeiske TMC-systemet, men man har mulighet til å logge seg inn og laste ned omkjøringsveier. På de nye enhetene vi selger kan man også laste plasseringen av fotobokser, og det er en viktig funksjon for mange. Til slutt har vi prisen, der man kan få relativt oppegående produkter fra 3.500 til 4.000 kroner ? en firedel av prisen hos bilbransjen, sier Aspeli til fagbladet Elektronikkbransjen.

- Har ikke bransjen vært flinke nok til å markere seg på dette området i forhold til bilbransjen?

- Jeg synes ikke det. Problemet er at den tradisjonelle elektronikkbransjen i Norge ikke har noen bakgrunn i denne teknologien. De føler at navigasjon er vanskelig, og store aktører skygger derfor unna, sier Aspeli.

Han innrømmer at navigasjon krever mye kundestøtte, både overfor handler og sluttbruker.

Kundestøtte tar tid

- Forståelsen for hvordan dette fungerer er liten. Siden få handlere kan svare på kundenes spørsmål, faller det mye på oss som leverandør. Jeg tror navigasjon krever mer enn noe annet produkt i bransjen, sier Aspeli.

- Hva er RH Semitronics strategi for å oppnå økte markedsandeler?

- Mye ligger i hendene på våre leverandører, som driver produktutvikling. Våre største kunder finner vi faktisk utenfor bransjeforeningen, ikke minst innen data, sport og fritid. Bønder er en stor kundegruppe, siden mange av dem faktisk kan skrive av navigasjonsutstyret på skatten. Når sluttkundene kontakter oss, henvender vi dem til handlere vi vet er i stand til å gi dem nødvendig hjelp. Dessverre er det slik at de store aktørene i elektronikkbransjen har problemer med å gi kundestøtte. Det hjelper lite å holde kurs for de butikkansatte, siden de etter noen få måneder forsvinner til helt andre jobber, mener Aspeli.

Han håper elektronikkbransjen kjenner sin besøkelsestid, og viser til at man internasjonalt venter 30 prosents økning i navigasjonsmarkedet hvert år de neste fem-seks årene. I Norge tror Aspeli økningen vil være enda større de nærmeste to-tre årene, før det flater ut.

Ikke tro på kjedene

- Hvem er det som vinner kampen om dette markedet?

- Det er det umulig og si. Jeg har ikke tro på at de store kjedene kan klare å håndtere dette på en tilfredsstillende måte. Produktene krever en del ekstrautstyr, som festebraketter for bil, båt og sykkel, ladeutstyr og vesker, som ikke alle er glade for å få i sortimentet. Kundestøtten er tidkrevende, en helt annen virkelighet enn når det kommer inn en kunde med problemer med forsterkeren, sier Aspeli.

Hans-Petter Aspeli har vært ansatt i grupperingen som i dag utgjør RH Semitronic siden 1976. Selskapet driver i tillegg til GPS med bilstereo, multimedia ? i tillegg kommer industriell elektronikk som utgjør 15 prosent av totalomsetningen. I sortimentet finner vi i tillegg til Magellan blant annet Clarion, Navman og Boss Audio.

- Boss Audio er en av de mer fremtredende amerikanske leverandører av bilstereo- og multimedia. Selskapet ble opprettet i 1989, og vi har representert dem siden 1990. Boss har et meget bredt vareutvalg, med moderne design og høy ytelse, sier Aspeli.

Magellan Roadmate 800 har 20 GB hardisk med 27 land i Vest-Europa ferdigprogrammert. USA og Canada ligger inne, og kan kjøpes i tillegg. Steder av interesse kan lastes ned fra nett. Pris: 8.000,-
Magellan eXplorist 500 har 256 fargers TFT-skjerm, internminne på 8 MB og mulighet utvidelse via SD-kort. Enheten tar sjøkart, friluftskart og bilnavigasjonkart. Norsk språk. Pris: 5.500,-
Magellan eXplorist 500 har 256 fargers TFT-skjerm, internminne på 8 MB og mulighet utvidelse via SD-kort. Enheten tar sjøkart, friluftskart og bilnavigasjonkart. Norsk språk. Pris: 5.500,-
Magellan eXplorist XL har 3,5-tommers fargesskjerm og kan brukes i kombinasjon med sjøkart, topografiske kart og til bilnavigasjon. 64 MB internminne og plass til SD-kort. Gummiarmert og vanntett. Pris: 6.800,-
Til toppen